• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Propozycja badań NMR

Status
Zamknięty, nie można już odpowiadać.

ksmx

Użytkownik
Samochód
MB W211 OM642, Vectra C Z19DTH
Czy ktoś byłby zainteresowany badaniami NMR? Proponuję zupełnie za darmo i hobbystycznie badać oleje za pomocą dyfuzometrii magnetycznego rezonansu jądrowego (DOSY NMR). Co z tego dostaniemy? Skład chemiczny oraz współczynniki dyfuzji poszczególnych frakcji. Metoda jest o wiele bardziej dokładna niż FT-IR. Spektroskopię podczerwieni też mogę robić (ATR FT-IR). Potrzebuję jedynie próbki olejów (świeżych oraz przepracowanych).
 
no pojechałeś
nawet nie wiem co to za badanie a już jestem zainteresowany :)
 
Wykonujesz to chałupniczo ? :D
Mogę podesłać jakieś 10w40 które mi zostało ;)
 
Nie chałupniczo. Uczelnia, sprzęt za kilka mln PLN, firm na to nie stać ;) Bardzo interesują mnie oleje, ich degradacja, wszelkiego rodzaju rozrzedzanie pozostałościami po wypalaniu filtrów DPF itd...Jestem przekonany, że zrobienie odpowiednio dużej bazy badań pozwoli odpowiedzieć na pytanie czy olej jest już zdegradowany i w jakim stopniu. Do badań przydałby się olej przed zalaniem, a następnie po 3, 5, 10k km. Do tego oczywiście rocznik, model silnika itd...Badałem już oleje 5W30 (kilka lat temu) i wyraźnie widać, że w olejach jest wiele frakcji z podziałem na różne masy molekularne. Fajnie to wychodzi w wielu temperaturach, wtedy widać, że każda frakcja zachowuje się inaczej. Badania dyfuzji można skorelować z badaniami lepkości za pomocą reometru, przy czym reometr pokazuje uśrednioną wartość lepkości. Cele badań: zaspokojenie ciekawości, rozszerzenie zakresu metod badawczych, potencjalnie nowy temat badawczy. Badania oczywiście absolutnie bezpłatne, poza moim czasem i zaangażowaniem.
 
@ksmx więc można precyzyjniej zidentyfikować zastosowane oleje bazowe?
 
Ja mogę Ci wysłać próbki 2 olejów, przy czym 1 z nich będzie w późniejszym czasie w wersji przepracowanej.
 
Mogę wysłać próbkę świeżego 5W50 i przepracowanego na tą chwilę coś ponad 6 tyś km w silniku oczywiście ten sam olej, silnik benzynowy
 
Świeżą próbkę Amsoila signature series 5w30 również mogę podesłać a około września przepracowany:)
 
Mega sprawa, widzę potencjał ;-)
 
Jaka ilość oleju w (mL) byłaby wymagana jako próbka do tego typu badania?

świeży FUCHS TITAN RACE PRO S 10W60 i zużyty po przebiegu około 3 tyś km, silnik benzynowy
świeży Specol Gold 5w40 i zużyty po przebiegu około 3 tyś km, silnik benzynowy
 
Moge miec amsoila 5w30 z corvetty ok 4tys km, dosyc mocno upalana, olej od 2,5 roku w silniku
Amsoil 0w40 2tys km, zaliczyl wypad na tor
total 10w40 11tys km, prawie 5 lat nie zmieniany
castrol 5w30 ok 5tys km z diesla 3.0 tdi z dpf, jezdzony w okol komina
 
Bardzo proszę o propozycję na priva. Wtedy podeślę dane kontaktowe. Mam nadzieję, że projekt ruszy z "kopyta". Pozdrawiam.
Post automatically merged:

Potrzebuję maks 10 ml każdej próbki.
Post automatically merged:

Tak. Możemy dosyć dokładnie zdefiniować oleje bazowe. Myślę, że dodatki oraz ich ilość również. Od razu napiszę, że dodatków metali nie jestem w stanie określić.
 
Witam po małej przerwie. Propozycję proszę na PW. W drodze mam już trzy próbki, wyniki do dyskusji postaram się przedstawić już niebawem. Wszystkiego dobrego w Nowym Roku!
Post automatically merged:

Probówki tego typu byłby chyba odpowiednie

Będą dobre. Jeżeli o mnie chodzi to mogę zainteresowanym podesłać odpowiednie pojemniki. Proszę tylko o adres na PW. Wyślę zwykłym listem więc może iść kilka dni.
 
Jeśli mogę to tutaj będę umieszczał listę próbek, które otrzymałem. Potem w opisie będą się pojawiać te nazwy.
1) S1_09012020, P1_09012020, data: 09.01.2020, nick: Kacper_96, Proffesional Motor Oil 5W50 (świeży (S1_09012020) oraz przepracowany 6 tys km (P1_09012020)).
 
Mam już pierwsze wyniki i mam się czym pochwalić. Na początek olej Proffesional 5W50. Wieczorem postaram się wrzucić analizę. Mogę na wstępie powiedzieć, że po 6 tys km w samochodzie Kacpra, olej wyleciał z klasy lepkości, coś między 5W40, a 5W50. Pozdrowienia.
 
Uaktualniona lista próbek:
1) <S1_09012020>, Proffesional Motor Oil 5W50 (Kacper_96)
2) <P2_09012020>, Proffesional Motor Oil 5W50, 6 tys km Alfa Romeo 2.5 benzyna (Kacper_96)
3) <S2_20012020>, Ravenol DXG 5W30, (SACZI)
4) <S3_20012020>, GM Dexos Gen2, 5W30, (SACZI)
5) <S4_20012020>, Amsoil Signature Series, 5W30 (mati)
6) <P4_20012020>, Amsoil Signature Series, 5W30, 1400 km, Opel Astra 1.4 benzyna (mati)
7) <S5_21012020>, Ford Formula F 5W30, (Paweł, jaki nick?)
8) <S6_21012020>, Millers EE Longlife 5W30, (Paweł, jaki nick?)
 
Z przecieków wygląda na dobrze zapowiadający się temat ...
Czekam (nie)spokojnie :)
 
Paweł nie ma konta jeszcze u nas :)
 
Status
Zamknięty, nie można już odpowiadać.
Back
Top