• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Qualitium Protec 5W-40

To co? Może coś bardziej wymagającego niż A3, z poszerzeniem analizy o zawartość paliwa, płynu hamulcowego, chłodniczego i frytek? 😆
 
Co do Chemnaftu to wystarczy zajrzeć na dno bańki z olejem ich produkcji (zdarzają się dziwne czarne osady) aby zauważyć, że coś poszło nie tak na jakimś etapie (brudne maszyny na produkcji?). Zdecydowanie nie powinno to tak wyglądać. A czym jest ten osad to już pytanie na które nie znam odpowiedzi...
Zapewne podobnie jak w przypadku Revline, nie stosują zbyt nowoczesnych pakietów dodatków tylko najtańsze. Tak więc czy przy dzisiejszych cenach detalicznych dla konsumenta czy taki produkt ma sens? No nie specjalnie.
Jakie Chemnaft pozyskuje surowce do produkcji, albo czy trzymają się przepisów przy blending-u jednocześnie dbając o należytą kontrolę jakości, tego nie wiadomo.

Natomiast jeśli kogoś interesuje jak powstają oleje bazowe w rafinerii Jedlicze to odsyłam do:
Rerafinacja olejów przepracowanych, Janusz Magiera, rok: 2006

Zbyt zanieczyszczonych innymi toksycznymi substancjami olejów nie poddaje się rerafinacji tylko utylizacji...
Po wstępnym oczyszczaniu różnymi metodami i filtrowaniu wygląda to mniej więcej jak przerabianie czystej ropy i rozbijanie destylatu na frakcje, pozbycie się parafin i związków siarki. Tak więc nie ma mowy o możliwości wystąpienia zanieczyszczeń jakich się spodziewacie.
W efekcie powstaje "czysty" olej bazowy grupy I, choć główny produkt tego procesu to olej napędowy.
W tym również olej wrzecionowy ("maszynowy"). Inne produkty uboczne to np. asfalty i czysta siarka używana potem do produkcji nawozów sztucznych.
Jeśli baza oleju pochodzi z rafinerii Jedlicze to nie obawiałbym się jej "czystości".
 
Jeszcze napisz jakiego produktu dotyczy uwaga odnośnie osadu - nie był to ten z cudownym grafenem? Pytam z ciekawości, a nie z obrony Chemnaftu. W moim Power V żadnych osadów nie było.
 
Kurcze, w dacii co 2 wymianę mam w ASO na castrola GTX, kusi mnie w połowie wlać qualitium albo revline :) Na przemian z castrolem to może nie wybuchnie 😆
Na razie na wiosnę czeka specol 5W30 C3.
 
Na zasadzie pracuje w oczyszczalni ścieków, nie chcecie wiedzieć co ludzie wrzucają do klozetu .
Przecież są technologie oczyszczania. Ciekawe jak w analizie wypada Qualitium w kwestii jakości bazy już taki z butli. Ile ma siarki, itd. Po prostu czy jest dobry w tym recyclingu . Nie znam badań, ale myśle, ze prawie w każdym sprzedawanym przemycają jakaś część z odzysku .
Masz ICP na pierwszej stronie. Czystej bazy "z odzysku" raczej nam nie wyślą do przebadania, chociaż sam byłbym ciekaw.

Co do oczyszczania to przy odpowiednich nakładach wszystko da się oczyścić. Nie sądzę, żeby bazy odzyskiwane wiele się różniły od nowych, w końcu to i to to proces rafinacji i oczyszczania wsadu. Jak pisali koledzy ropa naftowa to jest niezły syf, gorszy niż przepracowane oleje. W końcu robi się z niej asfalty, mazut i tak dalej.
 
Kilka lat temu slyszalem, ze przy produkcji nowych olejów musi zostac dodana w jakims procencie domieszka oleju z recyklingu. Obligatoryjnie ujete w jakichs przepisach. (np UE), czy to jest prawda? Nie wiem, do sprawdzenia.
 
