• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Podstawowa wiedza

  • Thread starter Deleted member 925788
  • Start date
Cześć,mam pytanie
Czym różni się olej full saps od mild saps, i który jest lepszy ?
 
Zależy do jakiej jednostki napędowej.
 
Ogolnie to poziomem syfu jaki po sobie zostawiaja. Full jest brudniejszy niż Mid. Który jest lepszy - zależy od silnika, nie każdy może jeździć na mid albo low SAPS.
 
A to zależy który bo np. w API SN/SN+ to już nowocześniejsze pakiety i bazy tez potrafią być z niższym poziomem zasiarczenia podobnie jak to mają oleje mid/low saps. Po za tym różnice wynikają z pakietu dodatków, ale i w jednej opcji (full saps) jak i (mid/low saps) zachodzą zmiany pakietowe w postaci ZDDP czyli głównych składników antyzużyciowych jak i detergentów, ewolucja trwa. Po ostatnich zmianach pakietowych te różnice stają coraz mniejsze. Wszystko zależy do jakiego silnika - jakie normy.
 
Last edited:
Panowie, na pewno korzystacie z narzędzia: https://online.lubrizol.com/relperftool/pc.html

Na wielu forach trwają zażarte dyskusje o tym, że oleje zgodne z ACEA 2016 A3/B4 lepiej chronią silnik niż te z zgodne z A5/B5, czy z normą C.

Jeśli na ww. diagramie Lubrizola wybierzemy A3/B4 i po tym będziemy wybierać - nakładać na to A5/B5, czy też każde C, to wychodzi na to, że oleje zgodne z normą A5/B5 i z C, co najmniej tak samo chronią silnik jak te z A3/B4 i dodatkowo zmniejszają spalanie (i ile i pewnie w porównaniu z mazutem 15W40, to już inna sprawa) oraz mogą być w autach z GPF.

Czy dobrze to interpretuję? Czy to jeno teoria?
 
Muszą podobnie chronić silnik, bo nie spełnią wymagań normy. Opór przez A5 i C wynika z tego że to nie są oleje Full SAPS (a to jeden z nowomodnych fetyszy olejowych) oraz z ich niskiego HTHS który uważany jest, diabli wiedzą czemu, za parametr pokazujący jak olej chroni silnik.
 
Oleje z normą C potrafi ą mieć podobny pakiet do A5 i to nawet takich z dodatkową GF. HTHS też czasami zbieżny. Dysputy wynikają jak producent dopuszcza obydwie ACEA i wtedy się zaczyna która lepsza.
 
...oleje Full SAPS (a to jeden z nowomodnych fetyszy olejowych) oraz z ich niskiego HTHS który uważany jest, diabli wiedzą czemu, za parametr pokazujący jak olej chroni silnik.
Oj, niestety tak jest.
I żadne argumenty do dyskutanta nie docierają.
Wysoki hths i wysoką lepkość równoznaczne są z najlepszą ochrona.
 
Ciekawe w takim razie jak sprawowało by się a5/b5 w kwestii zuzycia "silnika" względem a3/b4
 
Ciekawe w takim razie jak sprawowało by się a5/b5 w kwestii zuzycia "silnika" względem a3/b4

Jakiego silnika? Pytanie z gatunku co jest lepsze: 0W-8 czy 20W-60.
 
Fajny blog, konkretne informacje...

Km mniejszy luz w łożysku, tym większa jego nośność...

I gdzie tu *zasada* - wyższa lepkość oleju, tym lepsza ochrona?
Inżynierowie ty o jednak nie idioci!
 
Paaaanie, co te inżyniery wiedzo. O, taki Coobcio, to je fachura, on setki gruzów naprawił, wie lepiej co do zajechanego silnika lać :D

Sorki, musiałem, mod może usunąć.
 
Udostępniłem to w szczególności dla tych, którzy są przekonani, że wyższa lepkość jest synonimem wyższej ochrony, chociaż są wyjątki.
 
Bardzo przydatny artykuł.
 
Kształcący blog :D

Co do Coobcia to chyba wszędzie leje 5w50 :D
 
Back
Top