• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Prostowniki .. Jakie polecacie ? Jakie odradzacie :)

  • Thread starter Deleted member 2321
  • Start date
Pytanie kompletnie laika. Mam ładowarkę Yato YT-8301 do profilaktycznego podładowania parę razy do roku. Jakim prądem/trybem powinienem ładować akumulatory kwasiaki 60Ah i 75Ah? Cały czas ładowałem w trybie slow i było OK.

View attachment 13295
Nie jest wiadomym jak mocno jest rozładowany Twój akumulator. Moim zdaniem możesz dać na fast i nic się nie stanie. Te 8A będzie płynąć przez niedługi okres czasu pod warunkiem, że akumulator nie jest rozładowany do cna. Ale jak masz stres i dużo czasu podłącz na slow i też będzie gitara. Akumulator będzie się wtedy ładował (teoretycznie bo nie wiem jak ten prostownik podaje prąd, stale czy impulsowo) przez maks. 30 godzin. (60Ah/2a=30 h). Pośrednie rozwiązanie to ładuj najpierw na parę godzin na slow, a potem na fast.
 
Ale jak masz stres i dużo czasu podłącz na slow i też będzie gitara.
Chodziło mi o to, czy przy akumulatorze pod 80ah powinienem ładować 8A w trybie fast, bo np. tryb slow go nie naładuje poprawnie, czy coś. Jeżeli chodzi jedynie o czas, to może być dłużej.

Nie jest wiadomym jak mocno jest rozładowany Twój akumulator.
Mało jeżdżę, a jak już, to albo bardzo krótkie odcinki, albo trasy. Akumulatory ładuję profilaktycznie ze 3 razy w roku - przed zimą, po 2 miesiącach w jej trakcie i na wiosnę. Do głębokiego rozładowania nie dochodzi, jeżeli aku jest sprawny.
 
Do 15v prąd 1/10 pojemności, powyżej do wysycania 1/20
 
Chodziło mi o to, czy przy akumulatorze pod 80ah powinienem ładować 8A w trybie fast, bo np. tryb slow go nie naładuje poprawnie, czy coś. Jeżeli chodzi jedynie o czas, to może być dłużej.


Mało jeżdżę, a jak już, to albo bardzo krótkie odcinki, albo trasy. Akumulatory ładuję profilaktycznie ze 3 razy w roku - przed zimą, po 2 miesiącach w jej trakcie i na wiosnę. Do głębokiego rozładowania nie dochodzi, jeżeli aku jest sprawny.
Tak jak luckyboy pisze, 80Ah spokojnie możesz ładować na fast. Slow (2A) w niczym nie zaszkodzi i naładuje po koreczki tylko ladowanie będzie trwać dużo dłużej niż na fast.
 
Zawsze dobieramy 1/10 pojemności .
80Ah ładujemy 8A.
Prostownik jak i ładowarki przy takim prądzie na początku daja nizsze napięcie 13-13,5V.
Potem w miarę naładowania napięcie rośnie, a prąd ładowania maleje . Wynika to z tego , że im bardziej naladowany akumulator tym mniej ciagnie/ przyjmuje prądu = mniej obciążony prostownik generuje większe napięcie .
Więc to jest bezpieczne i nic się nie stanie.
Ja natomiast świadomie mam Noco Genius G3500 , 3,5A a ładuję nim dość sprawnie mój EFB 60Ah . Szybko sie ładuje a dlatego , ze to EFB .
A gdy podepnę 60Ah Boscha niebieskiego to ładuje go ponad 12h ..tu widzicie różnicę między kwasiakiem a EFB . Szybkość uzupełniania ładunku to przepaść. Wiec warto dołożyć te 25% kasy i kupować EFB . Kazdy ! EFB bedzie lepszy od najlepszego kwasiaka.

Wysłane z mojego 2109119DG przy użyciu Tapatalka
 
Ja natomiast świadomie mam Noco Genius G3500 , 3,5A a ładuję nim dość sprawnie mój EFB 60Ah . Szybko sie ładuje a dlatego , ze to EFB .
A gdy podepnę 60Ah Boscha niebieskiego to ładuje go ponad 12h ..tu widzicie różnicę między kwasiakiem a EFB . Szybkość uzupełniania ładunku to przepaść. Wiec warto dołożyć te 25% kasy i kupować EFB . Kazdy ! EFB bedzie lepszy od najlepszego kwasiaka.
Jesteś tego pewien, że te różnice nie wynikają z różnych miejsc/warunków/samochodów eksploatacji tych akumulatorów? Bo moim zdaniem EFB od zwykłego różni się tylko dodatkowymi wzmocnionymi przekładkami/kopertami pomiędzy płytami i niczym więcej. W EFB nie spływa na dno masa czynna bo płyta jest zamknięta w kopercie. Z tym że EFB jest lepszy od nie EFB to pełna zgoda bo tak właśnie miało być.
 
