• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Podstawowa wiedza

  • Thread starter Deleted member 925788
  • Start date
1656273099245.png
 
Różnice między 5W40 a 5W30 z neta 😀
Każdy z danych produktów posiada swoje własne wady i zalety. Na przykład, olej silnikowy 5w40 tworzy grubszy i silniejszy film olejowy, doskonale uszczelniający szczeliny, służy do znacznych obciążeń, przez co jest często wykorzystywany w potężnych, wysokowydajnych samochodach sportowych. Jednakże wskutek wysokiej odporności na rozruch może mieć on wpływ na dynamikę silnika. Dodatkowo im większy jest zakres temperatur oleju silnikowego, tym krótsza jest jego żywotność.

Jednocześnie olej silnikowy 5w30 posiada większą pompowalność przez system smarowania. Skuteczniej oczyszcza on elementy jednostki napędowej, przyczyniając się do ich chłodzenia oraz mniejszego spalania paliwa. Jednakże jeśli zostaną zwiększone szczeliny między parami ciernymi, przy użyciu danego oleju mogą wystąpić wyciek
 
Ogolniki...

Zgoda, sa zalety i uwady, ale moge zrobic SAE 5W-30 bez bazy 4 cSt i osiagnac CCS -30°C >6000 cP. Odnosnie grubosci filmu sa rowniez roznice np. gr. III+ daje grubszy w porownianiu do gr. IV, gdzies nawet udostepnilem grafike, nie pamietam gdzie. Doskonale uszczelnia szczeliny ? Wlasnie oleje o nizszej lepkosci sa wstanie "skuteczniej" dojsc do zakamarek, lepsza zwilzalnosc (mniejsze napiecie powierzchniowe). Do niektorych aut typowo wyczynowych np. NASCAR, zgoda. Ale jak silniki sa budowane odpowiednio pod wieksze luzy lozyskowe itp. Odpornosc na rozruch ? Odnosnie zakresu lepkosci to nie do konca prawda, zalezy od danej formulacji sa swietne SAE 0W-40, to kwestia dodatkow typu: AOs, dyspergatorow np. PIBSA-PAM, boranowy lub nie itp. Pewnie nawiazuje do VMs, ale tutaj sa rowniez roznej jakosci OCP, PMA rowniez moga byc dyspergujace i z PPD oraz najwazniejsze od parametru SSI (im nizej tym lepiej). Ogolnie mozna sie rozpisywac.
 
Czy NOACK jest wartością bezwzględną, czy klasa lepkościowa ma znaczenie?

Przyjmując, że ma, jakie orientacyjne zakresy można przyjąć za niskie/wysokie/średnie NOACK dla olejów niskolepkościowych? Czy np. 11% dla SAE20 to w porządku wartość?
 
@SmartCheetah Wartość NOACK jest bezwzględna. Test zakłada, ile procent oleju odparuje w ciągu godziny przy 250 st. Wynik jest w procentach, więc zazwyczaj oleje niskolepkościowe mają wyższą odparowalność, choć wszystko zależy od składu bazowego, bo inaczej będą parować frakcje lżejsze, a inaczej cieższe.
11% dla sae20 jest akceptowalne.
 
@dragster w zasadzie to niczym, suchy smar to smar na bazie PTFE (teflonu) :)
 
Mam pytanko jaka lepkość oleju sae będzie miała cst.nie większe niż 1500 w -10st.
Ktoś coś będzie wiedział?
 
Nie wiem czy dobry temat, ale zastanawia mnie taka rzecz. Czy czarny olej gorzej smaruje?
Mamy np diesla, no to ten olej robi się czarny, więc teoretycznie staje sie nasycony zanieczyszczeniami czy spada wydajność filtrowania, no bo jakieś syfy filtr zatrzymał więc wolniej przez niego przechodzi.
Oczywiście mówi się że czarny olej w dieslu to normalne.. ale czy aby na pewno oraz po jakim przebiegu. Np teraz, przez prawie 400km jazdy po mieście od wymiany był przezroczysty, a pojechał w dłuższą trasę 700km i zrobił się czarny. Powstaje pytanie czy to zanieszczyczenie powinno być tak drastyczne i np nie po rozpuszczało jeszcze jakieś syfu który się poodrywał, a nie "zwykłe" czarnienie oleju w trakcie eksploatacji.
I jak to wszystko ma się do interwału i trwałości oleju, bo np wiele olejów pasuje zarówno do benzyn jak i do diesla.. w benzynie się taki czarny nie zrobi.. wiec teoretycznie taki sam olej w dieslu szybciej się skończy, bo pochłoną jakieś znieczyszczenia których w benzynie nie ma.
 
W dieslu olej robi się szybko czarny przez sadzę, a z tego co mi wiadomo ta jest akurat nienajgorszym smarem ;)
 
Tak, sądzą jest dobrym smarem. Nanoczastki sadzy są nawet wykorzystywane jako dodatek do olejów.
 
Smarem jest grafit, ze względu na warstwową strukturę krystalograficzną. Sadza przeciwnie- jest główną przyczyną przedwczesnego zużycia łańcucha rozrządu.

W trwałych dieslach przemysłowych właśnie ze względo na tę sądzę stosuje się dodatkowe duże filtry bocznikowe, rozrząd robi na kołach zębatych a turbina ma często własny układ smarowania. A w osobówkach widać było po Hondzie, że łańcuch w dieslu żył 3 razy krócej, niż w benzynowych.
 
Back
Top