• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Orlen Platinum MaxExpert 5W-30 A3/B4

wszystko o produkatach Orlen

jerseyAdmin

Administrator
Samochód
Kia Ceed CD 1.4 T-GDI
Orlen Platinum MaxExpert 5W-30 A3/B4

Analiza ufundowana wspólnie z Eneos 5W-40, darczyńcom serdecznie dziękujemy.

Jakość:
  • ACEA A3/B4
  • API SL
Aprobaty:
  • MB-Approval 229.3
  • VW Standard 502/505
Strona produktu:

orlen-5w30-a3b4-pierwiastki.jpg


Opis:

  • Olej spełnia wymogi klasyfikacji lepkościowej SAEJ300 dla SAE 5W-30. Lepkość jest prawie na granicy SAE 30 i SAE 40
  • VI (indeks lepkości) nie jest specjalnie wysoki, ale będzie zapewniać odpowiednią ochronę w spektrum pracy typowych silników
  • Pakiet dodatków dość standardowy, wysoka zawartość wapnia, całkiem sporo cynku i fosforu z ZDDP. Molibden i bor jako dodatki wielofunkcyjne, niewielkie ilości dodatków przeciwpiennych oraz innych metali (pochodzenie trudne do oceny)
  • TBN 10,4 mg KOH/g, wartość dość wysoka

Podsumowanie: Olej jest do bólu standardowy, nawet jego lepkość pozwala przypuszczać iż jest to zmodyfikowana formuła dla 5W-40 A3/B4, także norma API SL nie napawa optymizmem. Brak wyższych norm API raczej dyskwalifikuje go do stosowania po gwarancji przez osoby które szukają "full saps" w niższych lepkościach.

Olej wydaje się godny polecenia jedynie dla starszych samochodów które potrzebują lepkości 5W-30 i normy A3/B4. Może być także polecony do diesli których właściciele chcą spróbować niższych lepkości albo poszukują taniego oleju z normą A3/B4. Wysoka lepkość w temperaturze pracy sprawia, że olej ten nie będzie wiele różnił się od 5W-40.
 
Last edited:
Na najnowszej liście ERWIN dla 502/505 Orlenu nie ma w ogóle.
 
Na stronie produktu podają, że jednak ma aprobaty...
 
Na zestawieniu MB Bevo jak wół wylistowany jest w 229.3 (aktualizacja mniej niż tydzień temu). Podobnie na stronie producenta.
 
Gdyby to była 229.5, olej byłby znacznie lepszy.
Tutaj niestety Orlen się nie bardzo popisał - zrobili olej spełniający "prehistoryczne" wymagania.
Naprawdę nie wiem, do jakich samochodów go polecać.
Zdecydowanie lepiej kupić Shella 5w30.
 
Wszystko w jak najlepszym porządku, ale czas na zmiany.
 
Szczerze to nie rozumiem ww opinii na temat tego oleju. Ma dużo dodatków antyzużyciowych. Więcej jak Shell 5w30 a3b4. Ma bor, trochę magnezu, ma molibden i jest źle?? Shell ma mnirj cynku itp i jest chwalony za duże steżenie cynku i fosforu... ja się już gubię.
 
Ja też
ktoś wyjaśni dlaczego jest to słaby olej?
 
Nie ma zadnych korzysci z tak duzym stezeniem Zn i P. A tylko "popiol".
 
Czyli Mobil 0w40 Fs jest słabym olejem skoro ma duże stężenie..????. wapnia ma mega dużo także.
Post automatically merged:

Sorry chlopaki ale troche dziwnie zaczynają wyglądac opisy olejów. Raz oleje są ganione za ubogi pakiet dodatków a gdy np dany olej ma dużo to jest ganiony , że ma dużo. I to w obrębie tych samych klasyfikacji sae i acea. Wygląda to mega słabo.
 
Wlasnie chcialem podkreslic, to wyjatek...im udalo sie stworzyc olej "wysokopopiololy", do tego wykorzystujac mix odpowiednich VMs itd. i duzym stezeniem N (ca. 1300 ppm), dodatkiem gr. V i mixem AOs. To odpowiednio skomponowany przepis przez ludzi ze sporym doswiadczeniem. Kolejny przyklad to Redline 0W-40.
 
Jaki wyjątek, full saps to full saps a nie, wyróżniamy
 
Back
Top