• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Pompy oleju

soszo

Moderator
Samochód
Hyundai 1.6 G4FC Nissan CR12DE Fiat 1.1 Fire
Hej. Jak to jest z tymi pompami? Na forum coraz częściej można przeczytać, że w danym silniku jest pompa oleju zmiennej wydajności. Takie pompy są np w silnikach ZR Toyoty.


Wydaje mi się jednak , że to sformułowanie jest nadużywane w stosunku do starszych silników.

Konkret: na moje kulawe oko taka pompa z silnika F4R to zwykła zębata pompa z zaworem upustowym nie przymierzając na zasadzie pompy z fiata 125p

1613025828718.png


Mógłby ktoś ogarnięty w mechanice (na bieżąco) rozstrzygnąć moje dylematy.
 
Jak wrócę do domu, to spróbuję wyjaśnić, chociaż z konstrukcja pomp się nie miałem okazji spotkać.
Tutaj chodzi bardziej o sterowanie pompą, bo wydatek pomp od zawsze byl uzależniony od obrotów i tu nic się nie zmieniło.
 
Powielane mity. Zmienna wydajność pompy jest w silnikach VTI i THP od PSA, oraz BMW N13. To tak w skrócie, jeśli chodzi o starsze auta. VAG nie stosuje, GM nie stosuje. Do zmiennej wydajności pompy jest doprowadzony przewód elektryczny przez miskę lub blok do wnętrza silnika, żeby sterować elektrozaworem na pompie.
@SACZI
W silnikach, które wymieniłem obroty, lepkość i temperatura oleju nie ma znaczenia, ciśnienie potrafi stać na dębowo przy 2,8-3 bar. Zasada działania, jak w kompresorach klimy ze zmienną wydajnością.
 
@Kaczorek79 dzięki za odpowiedź.

Jest trochę o tym w necie. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę: variable oil pump.
 
Last edited:
Pompa musi utrzymywać odpowiednie ciśnienie w zakresie lepkości podanej przez producenta. Gdyby było inaczej, to w książce obsługi byłaby tylko jedna lepkość na sztywno. O ile dobrze kojarzę, to w F4R zmienia się ciśnienie wraz z obrotami między 1 a 3 bary.
 
Znakomita większość pomp w autach powiedzmy z 2015r i starszych ma tylko zawór mechaniczny regulowany sprężyną. Pompa działa na zasadzie stałego wydatku, a zawór pełniący rolę bypassa otwiera się przy ok 3-4 bar i upuszcza nadmiar ciśnienia. Takie pompy na zimnym silniku potrafią dać nawet 5 bar pomimo otwartego zaworu obejściowego, natomiast na gorącym silniku ciśnienie często spada do 1-1,5 bar na biegu jałowym (tu lepkość oleju ma znaczenie), a na wyższych obrotach czasami nawet nie dochodzi do 3 bar i bypass nie musi reagować.
Pompy o zmiennym wydatku utrzymują stałe ciśnienie, bo tu elektrozawór dostaje sygnał z ECU i reguluje przepływ. W BMW 1.6T miałem zawsze 2,8 bar, niezależnie od zastosowanego oleju, czy silnik miał 0 st, czy 110 st, czy pracował na biegu jałowym, czy na wysokich obrotach.
 
Zmienna wydajność pompy jest w silnikach VTI i THP od PSA, oraz BMW N13. To tak w skrócie, jeśli chodzi o starsze auta.
W starszych pewnie w większości są pompy zębate i zawory ciśnieniowe / bezpieczeństwa, które puszczają przy ciśnieniu maksymalnym.
O silnikach VTI, THP, czy innych nic nie wiem. To samo o N13.

