• Uwaga!

    Z dniem dzisiejszym w życie wchodzi zmieniony regulamin forum: https://www.oilclub.pl/index.php?threads/regulamin-forum.450/

    Zmiany dotyczą w większości są kosmetyczne, precyzują wymogi poprawności językowej i tak dalej.

    Dodany został punkt dotyczący kar porządkowych. Wyjaśnia on działanie porządkowych banów, przyznawania punktów karnych oraz pojawienia się dwóch nowych "rang" na forum i związanych z nimi ograniczeń.

    Proszę o zapoznanie się. Jeżeli ktoś nie akceptuje regulaminu w nowej formie, proszę o informację. Jak że istnieje wymóg akceptacji regulaminu przy korzystaniu z forum konto takiej osoby zostanie niezwłocznie usunięte zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych.

    Pozdrawiam Admininistrator

Prostowniki .. Jakie polecacie ? Jakie odradzacie :)

JohnJohn

Użytkownik
Samochód
Ford Focus II FL, 1.6 TDCi 90KM
@dragster jakiej pojemności to akumulator?
Czy ten amperomierz dobrze wskazuje 3.5A?

Aku wygląda na nowy ale kontrolowałbym czy się nie grzeje.

W kwestii podtrzymania. Prostownik automatyczny Volt 8A w swojej instrukcji, jako zasilacz, deklaruje 13,6V / 4A.
 

dragster

Użytkownik
Samochód
Honda Civic R18A2
Akumulator 55Ah, wiek: 3 lata. Auto stało 2 tyg. (tzw. home office), więc postanowiłem się zabawić nieco (w sposób, który jeno forumowicze pojmują ;)).

Odnośnie amperomierza, jest wsadzony nowy. Nie sprawdzałem go co do dokładności pomiarów.
Zdjęcie zostały zrobione po godzinie od rozpoczęcia ładowania, jak napięcie osiągnęło 16V.

Aku nie grzał się.

Tak, ten Volt był wspomniany już wcześniej.
 

JohnJohn

Użytkownik
Samochód
Ford Focus II FL, 1.6 TDCi 90KM
Volta podałem bo akurat miałem instrukcję pod ręką a nie było waidomo jaki prąd może dać na zasilaniu. Nadal nie wiadomo, ale tyle podaje instrukcja ;)
Dosyć szybko te 16v. Korki widzę są. Areometr masz? To podstawa kontroli.
 

dragster

Użytkownik
Samochód
Honda Civic R18A2
Sprawdzone areometrem, ok. 1,28g/cm3 na wszystkich celach. Zależało mi na aku z odkręcanymi korkami. Aku nie był padnięty, wymagał jedynie podładowania.
 
Last edited:

inspire

Użytkownik
Samochód
200SX S13 TypeX
To ja mam pytanie odnośnie volta 8a, kupiłem to bratu na mikołaja, na 2 akumulatorach testowałem funkcje 16v boost, na żadnym nie osiągnął tego napięcia (oba w pełni naładowane), dochodzi do 14.5-14.7v, multimetr pod odpięciu od aku kabelków pokazuje blisko 18v więc wszystko powinno działać.
ctek na tych akumulatorach bez problemu osiąga swoje 15.6-15.8v

Mierzył ktoś swojego 8a volta czy osiąga to napięcie 16v?

Wysłane z mojego Redmi Note 5 przy użyciu Tapatalka
 

Karopir

Użytkownik
Samochód
BMW E36 Touring M52b25 / BMW E36 Compact M43b16 / Mercedes w123 OM616D24 OM
Mam taki prostownik:
1609161180351.png

Czy jest sens ładować akumulator niskim prądem? Ostatnio jak tak robiłem to mierząc multimetrem pokazywało trochę ponad 16 V. Jeżeli ładować w ten sposób to do jakiego maksymalnie napięcia dążyć podczas ładowania?
 

luckyboy

Użytkownik
Lokalizacja
Toruń
Samochód
1.6 HDi 92 FAP DV6DTED
W przypadku akumulatora CaCa nawet 16.7v
 

Karopir

Użytkownik
Samochód
BMW E36 Touring M52b25 / BMW E36 Compact M43b16 / Mercedes w123 OM616D24 OM
@luckyboy mam akumulator fiamm titanium pro. Po ładowaniu następnego dnia pokazywał napięcie 12.95 V. Akumulator ma już ponad 2 lata. Warto go tak czasem podładować do napięcia 16.7?
 

inspire

Użytkownik
Samochód
200SX S13 TypeX
@luckyboy mam akumulator fiamm titanium pro. Po ładowaniu następnego dnia pokazywał napięcie 12.95 V. Akumulator ma już ponad 2 lata. Warto go tak czasem podładować do napięcia 16.7?
Warto, powyżej ok. 15.6v (różne źródła różne wartości) dochodzi do odsiarczania i wyrównania napięć na celach, dlatego zalecany jest bardzo niski prąd.


