• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Specol Premium C2/C3 5W-30

wszystko o produkatach Specol

jerseyAdmin

Administrator
Samochód
Kia Ceed CD 1.4 T-GDI
Specol Premium C2/C3 5w-30

Analiza ufundowana dzięki hojności użytkowników: @orzeszpole , @Hlava , @michalm83 , @Maro99 , @plpawzaw , @wuwok , @Uriziel oraz wielu anonimowych. Serdecznie dziękujemy.

Jakość:
  • ACEA C2, C3
  • API SN/CF
Spełnia wymagania:
  • BMW LL-04
  • Fiat 9.55535-S1
  • GM Dexos 2
  • RN0700/RN0710, RN17
  • MB 229.31/229.51/226.5
  • PSA B71 2290
Strona produktu:


specol-premium-c2c3-5w30-pierwiastki.jpg


specol-premium-c2c3-5w30-ir1.jpg

specol-premium-c2c3-5w30-ir2.jpg


Opis:
  • Olej spełnia standard SAE30 (9,3 < 12,5)
  • VI (indeks lepkości) 161: standardowo. Olej zapewni ochronę w wymaganym spektrum temperatur
  • Pakiet dodatków oprócz ZDDP w ilości typowej dla olejów w normie C3, zawiera dodatki Molibdenu oraz Boru będących odpowiednio modyfikatorem tarcia i dyspergatorem. Znaczna krzemu będącego dodatkiem przeciwpiennym. Porównując olej z krajową z konkurencją (Orlen XD) pakiet dodatków metalicznych jest zubożony ilościowo
  • TBN 8: wartość standardowa i spełniająca z naddatkiem wymogi normy ACEA C3. Biorąc pod uwagę ukierunkowanie oleju na nowoczesne silniki jest to wartość wystarczająca
  • Widmo FITR wskazuje iż olej oparty został o bazy gr III (VHVI). Brak dodatków estrowych oraz grupy IV (PAO)
  • Podczas mrożenia olej stał się całkowicie nieprzejrzysty, płynność spadła podobnie do innych olejów w tej lepkości
Podsumowanie:
Olej dość uniwersalny z punktu widzenia zastosowania go w silnikach wymagających norm opartych o ACEA C2 lub C3 czyli wyposażonych w filtry cząstek stałych, tak benzynowych jak i wysokoprężnych. Nie zalecamy jednak stosowania oleju w okresie gwarancji: typowo jak dla Specola brak aprobat. Sam olej jest bezpośrednią konkurencją dla Lotosa Aurum C3 5W-30 oraz Orlena ME XD 5W-30.

Porównując skład chemiczny który pokazuje analiza, oleje z Płocka wyglądają odrobinę lepiej pod względem pakietu dodatków, natomiast Lotos Aurum zdecydowanie jest olejem budżetowym pod tym względem z praktycznie zerowym dodatkiem boru. Specol plasuje się tutaj pomiędzy obydwoma konkurentami. Nie przesądzamy, który z ww olejów zapewni lepsze własności przeciwzużyciowe ze względu na brak technicznych możliwości ich weryfikacji.
Wszystkie 3 oleje pod tym względem spełniają wymagania norm ogólnych, jak i wskazanych norm producenckich.
Produkt Specola jest dobrym wyborem, a decyzja zakupowa zależeć powinna od przyjętych kryteriów. Biorąc pod uwagę aprobaty i spełnione normy, zdecydowanie wskazujemy na produkt Orlenu.

Pod względem technicznym wszystkie trzy oleje prezentują porównywalny poziom. Jeżeli mielibyśmy wskazać faworytów - Orlen ME XD ze Specolem na równi ze względu na bogatszy pakiet dodatków wykorzystany w oleju.
Natomiast pod względem sprzedaży/dystrybucji wskazanie faworyta jest trudniejsze. Specol dostępny jest zasadniczo w sprzedaży internetowej.
Orlen i Lotos są dostępne również w handlu stacjonarnym, jednak w takim przypadku, ceny już tak konkurencyjne nie są.
Wszystkie 3 oleje można z powodzeniem kupić w cenie poniżej 100PLN/4L.

Po 4 godzinach w -26 stopniach Celsiusza:
20211124_155759.jpg 20211126_172914.jpg

Opakowanie:

20211119_192354.jpg 20211119_192415.jpg 20211119_192424.jpg
 
Last edited:
Jest molibden w składzie więc olej jest dobry ;)

Poza tym mrożeniem po którym wygląda jak miód to wydaje się być spoko.
 
Molibdenu co kot napłakał...po mrożeniu wygląda jak Selektol... lepiej dopłacić do lepszego oleju.
 
Lotos Aurum C3 według analizy również zawiera MO (nawet więcej niż omawiany Specol) wiec pasuje to podsumowanie zmodyfikować.
 
Moim zdaniem, jeśli Orlen ME XD, to Lotos do porównania to raczej nie aurum a Synthetic C2/C3.
 
Zapytam jako laik czy olej wart jest swojej ceny? Swoją drogą ciekawe że zawartość molibdenu była wyższa w tym samym oleju po wymianie w analizie w osobnym wątku na tym forum niż w świeżym . Z czego może to wynikać? Czyżby producent odchudził produkt?
 
Nie ma na forum UOA tego oleju. Specol Premium C3 to inny olej. Po za tym ilość pierwiastków w UOA może być wynikiem pozostałości poprzedniego oleju czy dodatków.
 
Last edited:
@morfe1 masz rację, poprawiłem. 5W‐30 nie ma boru a 40 moli i mi się pomieszało. Dzięki.

Synthetica nie chciałem wrzucać ze względu na przeboje jakie były z jego analizą.
 
Zapytam jako laik czy olej wart jest swojej ceny? Swoją drogą ciekawe że zawartość molibdenu była wyższa w tym samym oleju po wymianie w analizie w osobnym wątku na tym forum niż w świeżym . Z czego może to wynikać? Czyżby producent odchudził produkt?
Jakość adekwatna co do ceny. Największą wadą jest brak aprobat. To są oleje z gatunków tani więc dobra baza dla podbicia jakimś dodatkiem. Dobry też dla osób które mało jeżdżą i nie upalają samochodów. U mnie w samochodach są oleje tego producenta z tym że są omaszczone dodatkiem 😁.
 
Były pytania do technologa tylko jakoś odpowiedzi brakło. To kolejny olej Specol z niskim KV100 i hths +3.5. Może mają jakiś specyfik który to podnosi?
 
Generalnie, do silników pod RN17 po gwarancji... to Orlen ME XD. Niby nic nie ma o RN17, ale spełnia cały zestaw norm jak ten Specol, a ma dużo więcej Mo/B i jest bardziej klarowny po zamrożeniu. Dla mnie te różnice wystarczą.
 
Pytanie - co różni ten olej od 5W30 C3, że ten jest niby dla euro 6 a tamten tylko do euro 4-5?
 
Jeden jest SN Plus drugi SN. Jeden oszczędza min 2.5% paliwa , a drugi niby nie ma o tym wzmianki czyli 1%. Po prostu różnią się pakietami dodatków, a detergentów na pewno.
 
No i pytanie czy można tego C3 wlać do silnika e6
 
A co stoi na przeszkodzie pomijając, że specol ostatnio się jakby zdewaluowal na forum?
Wg specol spełnia RN17 to jest raczej norma dla euro 6
 
Chyba sobie kupię do dacii na przyszły rok, jak zwykle pomiędzy wizytami w ASO i castrolem.
 
planuję zalać go do swojego Nissana Tiidy 1.6 HR16DE :)
 
W sensie tego C3?
 
Back
Top