• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Orlen Platinum Max-Expert 0W-30 FR

wszystko o produkatach Orlen

jerseyAdmin

Administrator
Samochód
Kia Ceed CD 1.4 T-GDI
Orlen Platinum Max-Expert 0W-30 FR

Analiza ufundowana przez @jerseyAdmin , olej udostępnił @Michalos12 . Serdecznie dziękujemy.

Jakość:
  • ACEA C2
Aprobaty:
  • PSA B71 2312
Spełnia wymagania:
  • Fiat 9.55535-DS1
  • Fiat 9.55535-GS1
Strona produktu:


orlen-me-fr-0w30-pierwiastki.jpg


orlen-me-fr-0w30-ir1.jpg


orlen-me-fr-0w30-ir2.jpg


Opis:

  • Olej spełnia kryteria lepkości dla SAE 30. Oznaczona wartość 9,7 jest blisko dolnej granicy zakresu (9,3 - <12,5 cSt)
  • Indeks lepkości VI: 164, wartość w miarę typowa, olej spełni swoje zadanie przy wzroście temperatury
  • Pakiet dodatków typowo dla normy PSA B71 2312 jest ubogi w dodatki metaliczne. Widmo FTIR wskazuje na zawartość dodatków z grupy karboksylowej (grupa V) i stosunkowo duże stężenie fenolowego przeciwutleniacza.
  • TBN – 4,3 mg KOH/g nietypowo bardzo niski (wyniki były sprawdzane w laboratorium), jednak bez znajomości składu trudno osądzać, jak olej będzie sobie radził z neutralizacją kwaśnych produktów spalania
  • Widmo FTIR jednoznacznie wskazuje na zawartość baz syntetycznych w dużej ilości, jednak informacje Orlenu (SDS) wskazują na oleje bazowe inne niż PAO. Nasze "śledztwo" wskazało, że olej prawdopodobnie oparty jest o bazy Nexbase 4+ lub podobne bazujące na syntezie gazów LVGO i HVGO, które mogą dawać podobny obraz widma. Nie jest to GTL, to zupełnie inna technologia. Niestety nie dysponujemy widmem wzorcowym dla tego typu bazy więc to tylko nasze domysły. FTIR wskazuje także na zawartość dodatków posiadających grupę karboksylową (gr V) oraz fenolowy przeciwutleniacz.

Podsumowanie:
Olej jest ewidentnie dedykowany samochodom grupy PSA z parametrami ukierunkowanymi na silniki tego koncernu. Może być stosowany w innych silnikach wymagających normy ACEA C2 i lepkości 0W-30. Pakietowo i bazowo ewidentnie ukierunkowany na nowoczesne silniki i systemy oczyszczania spalin.
Bardzo nietypowe wyniki analizy sugerują nowoczesność oleju w zakresie pakietu dodatków, jak i zastosowanej bazy olejowej.

Czyli "idzie nowe", a nasza wiedza się dezaktualizuje ...

Opakowanie:
orlen-fr-opakowanie.jpg orlen-fr-opakowanie2.jpg orlen-fr-opakowanie3.jpg
 
Olej wygląda jak Eneos Ultra S 0W30 z rosyjskiej analizy. Tylko tbn tam wyszedł 4.79 ASTM 4739 więc powinien być ok 6 przy ASTM 2896
 
Mamy analizę Ultra S, sam robiłem :p i to jednak inne oleje. Ok, TBN podobny, ale VI to niebo a ziemia. Pakietowo też zupełnie inaczej. Ten Orlen jest bardzo ciekawy jeżeli chodzi o technologię, poczytałem o Nexbase 4+ i to bardzo ciekawa baza, także pod kątem wytwarzania. Można powiedzieć że to dodatek do grupy V czyli nowy syntetyk do postawienia koło estrów i PAG.

Natomiast olej jako taki zrobił na mnie negatywne wrażenie. Gdyby nie pomoc @wlyszkow i dodatek do oleju prawdopodobnie bym go w przyszłym tygodniu zmieniał. Po 3500 kilometrów zaczęło być słychać popychacze. Nie wiem czy to kwestia silnika, mojego raczej agresywnego stylu jazdy czy coś innego, ale mam wrażenie że ten olej błyskawicznie zdegradował. Eneos o którym była mowa wcześniej jednak takich efektów nie dawał i pewnie gdyby nie afera z czujnikiem ciśnienia oleju to nie miałbym do niego zastrzeżeń.

Chętnie zobaczyłbym jakiś inny olej na tej bazie, najlepiej coś od Neste. Będę musiał zacząć szperać czy nie mają jakiegoś C2 w tej technologii.
 
A, ten nowy. Fakt, to jest inny olej niż ten który my mamy. I inny niż Orlen, ten Eneos jest oparty o PAO w znacznej mierze.
 
Ale parametry i pakiet dodatków niemal 1:1 z orlenem FR.

Co do ppopychaczy to jak widać nie każdy olej nadaje się do każdego silnika. Mimo to , że 0W30 C2 to jednak specyficzny. W Kia jest hydraulika ale są popychacze płaskie, bez rolek, dzwigienek. Wg mnie wskazana jest większa ilość zddp w oleju.
 
Dokładnie, stąd czasami piszemy że się olej nie lubi z silnikiem :)
 
Jestem ciekaw jak zachowa się ten olej w 1.6 blue hdi wraz z ar9100
 
Spróbuj najpierw bez dodatku bo z to nie będziesz wiedział co robi robotę :p
 
Jestem ciekaw jak zachowa się ten olej w 1.6 blue hdi wraz z ar9100
Czy testowałeś ten olej ,ciekaw jestem jak ewentualnie zachowuje się w twoim silniku? ( odgłosy pracy silnika(hydraulika zaworowa rozrządu) , poranny rozruch, etc.)
 
Szukając czegoś do normy GS1 popatrzyłem na SDS do tegoż Orlena i mam pytanie:
1706183332319.png


Dec-1-en to PAO, nieprawdaż?
 
Tak 😂
 
Nie, dlaczego?
 
"Widmo FTIR jednoznacznie wskazuje na zawartość baz syntetycznych w dużej ilości, jednak informacje Orlenu (SDS) wskazują na oleje bazowe inne niż PAO. " No chyba, że przez "bazowe" bierzemy te których jest więcej...
 
Wiesz, nie pamiętam jak wyglądał MSDS sprzed 3 lat. Możliwe, że coś zmienili, ale niekoniecznie. Widmo wskazuje na obecność syntetyków, ale SDS pokazuje że (obecnie) jest niewiele PAO. To nie jest olej oparty o PAO.
 
Wiele olejów 0w30 C2 z tymi aprobatami, m.in PSA B71 2312 ma jakąś część PAO w mieszaninie. Sam mam Eneos Ultra S 0W30 i Petronas Syntium 7000 E 0W30 i tam bodajże mają odpowiednio do 50% i 40% PAO.
 
@Pierre Froide raczej zgadza się co do norm PSA, co do norm Fiata to nie: na przykład Gulf i Castrol. Ale, że olej dla PSA ma często i GS1 (nie zawsze odwrotnie) to jest wybór.

Muszę tego Orlena spróbować jednak.
 
Back
Top