Wysłane z mojego Redmi Note 5 przy użyciu Tapatalka
 

Karopir

Użytkownik
Samochód
BMW E36 Touring M52b25 / BMW E36 Compact M43b16 / Mercedes w123 OM616D24 OM
@inspire jak niski? Zakładając, że mam pojemność 62 Ah to 3-4 A to nisko? Poniżej 3 prostownik przestawał ładować i spadało na 0 po chwili
 

luckyboy

Użytkownik
Lokalizacja
Toruń
Samochód
1.6 HDi 92 FAP DV6DTED
@luckyboy mam akumulator fiamm titanium pro. Po ładowaniu następnego dnia pokazywał napięcie 12.95 V. Akumulator ma już ponad 2 lata. Warto go tak czasem podładować do napięcia 16.7?
To zależy od gęstości elektrolitu. Żona jeździ samochodem na krótkich dystansach, ostatnio zabrałem akumulator do domu i taki obrazek. Podładowałem go i wróciła gęstość.
20201221_191543.jpeg
 

luckyboy

Użytkownik
Lokalizacja
Toruń
Samochód
1.6 HDi 92 FAP DV6DTED
@inspire jak niski? Zakładając, że mam pojemność 62 Ah to 3-4 A to nisko? Poniżej 3 prostownik przestawał ładować i spadało na 0 po chwili
Gęstość powinno wysycać się natężeniem 1-2A
 

Karopir

Użytkownik
Samochód
BMW E36 Touring M52b25 / BMW E36 Compact M43b16 / Mercedes w123 OM616D24 OM
@luckyboy to mój prostownik sobie nie radzi z takim natężeniem. Dzięki za pomoc
 

inspire

Użytkownik
Samochód
200SX S13 TypeX
Gęstość powinno wysycać się natężeniem 1-2A
Zgadzam się z tym, nawet bliżej 1A jeżeli nadmiernie gazuje.

Źródło:
Wyrównywanie cel:
9.1.4. The optional EQUALIZATION stage is a controlled 5% to 10% absorption overcharge to equalize and balance the voltage and specific gravity in each cell. Equalizing can reverse the build-up of the chemical effects like electrolyte stratification where acid concentration is greater at the bottom of the battery. It also helps remove sulfate crystals that might have built up on the surface or in the pores of the plates. Car batteries are not as prone to acid stratification due to the road vibration unless parked for long periods or trips less than five miles on smooth surfaces. The recommended frequency varies by motive deep cycle battery manufacturers from once a day to once a year. For stationary or solar deep cycle batteries, some short daily (30 minutes or less) equalizations have proven to be beneficial and not require the longer equalization cycles. They are not as hard on a flooded (wet) battery because they do not produce as much gas or heat the battery. You should equalize flloded (wet) batteries when one or more of the following occur:

  • Where the temperature compensated Specific Gravity reading difference between cells is .030 (or 30 "points") or greater

  • Where the temperature compensated Specific Gravity reading difference of a cell is .010 (or 10 "points") or more below the reading for a fully charged cell when the battery is fully charged

  • When one cell requires more water than all the other cells

  • When one cell does not require as much water as all of the other cells

  • When the SoC measured by a hydrometer does not materially agree with the SoC measured by an accurate (0.5% or better) digital voltmeter
Some AGM (Ca/Ca) VRLA batteries, like Concorde, can be equalized under certain conditions, but carefully follow the battery manufacturer's recommended procedures or you will damage the battery.

How Do I Equalize My Battery?

