• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Podstawowa wiedza

  • Thread starter Deleted member 925788
  • Start date
D

Deleted member 925788

Gość
http://slideplayer.com/slide/10762904/

Powyzej mamy ciekawa prezentacje na temat wlasciwosci fizyko-chemicznych srodkow smarnych tzn. bazy olejowe, dodatki.
 
Jak czytac karty charakterystyki (MSDS) ? Wielu uznaje, je za skuteczna metode okreslenia mieszaniny olejow bazowych, ale tak nie jest. Sa glownie potrzebne do okreslenia substancji groznych dla zdrowa i srodowiska naturalnego. Lecz niekiedy moze nam dac nieco informacji, tam beda tylko i wylacznie uwidocznione oleje bazowe, ktore maja kinematyczna lepkosc ponizej 20,5 mm2/s, to nie ma znaczenia, czy jest to PAO czy HC/Mineralny. Jezeli o PAO mowa to tylko i wylacznie niskolepkosciowe tzn. PAO 4 oraz niektore PAO5. A oleje to w duzej mierze mieszanina olejow bazowych mamy np. PAO4,05 z 06,07 oraz 08 itp. gdzie siega do ok. 70% calej mieszaniny, do tego dochodzi polimer, ppd oraz oczywiscie dodatki rozpuszczone w nosniku.

 
Last edited by a moderator:
Interesujacy artykul o TBN.

https://motofocus.pl/technika/63102/czym-jest-tbn-calkowita-liczba-zasadowa-oleju
 
Klasyfikacja lepkosciowa wedlug SAE J300.
 

Attachments

  • SAE J300.jpg
    SAE J300.jpg
    1 MB · Odwiedzin: 2486
Klasyfikacja grup olejów bazowych według API.
 

Attachments

  • post-2-0-37515000-1493383800.jpg
    post-2-0-37515000-1493383800.jpg
    192,9 KB · Odwiedzin: 2514
 

Attachments

  • mPAO Base Oils.png
    mPAO Base Oils.png
    123,6 KB · Odwiedzin: 2338
Co znajduje się w oleju cd.... uczmy się od najlepszych w branży.
http://edogarage.pl/wp-content/uploads/2015/08/co-znajduje-sie-w-oleju.pdf
 
http://motoryzacyjnyblog.pl/porady/jak-czytac-dane-techniczne-oleju-silnikowego/
 
Powyższy obrazek ukazuje nam jakie temperatury panują w silniku spalinowym.
 

Attachments

  • PE_20180820_134718.png
    PE_20180820_134718.png
    164,2 KB · Odwiedzin: 2287
a czy dysponuje ktoś informacją jakie funkcje pełnią dodatki / związki w oleju?
trochę jest wyjaśnione u Penrite ale brakuje informacji jak ta ilość wpływa na daną funkcję np. ilość ZDDP w funkcji zużycia
 
W tym przypadku należy już mieć dostęp do badań, wiele z nich jest dostępne w internecie lub sięgnąć do fachowej literatury.
 
Ja mam pytanie odnośnie API.

Czy to nie jest przypadkiem tak, że starsze specyfikacje API SM, SN posiadają w bazie więcej dodatków mineralnych? Natomiast SL już powinna posiadać w przeważającej ilości III grupę, lub całkowicie być oparta przynajmniej na III grupie?
 
Mala lektura o PAO.
 

Attachments

  • STLE 2016_CMF_Session 3A_K. Hope_Dodecene-Based Synfluid PAOs.pdf
    2 MB · Odwiedzin: 515
Pytanie może trochę z czapy.
1. Czy sama informacja, że dany olej jest full saps (wysoka zawartość popiołu siarczanowego) świadczy o tym, że olej ma bogaty pakiet dodatków? Jeśli tak to z czego to wynika?
2. Czysto teoretycznie: Jeśli zalejemy Full Sapsa do samochodu z DPFem to czy częsta jego wymiana np. 5 000 km ma jakiekolwiek znaczenie na żywot DPFa? Czy po prostu Full Saps przez cały swój pobyt w silniku niezależnie od przebiegu szkodzi DPFowi.
3. Po którym z oznaczeń olejów można dowiedzieć się na jakiej grupie oleju bazowego został wyprodukowany dany olej.

Kiedyś powiedzili, że nie ma głupich pytań. ;)
 
1) Powiem tak - Selektol to jest Full Saps (można powiedzieć, że bardzo full :D). Podejrzewasz go o bogaty pakiet dodatków?
2) Stary i nowy olej będzie miał taką samą zawartość popiołów, więc częsta wymiana nic nie da :)
 
Mam na myśli to czy informacja o danym oleju, że jest Full Saps świadczy o tym, że ma bogaty pakiet dodatków?
Czy jedno z drugime nie ma nic wspólnego czy ma trochę wspólnego?
Nie mam pojęcia na ten temat więc pytam. ;)
 
Kozenko napisał:
...
2. Czysto teoretycznie: Jeśli zalejemy Full Sapsa do samochodu z DPFem to czy częsta jego wymiana np. 5 000 km ma jakiekolwiek znaczenie na żywot DPFa? Czy po prostu Full Saps przez cały swój pobyt w silniku niezależnie od przebiegu szkodzi DPFowi.
...
Tak czysto teoretycznie, A3/B4 vs C3 w silniku z DPF'em.
Możesz lać fullsaps i on DPF'owi nie szkodzi do czasu, gdy silnik nie zużywa oleju.
Popiołowość oleju oznacza, że podczas jego spalania zostaje nadmiar popiołów, które odkładają się w "pdf'ie".
 
Jedno z drugim nie ma nic wspólnego. Full Saps to olej z popiołami przekraczającymi 0,8% (1% dla ciężarówek). I tyle. W wypadku bardzo czystych baz jedno wynika z drugiego (w sensie ilość popiołów ze stosowanych dodatków), ale też nie świadczy o klasie dodatków.

Oleje low/mid mają inne rodzaje dodatków które mogą, chociaż nie muszą, być lepsze od tych stosowanych w full.
 
Zielony34 napisał:
Ja mam pytanie odnośnie API.

Czy to nie jest przypadkiem tak, że starsze specyfikacje API SM, SN posiadają w bazie więcej dodatków mineralnych? Natomiast SL już powinna posiadać w przeważającej ilości III grupę, lub całkowicie być oparta przynajmniej na III grupie?

Przecież SN to jest najnowsza norma, więc dlaczego uważasz, że SL powinna być nowoczesniejsza i być oparta na "wyższych" bazach? :)
 
Back
Top