• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Prostowniki .. Jakie polecacie ? Jakie odradzacie :)

  • Thread starter Deleted member 2321
  • Start date
No to ładujemy.
Aku: Centra Plus 45Ah, 300A (EN), korki odkręcone, wpięta w aucie. Akumulator ma 10 mc.
Ładowarka: Dania Electronic 15A, instrukcja podaje, że można ładować aku wpięte w aucie.
Auto 2 tyg. stało niejeżdżone i kuisło mnie podładować. Napięcie 12,60V, a do zmierzenia prądu startowego nie mam sprzętu.
Start: ładowarka startuje od ok. 8A, po chwili prąd spada na ok. 2,5A, a po ok. 20 min. wskazówka amperomierza jest w spoczynku.
Napięcie (mierzone multimetrem) było: na początku 12,65, potem 13,99, a teraz 14,39 - 14,40.
Cały czas jest lekkie gazowanie.
Dla ciekawości przełączyłem na chwilę ładowarkę w tryb dla akumulatorów bez odkręcanych korków nad celami i napięcie spadło pon. 14V, a gazowanie ustało.
Jednak wróciłem do trybu dla klasycznych aku. Ciekawe kiedy przestanie gazować i czy napięcie pójdzie jeszcze w górę...
 
Autorytety twierdzą, że Centra i Banner powinien być ładowany takim prądem, żeby osiągnąć napięcie wysycania 16,8V.
 
3986E2C1-C250-4EF2-B5E9-BA870A7C6C78.jpeg

AGM, tez słychać gotowanie 👍
Post automatically merged:

Dalej 14,40V i gazowanie. Wyłączyłem go na noc.
16V można osiągnąć pewnie Stefpolem 516M. Ależ jakowoż akumulator gazować wówczas musi :oops:
Jak masz korki to nie ma się czym przejmować - dopiero wtedy zaczyna odbudowywanie pojemności, tej ponad 80%
 
Last edited:
Taki magik coś pokazuje jak odsiarczać Aku


Wysłane z mojego ASUS_X00TD przy użyciu Tapatalka
 
Zdaje się, że najprostszą a za razem najskuteczniejszą metodą poprawnego odsiarczania jest zwykły prostownik, który relatywnie małym prądem połówkami lub dwupołówkami będzie nasycał elektrolit przy napięciu ok 16V.

Tak wynika z wielu źródeł :)
 
Wystarczy że dojdzie do 16v, jak gęstość jest odpowiednia tzn 1.27-28g/cm3 to kończysz.
 
Mały update ode mnie na temat Stef-Pola 516M. Generalnie jestem odrobinę zawiedziony tą ładowarką. Ładowałem nią 3 akumulatory (100Ah, 44Ah i 61Ah). W żadnym nie zrobił gęstości (sprawdzane metodą pośrednią którą opisałem wyżej) mimo kilkukrotnego ładowania każdego akumulatora. Może gdybym jeszcze kilka razy puścił ładowanie to by zrobił, ale nie o to przecież chodzi. Jako ładowarka "podłącz i zapomnij" sprawdza się bardzo dobrze, jest bezpieczny ale jeśli komuś zależy na gęstości i szybkości ładowania to chyba musi poszukać czegoś innego (lub go zmodyfikować 😉).
 
Jakie napięcie końcowe ładowania uzyskałeś i gęstość??
 
Maksymalne napięcie jakie widziałem to 16.11V. Natomiast gęstość sprawdzałem metodą pośrednią, którą opisałem parę postów wyżej bo nie mam dostępu do elektrolitu, więc nie podam konkretniej wartości.
 
To nie wydawałbym takich osądów nie mierząc gęstości...
 
Metoda pośrednia jest obarczona znacznymi błędami stąd nie wyrokujmy, że prostownik nie dał rady :)

Opad masy czynnej i korozja płyt to już powoduje że metoda pośrednia może zawodzić.

I w końcu jaka gęstość jest uznawana za prawidłową?

- 1,32 w Amedze miałem po kilkugodzinnym ładowaniu prostownikiem transformatorowym (nowy miał 1,28, pod RECOND Cteka 1,28/1,29)

- w innym nie pamietam marki ale chyba oem 1,26 to był max a sprawował się wyśmienicie wiele lat po sprzedaży auta

Niektóre aku maja mniejsza gęstość z różnych powodów:

np. zła formulacja podczas produkcji (cedowanie na użytkownika poprawiania parametrów prądowych- jeśli tego nie zrobimy to żyjemy z piętnem slabszego)

brak porządnego ładowania przed montażem do auta

Akumulatory a o niższych parametrach użytkowych ale przedłużonej trwałości

Wrócę do Amegi 7 - ma gestosc 1,30 i napięcie z 16V błyskawicznie spada ale bardzo długo utrzymuje się w okolicach 14V.

Niby elktrochemia to prosta sprawa ale rozrzut w produktach jest ogromny (oszczędności podczas produkcji).

Dajmy szanse Stefpolowi:)
 
a ja sie dopytam ekspertów. czy z moim ctekiem jest cos nie tak?

podlaczalem do 2~3 akumulatorów jeden dosc rozladowany i zawsze etap 1 trwa kilka sekund i przelacza na 2ke. jesli aku jest mocniej naladowany to za chwile na 3

chodzi mi czy to przelaczanie na z 1 na 2 po kilku sekundach jest poprawne

Wysłane z mojego Mi 9T Pro przy użyciu Tapatalka
 
W naszej lokalizacji 1,27-1.28g/cm3 jest wartością poprawną i nie ma sensu więcej gotować akumulatora.
 
a ja sie dopytam ekspertów. czy z moim ctekiem jest cos nie tak?

podlaczalem do 2~3 akumulatorów jeden dosc rozladowany i zawsze etap 1 trwa kilka sekund i przelacza na 2ke. jesli aku jest mocniej naladowany to za chwile na 3

chodzi mi czy to przelaczanie na z 1 na 2 po kilku sekundach jest poprawne

Wysłane z mojego Mi 9T Pro przy użyciu Tapatalka
sprawny :)

program 1 przeważnie działa wtedy, gdy jaku ma napięcie 3-4V i wówczas dopiero działa.
(nie jestem ekspertem ale mam cteka i inżynierię zwrotną zdążyłem mu zrobić;))
 
ja sie tylko na oponach i troche mechanice i olejach znam. elektryka to czarna magia dla mnie
chociaz ostatnio lacznik schodowy podwójny zrobilem i o dziwo dziala

Wysłane z mojego Mi 9T Pro przy użyciu Tapatalka
96daf2dec401b7b0bdb237b42185702e.jpg
 
program 1 przeważnie działa wtedy, gdy jaku ma napięcie 3-4V i wówczas dopiero działa.
Poprawili to?
Mam "starego" i "nowego" mxs 5, ale w nowym tego nie testowałem, stary nie chciał ładować akumulatorów tak rozładowanych, poniżej ok. 9-10V już nie chciał startować (oczywiście dało się go oszukać :) ).

Na obu posiadanych ładowarkach u mnie ten tryb trwa ~kilka sekund, a używałem je na kilkunastu akumulatorach, w tym na 160ah który naładował i zrobił gęstość elektrolitu (pomijam fakt ile to trwało 🤣).
Mam małego AGM (~35ah 8 letni) z 27-28mΩ i na nim też ten tryb przelatuję więc uważam że to chyba nie do końca działa jak powinno.
 
a jak"oszukac" zeby startował? ( bo tez kiedys trupa podlaczylem i nie działał) . wiec ten tryb 1 to w ogole dla mnie jakies nieporozumienie
 
Last edited by a moderator:
Back
Top