@mowczar .
Różnice eksploatacji nie mają znaczenia , EFB jest bardziej obciążony bo S&S i videorejestrator non stop ciagnie .
Mylisz się

Ramki kwasiaka są obecnie przez oszczędności w technologi cięto- ciagnionej blachy . Ramki EFB sa odlewane w srodku schodza sie pronieniscie do sluoka i do okoła jeszcze ramka zamykająca

Wysłane z mojego 2109119DG przy użyciu Tapatalka
 
To tam gdzie bliżej czyli 8A. Ale jak ktoś wyżej napisał 2A też naładujesz, tylko będzie dłużej trwało.
Post automatically merged:

Pytanie do @Pedros: mam różne akumulatory, bardzo duże do ciężarówek, duże do ładowarki, i zwykle samochodowe. Co byś polecił z większych Amperowo ładowarek z Optimate ???
 
Z reguły wyglądało to tak, że jak miałem CTEKa i Optimate 6 to ta druga zawsze poprawiała po cteku, ctek nigdy nie miał co robić po Optimate (co było widać po parametrach mierzonych Autoolem 360).

Sprawdziłem to co piszesz o Cteku na małym AGM 5Ah (z realną pojemnością 1,86Ah). Po skończeniu ładowania jeszcze raz uruchomiłem Cteka. I dzięki temu, że mam rejestrator ładowania (właśnie go sobie zbudowałem) wiem że za drugim razem nic nie dorzucił do tego AGMa. Podpiąłem inną ładowarkę - KD1919 a ta dorzuciła jeszcze 0,46Ah.

Więc Twoje spostrzeżenia by się potwierdzały. Ale jakby co to pisałem że są inne być może lepsze, tańsze ale nie takie fajne z wyglądu i bez akcesoriów :)
 
To tam gdzie bliżej czyli 8A. Ale jak ktoś wyżej napisał 2A też naładujesz, tylko będzie dłużej trwało.
Post automatically merged:

Pytanie do @Pedros: mam różne akumulatory, bardzo duże do ciężarówek, duże do ładowarki, i zwykle samochodowe. Co byś polecił z większych Amperowo ładowarek z Optimate ???
Zainwestuj w Victrona , są nawet 30A 24V .. dużo ofert jest na amazon , masz pelny podgląd orocesu ladowania na smartfona przez Bluetooth w aplikacji.
Potem masz raport stanu aku i parametrów.

Wysłane z mojego 2109119DG przy użyciu Tapatalka
 
A jak jest 75ah i jedynie tryb 2A i 8A? :)
To możesz do końca ładować na 8A, przy 16v na pewno będzie prąd poniżej 2A czyli idealny do wysycania tak dużego akumulatora.
 
Last edited:
To tam gdzie bliżej czyli 8A. Ale jak ktoś wyżej napisał 2A też naładujesz, tylko będzie dłużej trwało.
Post automatically merged:

Pytanie do @Pedros: mam różne akumulatory, bardzo duże do ciężarówek, duże do ładowarki, i zwykle samochodowe. Co byś polecił z większych Amperowo ładowarek z Optimate ???
Optimate jest ograniczone do 10A @12V zdecydowanie propozycja Victrona jest lepsza przy dużych bateriach.
 
Dzięki. Wybór chyba padnie na Victrona 12V 30A z 3ma wyjściami.
Nie ładuje 24v, jak już się przybiore to wolę wyciągnąć akumulatory z ciężarówek, naładować i zamienić stronami.
A znowu jak kupię 24v to 12 v nie naładuje. Przynajmniej tak to wywnioskowałem czytając pobieżnie o Victronach.
Post automatically merged:

Mam Cteka MSX 5.0, mam ładowarkę AEG 15A i taką małą walizeczkę
SelmarSGA4A.jpg


I wygląda na to, że walizeczka jest najlepsza z tych 3. Reanimowała mi ostatnio cylindrycznego AGM Optimate Red top.
 
Trafo z uwolnionym napięciem to dzisiaj złoto💪
 
Last edited:
A u mnie taka sytuacja.
 
Co na to narrator?
Poza rozmiarem... plików 😜
 
Maksymalne napięcie jakie widziałem to 16.11V. Natomiast gęstość sprawdzałem metodą pośrednią, którą opisałem parę postów wyżej bo nie mam dostępu do elektrolitu, więc nie podam konkretniej wartości.
Gestość pośrednio wyznacza sie następująco:
Napięcie spoczynkowe mierzone na slupkach akumulatora podzielić przez liczbę cel w akulatorze (12V ma 6 cel) i od ilorazu należy odjąć wartość 0,84.
Przyklad:
Akumulator ma napięcie 12,7V
12,7/6=2,111
2,111-0,84=1,276

I to jest średnia gęstość elektrolitu w akumulatorze (wszystkich cel).

Źródło: Z.Ziętkiewicz "Akumulatory samochodowe i motocyklowe".
 
Mam foxsura 8a i IMAXab6. Chce kupić radyjko, obojętnie jakie ? Czy np elsin? Tanie są vorel, toya itd
 
Back
Top