• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Orlen Platinum Max-Expert 5W-20 C5

wszystko o produkatach Orlen

jerseyAdmin

Administrator
Samochód
Kia Ceed CD 1.4 T-GDI
Orlen Platinum Max-Expert 5W-20 C5

Analiza ufundowana dzięki hojności użytkowników forum na zbiórce ciągłej "Polskie Oleje". Serdecznie dziękujemy.

Jakość:
  • ACEA C5
  • API SN-RC/SN/CF
  • ILSAC GF-5
Aprobaty:
  • Ford WSS-M2C948-B
Spełnia wymagania:
  • JLR 03.5004
orlen-platinum-me-5w20-pierwiastki.jpg

Opis:
  • Olej spełnia wymogi dla SAE20 (5,6-9,3 cSt), lepkość w 100 stopniach Celsiusza w pobliżu górnej granicy.
  • Indeks lepkości 165, wysoki, olej ma niewielki przedział lepkości zimowa-robocza i taki VI zapewni stabilną lepkość w szerokim zakresie temperatur.
  • Pakiet dodatków bogaty w wapń, ma w składzie także związki boru i molibdenu - na plus, bo nieczęsto się je spotyka w tańszych olejach z normami C. Krzem środek antypienny.
  • TBN 8,3 - wysoki, znacznie powyżej wymogów dla normy C5 (>6).
Podsumowanie: nowoczesny olej do silników wymagających normy C5 lub SN-RC. Posiadanie tych norm już plasuje go wysoko, oleje zwłaszcza z normą SN-RC nie są aż tak często spotykane. Patrząc na skład zapewni odpowiednie zabezpieczenie silnika, wg mnie może być ciekawym olejem dla silników wymagających olejów w lepkości xW-20 i odpowiednich normach ACEA/API w okresie pogwarancyjnym (lub na gwarancji dla silników wymagających normy Forda).

Po 24 godzinach w zamrażalniku:
_20210113_152822.JPG _20210113_152739.JPG
 
Last edited:
Hehe znowu napiszę: wyglada jak 5w30 A5/B5.
Ciekawe ze lepkość na cieplo wyższa o 10% od deklarowanej w karcie, za to VI tez wyzszy. Nawet od 0w20 Specola..

Pozdrawiam,
 
Bo nie ma stałych wartości, zawsze będą ulegać wahaniom.
 
Czyli jest to bardzo przyzwoity olej i śmiało można go lać np. do Hondy która jeździ na 0w20?
 
Dobry tłusty 5w20 jak dla mnie, no i jest GF-5. Chętnie bym go zalał do ASX, ale dopiero po gwarancji. A swoją drogą szkoda że Orlen nie ma certyfikatu API choć dla jednej oliwy...
 
Norma C5 o ile się nie mylę, zawiera już test LSPI.
Duża część olejów spełniających normy SN+RC i ILSAC GF5 również jest formułowanych w sposób nie wywołujący LSPI (ale tonie jest pewnik).
Z drugiej strony śladowe ilości Mg i dość wysoka ilość Ca nie pozwalają jednoznacznie tego stwierdzić.
Nie wiem również za wiele pod katem LSPI o fordowskiej normie xx948 (co innego 946).
 
Ten olej API SN. Z API SN-RC to się chyba rozpędzili za bardzo. Np Texaco PRO DS F 5W20 na identycznym pakiecie jest właśnie SN ACEA C5
 
@SACZI ACEA C5 nie zawiera testu na LSPI, pomyliłeś z C6.
 
Pytanko w kwestii normy C5, rozumiem że zastępuje ona starą A1/B1, czyli odnosi sie także do silników benzynowych?
 
Ona nic nie zastępuje.
To norma olejów midsaps z HTHS 2.6-2.9 i lepkościach SAE20.
Często jest łączona z API SN Plus.
Teraz dotyczy silników benzynowych i wysokoprężnych z filtrami cząstek stałych.
 
Nie zastępuje bezpośrednio, po prostu C5 pokrywa się z wymaganiami dla A1/B1. Ale formalnie nie zastępuje, A1/B1 została usunięta bez następstwa ze względu na praktycznie zerową popularność tej normy.
 
Ok, ale czy taki sam los spotka normę A5/B5 że straci rację bytu?
 
A5/B5 zostanie zastąpiona przez A7/B7. To trochę co innego, bo nastąpi dostosowanie normy do współczesnych wymagań. Formalnie A5/B5 zniknie, ale będzie miała następce, A1/B1 tego następcy nie ma.
 
@Krawiec.diy ten olej to kiepski wybór do Ecoboosta który jest podatny na wystąpienie LSPI. Jak chcesz to załóż temat doboru to napiszę więcej żeby tu nie robić off topu.
 
Back
Top