• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Orlen Platinum MaxExpert F 5W-30

wszystko o produkatach Orlen

jerseyAdmin

Administrator
Samochód
Kia Ceed CD 1.4 T-GDI
Orlen Platinum Max-Expert F 5W-30

Analiza ufundowana dzięki hojności użytkowników forum na zbiórce ciągłej "Polskie Oleje". Serdecznie dziękujemy.

Jakość:
  • ACEA A1/B1, A5/B5
  • API SL/CF
Aprobaty:
  • Ford WSS-M2C913-C
Spełnia wymagania:
  • Ford WSS-M2C913-D
  • Renault RN 0700
  • Jaguar JTJLR 03.5003
Strona oleju:
orlenmef5w30-pierwiastki.jpg


Opis:
  • Olej spełnia wymogi dla SAE30 (9,3-<12,5 cSt), lepkość w 100 stopniach Celsiusza pośrodku przedziału
  • Indeks lepkości 170, w porządku dla oleju w lepkości 5W-30
  • Pakiet dodatków bogaty w wapń w związku z czym nie jest to raczej olej do nowoczesnych silników TGDI. Spora ilość cynku, nie widać jednak molibdenu więc nie jest to formulacja mająca zmniejszać prawdopodobieństwo wystąpienia LSPI. Trochę boru i krzemu. Formulacja nie jest może najnowocześniejsza, ale w ramach norm jakie gwarantuje producent to solidny olej
  • TBN 10,6 - wysoki, znacznie powyżej wymogów dla normy A5/B5 (>8), zapewni dobre zabezpieczenie przed zakwaszeniem oleju
Podsumowanie: olej w starszej formulacji dedykowany silnikom Forda wymagających olejów o obniżonym HTHS (2.9-3.5) i klasie jakości API SL/CF i ACEA A5/B5. Producent podaje, że olej posiada aprobatę Ford WSS-M2C913-C, czyli jest zamiennikiem "oryginału" Ford Formula F 5w30. Analizowany olej spełnia wymogi nowszej normy Ford WSS-M2C913-D (zastępuje Ford WSS-M2C913-C), jednakże nie posiada oficjalnej aprobaty dla tej normy.

Olej dedykowany silnikom z wtryskiem pośrednim: wolnossących jak i doładowanych. Benzynowych oraz wysokoprężnych. Nie polecamy stosowania go w silnikach TGDI, które narażone mogą być podatne na wystąpienie niekontrolowanych samozapłonów (LSPI).

Po 24 godzinach w zamrażalniku:
T.B.D.

Opakowanie analizowanego oleju:
orlen1.jpegorlen2.jpeg
 
Last edited by a moderator:
TAN znów wysoki 3.51. Po za tym ok. Standard pod WSS-M2C913-D. TBN jest jakiś wysoki bo ta norma forda wymaga 10.

PS. Panie @rob_roy analiza nie jest 1:1 do Orlen Pro F 5W30. Ciekawe czy różnią się oleje czy tylko analizy ;)

I jeszcze jeden głos w tej sprawie:
1611411114971.png
 
Last edited:
To zdecydowanie nie są te same oleje. Inny poziom boru, w Pro jest moli którego w ME nie ma. Inne poziomy wapnia i fosforu chociaż - Pro F wygląda na bardziej dopakowany. Możliwe, że baza jest identyczna, sam pakiet też tylko Pro F został ulepszony w granicach receptury, a w MaxExpert zostawili goły.
 
Pro F posiada aprobaty Ford WSS-M2C913-C i Ford WSS-M2C913-D, podczas, gdy ME F spełnia tylko D.
Trzeba by się zagłębić w wymagania norm Forda i może wtedy wyjaśnilibyśmy różnice w ilościach dodatków.
 
Norma ...913D jest ostatnią z serii. Zastępuje poprzednie, a różni się od 913 C na pierwszy rzut oka wymogiem wyższego TBN =>10. Analizy są inne to ja widzę lecz nie uznaję ich jako pewnik. Orlen Pro F to jeden z moich kandydatów do ponownej analizy, a drugi to Total NFC. Wg mnie te trzy oleje powinny mieć ten sam pakiet taki jak w orlen ME F.
 
Jeden drobny szczegół, forumowa analiza Pro F pokazała bazę znacznie bardziej lepką niż specyfikacja na stronie producenta. MaxExpert F zgadza się ze spec. Ciężko coś przeaądzic.

Pozdrawiam,
 
Jak napisałem w wątku Quanlitum - norma forda ogranicza poziom fosforu do 1000 ppm . Czemu miało by być go 1108 w pro F?
Na drugim biegunie jest analiza Total NFC która wg Total Polska powinna wyglądać podobnie do tej ME F.
Szkoda mi wyłożyć 300zł żeby udowadniać omylność polaris ale kiedyś będzie trzeba to zrobić ;)
 
Last edited:
0,1% masowo to nie jest 1000 ppm (cząsteczek na milion).
Zależy od masy molowej innych składników, szczególnie bazy.

Pozdrawiam,
 
Może i tak. Ja się nie znam ale mam wątpliwości. Nie widziałem analizy oleju z aprobatą forda ..913C czy D z taką zawartością fosforu (powyżej 1000ppm).
 
Last edited:
Aurum + bor ;) na interwał 8000 km sprawdzi się dobrze jak każdy.
Szkoda tej liczby kwasowej - tu Aurum wypada trochę lepiej.
Można by je traktować też jako baza do zabawy dodatkami.
Wydaje mi się, że rozjemcą w takim pojedynku byłby Shell AF, trochę droższy ale potencjalnie eliminujący bolączki obu (na oko, po lekko już starej analizie z .ru z 2017).
 
Liczbą kwasową to się nie przejmuj. Wg mnie szkoda 10zł na to badanie. Aurum nie ma boru i taka jego uroda. Np niektóre castrole też są bez boru. A ten orlen to "klasyka gatunku" 5W30 A5/B5 pod aprobatę ford ....913D. Olejów na tym pakiecie jest pewnie kilkanaście, a może i więcej.
 
Back
Top