@sprajt2 Nie wiem, czy dobrze pamiętam, ale dyrektywa UE mówi chyba o 35% masy olejów wprowadzanych na rynek, a nie o konkretnej zawartości oleju regenerowanego w nowym produkcie.
I nie wiem nawet, czy tyczy się to każdego producenta, czy obrotu w ogóle.
Można zakładać scenariusz, że producent mający kilka linii produktów, ma serię premium bez dodatku, średniaka poniżej 50% i ekonomika powyżej 50% zawartości. A może być też tak, że duże koncerny produkują świeżynki, a produkt po recyklingu leci do jakichś tanich, mało liczących się marek typu qualitium, mannol, jasol etc. lub np. do olejów rolniczych, do maszyn budowlanych, czy transportu ciężkiego.
 
Last edited:
Czyli taka firma jak Shell też ma olej z odzysku? Ciekawe jak to rozwiązują firmy, np olej premium to nowa baza, a najniższa seria to recykling?
Qualitium ma wszystkie bazy z odzysku?
 
Czyli taka firma jak Shell też ma olej z odzysku?
Dobre pytanie. Czy np. seria Helix Ultra ma domieszane coś z odzysku?
 
@Kuba nie jestem pewny, czy ktos z forum ma taka wiedze, zeby Tobie odpowiedziec na takie pytanie....
Również nie wiem na jakiej podstawie zakladasz, ze olej mineral to bedzie bardziej recykling niz inny np HC.
 
@sprajt2 qualitium pisał o recyklingu baz na swojej stronie może inne marki też o tym wspominały. Nie zakładam lecz obstawiam ;) . Jak by mi Unia nakazała coś takiego zrobić to wolał bym to zrobić właśnie w taki sposób.
 
Już chyba coś o tym było. Czasem w MSDS bywa C15-C50 ;)

Złożona mieszanina węglowodorów otrzymywana w wyniku hydrorafinacji przepracowanego oleju smarowego w obecności katalizatora. Składa się z węglowodorów o liczbie atomów węgla C15-C50.

Złożona mieszanina węglowodorów otrzymywana przez obróbkę frakcji ropy naftowej wodorem w obecności katalizatora. Składa się z węglowodorów o liczbie atomów węgla głównie od C20 do C50

Wycinek z karty oleju OEM poważnego producenta

1671543674371.png


Może ktoś to potwierdzić zaprzeczyć? Nie trudno znaleźć C15-C50 w popularnym oleju

1671544049367.png
 
Last edited:
Ale dlaczego zakładacie, że to coś złego? Odzysk w branży chemicznej to nic nowego, więc oleje też mogą być.
 
Czyli co te Qualitum wcale nie takie zle? Swoją droga znajomy w dość dużym serwisie w Krakowie mówi że leją Revline do wszelakiej masci aut i jest ok.
 
@Firewall na revline czy Qualitium auta będą jeździć i nie wybuchną. Jak silnik nie jest specjalnej troski to nie zrobi mu to różnicy nawet przez 300000km jeśli deklaracje są spełnione i wymiana na czas. Pytanie tylko czy dany producent spełnia te normy które deklaruje na opakowaniu.
 
@paba, też używałem tego oleju do przepłukania silnika i zadnych osadów nie zauważyłem. Podobnie przy Protec 5W40 użytym w kosiarce. W przyszlym roku sprawdzę ich dwa w miarę nowe produkty; Power P 5W30 oraz Power 0W20.
 
Jeszcze napisz jakiego produktu dotyczy uwaga odnośnie osadu - nie był to ten z cudownym grafenem? Pytam z ciekawości, a nie z obrony Chemnaftu. W moim Power V żadnych osadów nie było.
Oni sugerowali chyba na stronie ,żeby wymieszać dobrze zawartość przed nalaniem tego oleju z grafenem,i osad jest czymś normalnym według producenta.
 
Back
Top