Panowie, proszę bardzo o pomoc w poniższym temacie, bo już brak pomysłów:
Sytuacja dotyczy częstego wypalania filtra FAP. Silnik to 2.0 BlueHDi (DW10FC, grupa PSA). Problem polega na tym, że w trakcie jazdy międzymiastowej, po lokalnych drogach, z niewielkimi prędkościami, filtr wypala się co ~100 km. W przypadku jazdy autostradą na odcinku min. 150 km (do np. 200 km dystansu w jedną stronę i następnie powrót, bez jazdy po miejskich uliczkach) filtr wypala się po około 250-300, a nawet 400 km (prędkości autostradowe, zgodnie z przepisami). Wg programu diagnostycznego, ciśnienie różnicowe spalin na biegu jałowym wynosi 3-7 mbar. W trakcie jazdy autostradowej przy przyspieszaniu 60 - 160 mbar. Czas trwania procesu wypalania niemal za każdym razem trwa 20 min. W większości przypadków wypalanie rozpoczyna się przy zawartości ok 4,5-5,5 g sadzy, chodź nie jest to 100% przypadków). Z nietypowych sytuacji zauważyłem, że filtr potrafi rozpocząć wypalanie nawet na zimnym silniku (ok. 1 min po uruchomieniu, gdzie auto stało kilka dni, mimo iż wcześniejszy proces nie był przerwany). Po skończeniu wypalania ilość pozostałej sadzy jest w zakresie 0,6-1,8 g. W 98% jazda w trasie (międzymiastowe, autostrada). Za pomocą programu diagnostycznego sprawdzono:
- korekty wtrysków (system wtrysków Delphi) parametry przykładowe z jednego z pomiarów: 1,088; 1,042; 0,966; 0,888.
- ciśnienie różnicowe spalin 3-7 mbar na biegu jałowym (dodatkowo wymieniono czujnik, jednak bez zmian);
- poboru oleju nie zauważono;
- EGR czysty;
- temperatura przed katalizatorem (po kilkudniowym postoju, gdzie zew. wynosi np. 2 st. C) wskazuje ~ 50C tuż przed uruchomieniem - słyszałem, że są czujniki, które wskazują temperaturę dopiero od danej wartości (np. 50 st. C), a nie od np. 0 st. C bądź niżej.
- średnie spalanie utrzymuje się w normie, czasami ok, 0,6 l więcej (np. autostrada 140 km/h tempomat, na zew. ok 6 st. C, pod wiatr: 6,7-7,2 l/100 km).
Obecnie brak pomysłu gdzie szukać dalej. Wtryski, turbo, egr, aktualizacja oprogramowania w ASO, czujniki temperatury, weryfikacja czy płyn Eolys fizycznie jest w zbiorniku (wg programu jest) ? Czy spotkaliście się z taką sytuacją dotyczącą filtra cząstek stalych ?