• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Petro-Canada 5w30 SS (ILSAC GF-6A/API SP RC)

Thorsten

Użytkownik
Samochód
ASX 2.0 - (4B11)
Dzięki wydatnej pomocy kolegi @murgos, mamy analizę oleju Petro-Canada 5w30 SS (ILSAC GF-6A/API SP RC), którą pozwoliłem sobie udostępnić.

Aha, jeżeli ktoś z szanownych kolegów zechciałby pokusić się o fachowy komentarz do analizy, to zapraszam :)

Petro-Canada Supreme Synthetic 5W-30

Jakość:

  • API SP+RC
  • ILSAC GF-6A
Aprobaty:
  • dexos 1 gen. 2s
Spełnia wymagania:
  • Ford WSS-M2C961-A1
PC5W30report.jpg

Opis:
  • Olej spełnia wymogi dla SAE30 (9,3-<12,5 cSt), lepkość w 100 stopniach Celsiusza w pobliżu górnej granicy
  • Indeks lepkości 176 jest w normie dla tej lepkości i stosunkowo wysoki jak na oleje spełniające wymogi normy d1g2.
  • Pakiet dodatków zawiera sole wapnia i magnezu, spełniający wymogi LSPI. Dużo boru (dodatek wielofunkcyjny może wspierać ZnDTP oraz działać jako dyspergator), w składzie jest również obecny molibden. Krzem widoczny w analizie jest dodatkiem antypiennym.
  • TBN 8 mg KOH/g jest wartością stosunkowo niską, zwłaszcza przy liczbie kwasowej wynoszącej 2,32. Warto jednak podkreślić, że normy API nie określają poziomów TBN.
Podsumowanie: nowoczesny olej spełniający wymogi nowych norm API i korespondujących z nimi norm ILSAC . Spełnia także wymogi stawiane przez normę dexos 1 gen.2 (nr aprobaty GM - D10381HG024) co łącznie daje olej który powinien dobrze sprawdzić się w nowoczesnych turbodoładowanych silnikach z wtryskiem bezpośrednim - wszystkie te normy zawierają testy na przeciwdziałanie LSPI. Olej posiada licencje API/ILSAC dzięki czemu może być stosowany we wszystkich silnikach wymagających normy SP lub niższych o tej lepkości. Olej, wg karty produktu, podobnie jak większość produktów tej firmy, wykazuje świetne właściwości zimowe: niska temperatura płynięcia, niska lepkość strukturalna CCS (symuluje zimny rozchuch silnika).

Dane z analizy są wyjątkowo zgodne z kartą produktu, to też świadczy o wysokim stopniu kontroli jakości i powtarzalności produkcji.

Wg nas jest to bardzo dobry i godny polecenia olej w tej klasie lepkości i dla samochodów pozwalających na stosowanie olejów tylko z normami API/ILSAC.
 
Last edited by a moderator:
No i bardzo fajnie. Tylko czemu nie napiszą na takim oleju ACEA A5? Byłoby jeszcze fajniej. Nie ma tytanu ale jest sporo boru. Do tego dość wysoka lepkość chyba zgodna z kartą TDS. Podoba mi się.

1609334412128.png
1609334349314.png


Muszę przyznać, że analiza pokrywa się z TDS

Jak by komuś z ekipy forum się chciało to mógłby napisać Standardbeschreibung i wkleić pod analizą :)
 
Last edited:
Wygląda podobnie do Hondy HFS 5w30, przynajmniej poprzednia formuła (API SN; ILSAC GF-5; GM Dexos 1), tu obniżyli wapń i dodali magnezu.
 
Niewiele z tej analizy wynika (po prostu mało danych...).
Obserwuję ten olej od dość dawna, głównie na oil-club.ru, gdzie został doceniony:
Ten przeanalizowany względem linkowanego ma wyższe lepkości nominalne.
Rosjanie doceniają go za dobre właściwości niskotemperaturowe (-41) i bardzo wysoką temperaturę zapłonu (252C w tyglu otwartym).
Z mojego punktu widzenia, olej posiada oficjalną aprobatę GM, co jest zaletą.
No i oczywiście, aktualizacja norm do ILSAC GF6a i API SP - normy mocno akcentują testy na LSPI (API, ILSAC i Dexos) oraz zużycia łańcuszka rozrządu (API SP i chyba ILSAC).
 
Dzięki za podzielenie się analizą. Przygotuję później i dodam do pierwszego postu opis wg "forumowego standardu"
 
chciałem się zapytać co z tym "Silicum 6"
dobrze, źle czy to wartość pomijalna ?
bo reszta to mi się podoba
 
Edytowałem pierwszy post i wstawiłem opis.
 
Dzięki za opis, będzie to mocny kandydat do zalania mojego wozu przy najbliższej wymianie.
 
@soszo - błąd w opisie się wkradł, dzięki :)
 
Czyli nadal można uznać że wartość TBN 8 mg KOH/g przy liczbie kwasowej wynoszącej 2,32 jest nadal niska?
 
Nie można postrzegać liczby zasadowej w kontekście, że im więcej tym lepiej. Są różne przepisy.
 
Liczba sama w sobie w kontekście liczby kwasowej - tak, jest niska. Ale nie wiemy tylko jak wygląda utrzymanie tej liczby, tutaj potrzebna by była UOA żeby wiedzieć jak działają zawarte w oleju dodatki.
 
Jak wypada ten olej pod względem ochrony w porównaniu do Fuchs SuperSyn D1 5W-30 lub Motul 8100 Eco Lite 5W30 ?
 
Jak to sprawdzić?
Za wielką wodą używają trochę innego pakietu pod tą normę niż w Total FGC/GM. Jest podobny ale nie zawiera tytanu.
Z kolei w olejach np Orlen ME Dex1 czy Motul Eco Lite jest więcej molibdenu , a mniej boru. Który lepszy raczej nie do rozstrzygnięcia.
 
Aha, czyli jednoznacznie ciężko stwierdzić. Różne dodatki, ale zamysł jest ten sam.
 
Back
Top