• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

PMO Racing 5W50 (Alfa 156 2.5 V6)

Kacper_96

Użytkownik
Samochód
Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.5 V6 24V 192KM, BMW E34 2.5 TDS
Witam, dzisiaj przyszły wyniki oleju przepracowanego PMO 5W50, myślę że tragedii nie ma, parametry lepkości nie odbiegają od karty przedstawionej przez producenta.
TBN poszło w dół (w karcie 10.3 mgKOH/g) co mnie nie dziwi miałem mocno brudny silnik wewnątrz co widać z resztą było na zdjęciach z silników otwartych.

Laboratorium zaznaczyło utlenianie na żółto (stawiam na wysokie temperatury/brak chłodnicy oleju), prosiłbym was obeznanych kolegów o jakiś komentarz co do tego, oraz co do liczby kwasowej.
Oraz o komentarz ogólny nie jestem jeszcze aż tak mocno obeznany i mogłem coś źle zinterpretować albo w ogóle.

Co do potasu silnik 2.5 V6 w Alfie nie posiada chłodnicy oleju jest tylko wymiennik ciepła, więc jeżeli ten parametr by się pogorszył to tam bym myślę w pierwszej kolejności szukał.
Płynu chłodniczego troszkę ubyło od czasu kiedy był robiony rozrząd wraz z pompą wody ale to było raptem tyle co od max do min, stawiałbym bardziej na to że się odpowietrzyło, aczkolwiek przykuję uwagę jak się będzie działo z płynem.
Aczkolwiek w płynie chłodniczym nie widać żadnych niepokojących symptomów, jest różowy jak w dniu zalewania.

Z racji katalizatorów zaraz na kolektorach wydechowych, szczególnie na prawej głowicy potrafi się pokazać zdecydowana temperatura (chociaż żadnych czujników nie mam ale to tak z logicznego punktu widzenia, prawa głowica to głowica przy grodzi kabiny, silnik jest poprzecznie, nazewnictwo głowic zostało z układu wzdłużnego) więc to mogła by być ewentualna głowica na której może tfu tfu nadciągać upg.

diagnoza.png


Tu przedstawiam warunki jakie zaistniały od zalania oleju do dnia pobrania i wysłania:

Bez tytułu.png
 
Zużyciówka bdb.
14Fe i 3Cu, to tyle, co nic.
Moim zdaniem 10 tys km ten olej wytrzyma i nie ma potrzeby wcześniejszej wymiany.
 
Wyniki nie wskazują wg mnie na nic wymagającego nagłej reakcji.

BN nie jest niski.
Olej ma jeszcze zapas na radzenie sobie z kwaśnymi substancjami.

Lepkość lekko spadła, najprawdopodobniej przez widoczną zawartość paliwa.

Poziom oksydacji masz zaznaczony, gdyż wartość kwalifikuje się do takiego oznaczenia.
Wpływ na to ma też fakt braku informacji o wartości tego parametru w czystym oleju i braku możliwości odniesienia się do niej, tak więc wskazanie analityka jest takie a nie inne.

Zawartość potasu i sodu wskazuje na konieczność zwrócenia uwagi na układ chłodzenia.
Stosowałeś dodatkowy środek chemiczny. W sumie czytając opis nie wiem ,której wymiany dotyczył, nie patrzyłem też na jego skład.
Jeśli to było przy poprzedniej zmianie, może jest to jakiś dodatkowy ślad do sprawdzenia.
Temat do obserwacji i znalezienia przyczyny.
Wg mnie, jeśli masz faktycznie przeciek płynu, unikałbym olejów i środków wpływających na wyniki w tym zakresie, aby ułatwić sobie monitorowanie tego tematu.

Co do wartości metali zużyciowych, nie znam charakterystyki tego silnika, wiec ciężko się odnieść, czy są to wartości standardowe dla tej jednostki czy nie. Niemniej jesteś poniżej typowych poziomów alarmowych.

To tak w paru słowach ;)
 
Last edited:
@murgos płukanka była stosowana bezpośrednio przed wlaniem teraz tego oleju który pobierał do analizy czyli zalałem płukankę, auto popracowało, spuściłem olej, wymieniłem filtr i zalałem świeżą oliwę.
Poza tym nie były stosowane w czasie eksploatacji aktualnego oleju żadne inne chemikalia
 
Dzięki za wyjaśnienie.
Nie znam składu tamtej substancji i jaki zostawia obraz. W mojej opinii, w przypadku chęci śledzenia tych parametrów, warto znać wskazania pierwiastków świeżej próbki i nie stosować żadnych dodatkowych substancji chemicznych aby ułatwić ten proces.
Oczywiście wybór kierunku w jakim pójdziesz należy do Ciebie.
Może ktoś z grona obserwujących ma rozeznanie, czy śladowe pozostałości po płukaniu tym środkiem mogą zostawić taki obraz czy nie i rozwieje moje rozważania w tym zakresie.
 
To chyba trzeba zadać pytanie do @wlyszkow, korzystałem z usługi badania oleju u Archoil i widzę że np nie ma podanego producenta oleju mimo iż taką informację zamieściłem w przesyłce, zresztą informacje na zdjęciu pochodzą z kartki dołączonej do przesyłki.
Jak rozumiem Archoil pewnych informacji nie przekazuje laboratorium czy laboratorium nie bierze ich pod uwagę? A może było to właśnie nie jasno napisane tak jak @murgos nie do końca zrozumiał
 
Zgadzam się z tym co pisze @cytrynowiec co do oceny całości.
Przy Twojej charakterystyce jazdy, brak śladu Al, Cr przy tej dokładności pomiaru wg mnie wskazuje, że olej dobrze sobie poradził.
Efektów utleniania nie widać jakoś specjalnie po innych parametrach.
 
Dzisiaj rano otrzymałem od Archoil analizę uzupełnioną o nazwę oleju, oraz zmieniony komentarz więc przekazuję :)
Wielkie dzięki za tą drobną korektę
analizav2.png
 
Kolejna analiza oleju 5W50 od PMO.
Tym razem ciekawsze warunki bo auto spędziło łącznie około 1 godziny kręcone pod czerwone pole, temperaturę oleju jaką zanotowałem to rejony 135 stopni Celsjusza (niestety czujnik mam po wymienniku ciepła, więc przed nim najpewniej temperatura była wyższa ciężko mi oszacować o ile wyższa, myślę że do 10 stopni)
 

Attachments

  • analiza.png
    analiza.png
    135 KB · Odwiedzin: 378
  • dane do analizy.png
    dane do analizy.png
    17,5 KB · Odwiedzin: 386
Wybaczcie ze odkopanie tematu, ale pokusi się ktoś o parę słów nt tego oleju na podstawie analiz? I czy rzeczywiście jest to pełen syntetyk?
 
Jakosc oleju ciezko ocenic na podstawie takiej analizy. A czy to jest olej bazujacy na gr. IV ? Ciezko stwierdzic. Nie mamy np. FTIR, ktory by dal wskazowke.
 
pokusi się ktoś o parę słów nt tego oleju na podstawie analiz?
Nie, bo te analizy zupełnie nic nie mówią o formulacji oleju poza % zawartością dodatków metalicznych.
No i poza tym to są analizy olejów przepracowanych, więc istotne TYLKO dla właściciela samochodu.

I czy rzeczywiście jest to pełen syntetyk?
To akurat ma najmniejsze znaczenie!
Olej to nie tylko baza.
Znacznie ważniejsze są dodatki, które wraz z bazą tworzą całość.

PS
A same oleje PMO są poprawne, więc jak czujesz do niech "mietę", zalewaj.
 
Back
Top