VAG nie stosuje, GM nie stosuje.
O starszych konstrukcjach się nie wypowiadam.
W mojej Astrze ciśnienie na biegu jałowym utrzymuje się poziomie 2bar. Obroty wyższe to max 3 bary.
Jak dasz w palnik silnikowi, pompa podbija ciśnienie oleju do 4 bar.
Informacje od dilera Opla nt pomp.
1613064208684.png


@SACZI
W silnikach, które wymieniłem obroty, lepkość i temperatura oleju nie ma znaczenia, ciśnienie potrafi stać na dębowo przy 2,8-3 bar. Zasada działania, jak w kompresorach klimy ze zmienną wydajnością.
Dlatego bardziej poprawne jest pisanie o pompach sterowanych, niż o zmiennej wydajności.
Dla układu smarowania musi być zapewnione minimalne bezpieczne ciśnienie, bo inaczej olej "uciekałby przez nieszczelności łożysk".
Wiadomo, że na wyższej lepkości szybciej i łatwiej pompa buduje ciśnienie.
Czyli łatwiej jest zastosować 5w40, niż 0w20, a jednak lepkości olejów stosowanych w silnikach spadają i jakoś trzeba temu przeciwdziałać.
 
W BMW 1.6T miałem zawsze 2,8 bar, niezależnie od zastosowanego oleju, czy silnik miał 0 st, czy 110 st, czy pracował na biegu jałowym, czy na wysokich obrotach.

i to jest bardzo ważne, że to napisałeś.
 
Znakomita większość pomp w autach powiedzmy z 2015r i starszych ma tylko zawór mechaniczny regulowany sprężyną

Dla mnie to jest ważne stwierdzenie. Dzięki.

Dopuszczona rozpiętość lepkości oleju w instrukcji obsługi nie świadczy o tym, że w silniku jest pompa o zmiennej (sterowanej) wydajności.
 
Powielane mity. Zmienna wydajność pompy jest w silnikach VTI i THP od PSA, oraz BMW N13. To tak w skrócie, jeśli chodzi o starsze auta. VAG nie stosuje, GM nie stosuje. Do zmiennej wydajności pompy jest doprowadzony przewód elektryczny przez miskę lub blok do wnętrza silnika, żeby sterować elektrozaworem na pompie.
@SACZI
W silnikach, które wymieniłem obroty, lepkość i temperatura oleju nie ma znaczenia, ciśnienie potrafi stać na dębowo przy 2,8-3 bar. Zasada działania, jak w kompresorach klimy ze zmienną wydajnością.
1.6 HDi też ma taką pompę, VW też stosuje choćby w 1.4 16v
 
W starszych pewnie w większości są pompy zębate i zawory ciśnieniowe / bezpieczeństwa, które puszczają przy ciśnieniu maksymalnym.
O silnikach VTI, THP, czy innych nic nie wiem. To samo o N13.


O starszych konstrukcjach się nie wypowiadam.
W mojej Astrze ciśnienie na biegu jałowym utrzymuje się poziomie 2bar. Obroty wyższe to max 3 bary.
Jak dasz w palnik silnikowi, pompa podbija ciśnienie oleju do 4 bar.
Informacje od dilera Opla nt pomp.
View attachment 6051


Dlatego bardziej poprawne jest pisanie o pompach sterowanych, niż o zmiennej wydajności.
Dla układu smarowania musi być zapewnione minimalne bezpieczne ciśnienie, bo inaczej olej "uciekałby przez nieszczelności łożysk".
Wiadomo, że na wyższej lepkości szybciej i łatwiej pompa buduje ciśnienie.
Czyli łatwiej jest zastosować 5w40, niż 0w20, a jednak lepkości olejów stosowanych w silnikach spadają i jakoś trzeba temu przeciwdziałać.

Dlatego dla olejów o lepkości 0w20/0w30 stosuje się wysokie ciśnienie smarowania rzędu 6bar przy niskich obrotach silnika.
 
No tak. Do 1.6 HDI są dostępne elektrozawory pompy oleju, podobne jak do THP.

Czyli jak rozumiem to są dwie różne konstrukcje, zasady działania. W jednej pompa generuje duże ciśnienie nawet na niskich obrotach i sterowane jest elekrozaworem, a drugie, nowsze rozwiązanie to zmienny przepływ oleju przez pompę. Pompa łopatkowa o zmiennej długości łopatek.
 
Back
Top