Ogolnie to poziomem syfu jaki po sobie zostawiaja. Full jest brudniejszy niż Mid. Który jest lepszy - zależy od silnika, nie każdy może jeździć na mid albo low SAPS.
1, Proszę wytłumacz mi jak sprawdzić który olej będzie lepszy dla silnika?
Co jeśli producent zaleca full saps dla silnika benz, turbo z wtryskiem bezpośrednim i zmiennymi fazami rozrządu?
Co jeśli użytkownik chce zadbać o czystość silnika? Może zastosować oleje mid/low saps? Czy to wiąże się z powolną destrukcją silnika?
2. Lepkość kinematyczna w 100°C wiadomo, że im wyżej tym lepiej dla ochrony. Olej z jakim wskaźnikiem lepkości kine. powinniśmy szukać gdy silnik przeważnie pracuje w cyklu miejskim, a jego obroty pracy to 1400-1600 (silnik benz. turbo z wtryskiem bezpośrednim i zmiennymi fazami rozrządu). Prędkości autostradowe to ok 2500obr/min.
Czy szukać olejów ze wskaźnikiem lepkości kine. 10-11 czy lepiej pow. 13?
Czy lepkość kinematyczna na poziomie 10-11 zdająca się być słuszna dla ekologii i redukcji zużycia paliwa, niesie ze sobą ryzyko zerwania filmu olejowego gdyby kierowca nagle chciał pokręcić silnik dłużej na max.,obrotach? (np. jazda po torze, lub wyłączonym z ruchu obiekcie).
Jezeli piszemy o czystosci silnika to tutaj najwieksze znaczenie ma mieszanina olejow bazowych, nastepnie detergenty, dyspergatory. @jerseyAdmin mial na mysli poziom popiolow.
Taka jaka zaleca producent jednostki napedowej, ewentualnie mozna isc w klase lepkosci wyzsza w duzej mierze w przypadku rozcienczenia oleju z paliwem, ale to wrozenie z fusow.
1.Czystość silnika w sensie, układu dolotowego i wydechowego. Mniej nagaru w dolocie i mniej szkodliwych związków do atmosfery z układu wydechowego.
2. Producent nie podaje wskaźnika lepkości kinematycznej, a jedynie ogólny wskaźnik lepkości oleju, który jest rożny u producentów różnych marek wykorzystujących ten sam silnik.
Ogólnie to chcę iść w stronę mid saps, ale dajmy na to taki olej 0w40 jeden ma lepkość kinematyczną 12,9 co już prawie daje 0w30, a inne mają 13,8 i więcej.
1) Producent nie zaleca low, mid ani full SAPS. Producent zaleca olej spełniający normę ACEA/API/ILSAC czy wreszcie producenta. Poziom popiołów ma się do tych norm tylko tak, że wyznaczają one górną granicę (albo nie) i tyle.
Traktowanie ACEA Ax/By jako full SAPS ma tyle wspólnego z rzeczywistością co traktowanie 10W-40 jako minerała, a 5W-40 jako syntetyka. Czyli nic.
Do silnika wlewa się olej spełniający wymagane normy i tyle. Normy ACEA C i API SN czy ILSAC GF-4 zostały stworzone żeby dostosować oleje do wymogów silników wyposażonych w systemy oczyszczania spalin (wrażliwe na popioły) i/lub skonstruowane pod wymagania oszczędności paliwa (czy emisji CO2). Stąd są to najczęściej oleje lekkobieżne.
Właśnie dlatego, że są to oleje lekkobieżne, nie powinno się ich stosować w silnikach nie przystosowanych konstrukcyjnie do zalewania olejów w takich normach.
2) Nie, nie jest lepiej mieć wyższą lepkość kinematyczną. Powinno się mieć olej z lepkością mieszczącą się w normach wymaganych przez producenta silnika. To, czy olej ma ten jeden parametr w górnej części widełek dla danej normy czy dolnej nie ma praktycznego znaczenia. Silnik jest w stanie spokojnie pracować przez sensownie długi okres w zakresie wysokich obrotów, powoduje to co najwyżej szybszą degradację oleju. Rzecz jasna jazda stricte wyczynowa (rajdy, wyścigi) to co innego, ale weekendowy wypad na tor normalnemu olejowi nie zaszkodzi.
3) Nie do końca chodziło mi o popioły, ale o to co w specyfikacji ACEA nazywa się "Gasoline Engine Cleanliness", "Low Temperature Sludge", "Black Sludge" i tak dalej.
Za głupi na to jestem
Ostatnie pytanie by nie ciągnąc w nieskończoność. Dajmy na to normy producenta:
producent zaleca np. MB229.5 lub BMW LL01, to można lać olej spełniający nowsze normy? np MB229.51 lub BMW LL04?
Dobra a teraz pytanie może i laika w dziedzinie olejow ale myślę że odpowiedź może być pomocna dla każdego mniej doświadczonego,
Jak możemy najprościej sprawdzić lub się dowiedzieć jaka baza lub jaka mieszanina baz olejowych, ewentualnie jak procentowo jest to mieszane w konkretnym oleju od konkretnego producenta?
Karta MSDS produktu, choć mogą to być ograniczone dane.
W tych kartach są umieszczane dane o niebezpiecznych substancjach, ale niektórych baz PAO tam nie będzie mimo że mogą być w oleju ponieważ nie są produktami niebezpiecznymi w rozumieniu przepisów. PAO 4 (najpopularniejsze) są , dlatego są umieszczane.
Karta charakterystyki MSDS oleju np. 1-DECENE, HOMOPOLYMER HYDROGENATED 68037-01-4 10 - < 20% H304 io jest PAO
DISTILLATES, HEAVY, C18-50 - BRANCHED, CYCLIC AND LINEAR
848301-69-9 40 - < 70% H304 a to GTL
No i chyba nie każdy producent takie dane udostępnia np nie mogę znaleźć takiej karty dla Shell helix ultra professional 5w30 aml ?
więc powinien skontaktować się z producentem mailowo?
Ogólnie to Spektroskopia IR daje w pewnym stopniu obraz zastosowanych baz, lecz jeszcze skuteczniejszy jest chromatograf gazowy, pozwala odizoiwac oleje bazowe od dodatkow itp.
Zgadza się jednak to wszystko dotyczy specjalistycznych badań które dla zwykłego Kowalskiego są poza zasięgiem, z tego co widzę najprostszym sposobem jest znalezienie karty msds i odszukanie związków zgodnie podanych w tej karcie i tutaj są kolejne schody, jak karta ma się do rzeczywistości tzn. Czy podana baza jest faktycznie w takiej proporcji jak podaje producent.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.