To equalize, if installed in a vehicle first disconnect the negative battery lead to isolate the electronics or electrical system, check that the electrolyte is covering the plates in each flooded (wet) non-sealed cell, and fully recharge the battery. Then increase the charging voltage to the battery manufacturer's temperature compensated recommendation, or if not available, add 5% to 10% to the temperature compensated absorption charging voltage. Heavy gassing should start occurring in each flooded (wet) cell. Do not allow the flooded (wet) battery to get over 125° F (51.5° C) or a VRLA battery above 100° F (37.8° C). For flooded (wet) batteries, take Specific Gravity readings in each flooded (wet) non-sealed cell once per hour. Stop equalizing when the Specific Gravity values no longer rise during the gassing phase and when every cell is gassing evenly. Insure that the plates are covered with electrolyte at all times, and add distilled water if required, but do not overfill and reconnect the negative battery lead. Only equalize VRLA batteries, if the battery manufacturer recommends it and follow their instructions.

Odsiarczanie:
16.3.1. Light Sulfation

Check the electrolyte levels and try one of the following three methods for removing light sulfation:
6.3.1.2. Apply a constant current at 0.6% of the battery's Reserve Capacity or 1% of the Amp Hour capacity (C/20) rating for 48 to 120 hours, depending on the electrolyte temperature and capacity of the battery, at 14.4 VDC or more, depending on the battery type. For example, if the battery has a RC rating of 100 minutes or 60 Amp Hours (C/20) rating, use approximately .6 amps. Cycle (discharge to 50% and recharge) the battery a several times and retest its capacity. You might have to increase the voltage in order to break down the hard lead sulfate crystals. If the battery gets above 125° F (51.7° C) then stop charging and allow the battery to coolbefore continuing.


16.3.2. Heavy Sulfation

Check the electrolyte levels and try one of the following two methods for removing heavy sulfation:

16.3.2.1. Replace the old electrolyte with distilled, deionized or demineralized water, let stand for one hour, apply a constant current at four amps at 13.8 VDC until there is no additional rise in specific gravity, remove the electrolyte, wash the sediment out, replace with fresh electrolyte (battery acid), and recharge. If the specific gravity exceeds 1.300, then remove the new electrolyte, wash the sediment out, and start over from the beginning with distilled water. You might have to increase the voltage in order to break down the hard lead sulfate crystals. If the battery gets above 125° F (51.7° C) then stop charging and allow the battery to cool down before continuing. Cycle (discharge to 50% and recharge) the battery a several times and retest its capacity. The sulfate crystals are more soluble in water than in electrolyte. As these crystals are dissolved, the sulfate is converted back into sulfuric acid and the specific gravity rises. This procedure will only work with some batteries.
Post automatically merged:

To zależy od gęstości elektrolitu. Żona jeździ samochodem na krótkich dystansach, ostatnio zabrałem akumulator do domu i taki obrazek. Podładowałem go i wróciła gęstość.View attachment 5466
Kilka dni temu zabrałem się za "naprawe" aku w jeszcze gorszym stanie (brakło skali na aerometrze), finalnie 5 cel po ~1.30 a jedna została jak była w okolicach 1.10-1.14, niestety aku śmietnik a liczyłem że uda się go uratować...
 

Karopir

Użytkownik
Samochód
BMW E36 Touring M52b25 / BMW E36 Compact M43b16 / Mercedes w123 OM616D24 OM
Jaki polecicie prostownik z opcją rozruchu do 300 zł?
 

Raven

Użytkownik
Samochód
A4 B6 2.0
Ja tam używam Noco G7200 i spokojnie sobie radzi. Bez obawy podpinam go do akumulatora w pojeździe a naładowałem bez problemu 2 aku 190Ah 6V od ciągnika spięte szeregowo tyle że chwilę to trwało.
Teraz żałuję że nie wziąłem modelu G15000 albo G26000.
Gęstość można uzyskać wzorową(mierzę areometrem Banner).
Tyle że ładowarki troszkę kosztują.
 

Karopir

Użytkownik
Samochód
BMW E36 Touring M52b25 / BMW E36 Compact M43b16 / Mercedes w123 OM616D24 OM
@inspire to nie moje akumulatory, ja z nimi nigdy nie mam problemu, a prostownika używam doraźnie. Pytam dla kogoś. W tamtej sytuacji są 3 akumulatory w 2 samochodach, wszystkie max 3 letnie. 2 od stania są rozładowane, a 3 padł, bo w samochodzie zepsuł się alternator, który będzie niedługo naprawiany. Samochody są takie, a nie inne kiedyś był problem odpalić mimo podłączenia drugiego akumulatora kablami (naładowanego) 70 Ah. Odpalił dopiero jak podłączony został naładowany 100 Ah
 
Top