• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Podstawowa wiedza

  • Thread starter Deleted member 925788
  • Start date
Ogolnie to poziomem syfu jaki po sobie zostawiaja. Full jest brudniejszy niż Mid. Który jest lepszy - zależy od silnika, nie każdy może jeździć na mid albo low SAPS.
1, Proszę wytłumacz mi jak sprawdzić który olej będzie lepszy dla silnika?
Co jeśli producent zaleca full saps dla silnika benz, turbo z wtryskiem bezpośrednim i zmiennymi fazami rozrządu?
Co jeśli użytkownik chce zadbać o czystość silnika? Może zastosować oleje mid/low saps? Czy to wiąże się z powolną destrukcją silnika?

2. Lepkość kinematyczna w 100°C wiadomo, że im wyżej tym lepiej dla ochrony. Olej z jakim wskaźnikiem lepkości kine. powinniśmy szukać gdy silnik przeważnie pracuje w cyklu miejskim, a jego obroty pracy to 1400-1600 (silnik benz. turbo z wtryskiem bezpośrednim i zmiennymi fazami rozrządu). Prędkości autostradowe to ok 2500obr/min.
Czy szukać olejów ze wskaźnikiem lepkości kine. 10-11 czy lepiej pow. 13?
Czy lepkość kinematyczna na poziomie 10-11 zdająca się być słuszna dla ekologii i redukcji zużycia paliwa, niesie ze sobą ryzyko zerwania filmu olejowego gdyby kierowca nagle chciał pokręcić silnik dłużej na max.,obrotach? (np. jazda po torze, lub wyłączonym z ruchu obiekcie).
 
Co jeśli użytkownik chce zadbać o czystość silnika?
Jezeli piszemy o czystosci silnika to tutaj najwieksze znaczenie ma mieszanina olejow bazowych, nastepnie detergenty, dyspergatory. @jerseyAdmin mial na mysli poziom popiolow.

Czy szukać olejów ze wskaźnikiem lepkości kine. 10-11 czy lepiej pow. 13?
Taka jaka zaleca producent jednostki napedowej, ewentualnie mozna isc w klase lepkosci wyzsza w duzej mierze w przypadku rozcienczenia oleju z paliwem, ale to wrozenie z fusow.
 
Last edited by a moderator:
1.Czystość silnika w sensie, układu dolotowego i wydechowego. Mniej nagaru w dolocie i mniej szkodliwych związków do atmosfery z układu wydechowego.

2. Producent nie podaje wskaźnika lepkości kinematycznej, a jedynie ogólny wskaźnik lepkości oleju, który jest rożny u producentów różnych marek wykorzystujących ten sam silnik.

Ogólnie to chcę iść w stronę mid saps, ale dajmy na to taki olej 0w40 jeden ma lepkość kinematyczną 12,9 co już prawie daje 0w30, a inne mają 13,8 i więcej.
 
1) Producent nie zaleca low, mid ani full SAPS. Producent zaleca olej spełniający normę ACEA/API/ILSAC czy wreszcie producenta. Poziom popiołów ma się do tych norm tylko tak, że wyznaczają one górną granicę (albo nie) i tyle.

Traktowanie ACEA Ax/By jako full SAPS ma tyle wspólnego z rzeczywistością co traktowanie 10W-40 jako minerała, a 5W-40 jako syntetyka. Czyli nic.

Do silnika wlewa się olej spełniający wymagane normy i tyle. Normy ACEA C i API SN czy ILSAC GF-4 zostały stworzone żeby dostosować oleje do wymogów silników wyposażonych w systemy oczyszczania spalin (wrażliwe na popioły) i/lub skonstruowane pod wymagania oszczędności paliwa (czy emisji CO2). Stąd są to najczęściej oleje lekkobieżne.

Właśnie dlatego, że są to oleje lekkobieżne, nie powinno się ich stosować w silnikach nie przystosowanych konstrukcyjnie do zalewania olejów w takich normach.

2) Nie, nie jest lepiej mieć wyższą lepkość kinematyczną. Powinno się mieć olej z lepkością mieszczącą się w normach wymaganych przez producenta silnika. To, czy olej ma ten jeden parametr w górnej części widełek dla danej normy czy dolnej nie ma praktycznego znaczenia. Silnik jest w stanie spokojnie pracować przez sensownie długi okres w zakresie wysokich obrotów, powoduje to co najwyżej szybszą degradację oleju. Rzecz jasna jazda stricte wyczynowa (rajdy, wyścigi) to co innego, ale weekendowy wypad na tor normalnemu olejowi nie zaszkodzi.

3) Nie do końca chodziło mi o popioły, ale o to co w specyfikacji ACEA nazywa się "Gasoline Engine Cleanliness", "Low Temperature Sludge", "Black Sludge" i tak dalej.
 
Za głupi na to jestem :)
Ostatnie pytanie by nie ciągnąc w nieskończoność. Dajmy na to normy producenta:
producent zaleca np. MB229.5 lub BMW LL01, to można lać olej spełniający nowsze normy? np MB229.51 lub BMW LL04?
 
Po co? Już było w innym temacie, chyba o olejach C3.
Wtrysk bezpośredni - by nie syfić układu dolotowego, kanały , zawory itp.
 
Jeżeli normy są kompatybilne wstecz (nie zawsze są, warto sprawdzić) to można.
 
Udało mi się znaleźć tabele z silnikami mercedesa i odpowiadające im specyfikacje olejowe.
Może komuś się przydać.
 

Attachments

  • Spec_223_2.pdf
    365,9 KB · Odwiedzin: 380
Dobra a teraz pytanie może i laika w dziedzinie olejow ale myślę że odpowiedź może być pomocna dla każdego mniej doświadczonego,

Jak możemy najprościej sprawdzić lub się dowiedzieć jaka baza lub jaka mieszanina baz olejowych, ewentualnie jak procentowo jest to mieszane w konkretnym oleju od konkretnego producenta?
 
Karta MSDS produktu, choć mogą to być ograniczone dane.
W tych kartach są umieszczane dane o niebezpiecznych substancjach, ale niektórych baz PAO tam nie będzie mimo że mogą być w oleju ponieważ nie są produktami niebezpiecznymi w rozumieniu przepisów. PAO 4 (najpopularniejsze) są , dlatego są umieszczane.
 
Last edited:
Karta charakterystyki MSDS oleju np. 1-DECENE, HOMOPOLYMER HYDROGENATED 68037-01-4 10 - < 20% H304 io jest PAO
DISTILLATES, HEAVY, C18-50 - BRANCHED, CYCLIC AND LINEAR
848301-69-9 40 - < 70% H304 a to GTL
 

Attachments

  • MSDS_743155.pdf
    91,8 KB · Odwiedzin: 367
No i chyba nie każdy producent takie dane udostępnia np nie mogę znaleźć takiej karty dla Shell helix ultra professional 5w30 aml ?
więc powinien skontaktować się z producentem mailowo?
 
Ok znalazłem takie coś,
Jak widzę są 2 składniki tego oleju ale sama nazwa mi nic nie mówi czy istnieją jakieś tabele opisujące te związki chemiczne?
 

Attachments

  • Screenshot_20200209-212125.jpg
    Screenshot_20200209-212125.jpg
    559,4 KB · Odwiedzin: 335
Można sobie wyguglac numer CAS, ale w tym wypadku to proste: jedynym olejem bazowym tworzonym w syntezie Fishera-Tropsha jest GTL.

I to nie są dwa składniki oleju, ale dwa które trzeba podać w kartach bezpieczeństwa.
 
Na chromatograf nas nie stać, a z MSDS i CAS duzo sie nie dowiemy poza ogólnikami. Im tak dobrze że cokolwiek da się z MSDS wyczytać.
 
Zgadza się jednak to wszystko dotyczy specjalistycznych badań które dla zwykłego Kowalskiego są poza zasięgiem, z tego co widzę najprostszym sposobem jest znalezienie karty msds i odszukanie związków zgodnie podanych w tej karcie i tutaj są kolejne schody, jak karta ma się do rzeczywistości tzn. Czy podana baza jest faktycznie w takiej proporcji jak podaje producent.
 
Back
Top