• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Różnice w spalaniu auta na oleju 5W30 a 5W40?

No to pudło z mojej strony 😁
Myślałem o olejach z HTHS 3.7, które występują zarówno w klasie lepkości 5W30 jak i 5W40.

Pudło nie pudło, ale muszę dodać, że 5W30 jeździł na dotarciu, a 5W40 po dotarciu... Pomiar z 5W30 dotyczy okresu 1500-6500km, a 5W40 ponad 6500km. Oczywiście styl jazdy czy ilość miasto/trasa bez zmian, opony też te same okres zimowy, więc zimówki.

Wniosek : Totalna bzdura z tą oszczędnościa paliwa - co też było do przewidzenia.
 
W czwartek będę zmieniał olej na 5w30 komplet filtrów i świece to dam znać czy widać różnicę w spalaniu po przyjmijmy miesiącu uzytkowania
 
Ja jeździłem na 5W30 i 5W40 w swoim aucie, mam zanotowane wszystkie spalania. Auto 3.0L, benzyna, ponad 400KM 2019 rocznik.

Okres analogiczny czyli styczeń-marzec (średnia z 15 tankowań)

5W30 - 14.08L/100km
5W40 - 13.75L/100km
Rozumiem, że pomiar robiłeś w IDENTYCZNYCH warunkach, że takie wnioski wyciągasz w różnicy około 0,3 l/100km średniego zużycia?
Sorry, ale po tych kilku postach, które napisałeś tu w kilku tematach wnioskuję, że trochę za mocne "prochy" zażywasz...
 
Czyli brak różnicy w spalaniu.
 
Ale ktore oleje ? Sama zmiana swiec zaplonowych mogla sie przyczynic. Temperatury rowniez podobne na zewnatrz ?
 
Ja zmieniałem z oleju Millers 5w40 ten nanoczasteczkowy najdroższy na millers 5w30 EE longlife 5w30 też nanoczasteczkowy 😉czyli Millers premium na Millers premium tylko inną lepkość 😉
 
spala mniej około 0.5 litra i trochę szybciej się nagrzewa
Wybacz, ale nie jest to możliwe z fizycznego punktu widzenia. Zrobiło się cieplej, to się szybciej nagrzewa. Co do spalania, to nawet nie komentuje... Przy takiej różnicy, na 0W20 pomału silnik powinien zacząć produkować paliwo...
 
W tej samej temperaturze starałem się jeździć zresztą pisze że olej plus nowe świece zaplonowe😉sam olej nigdy by takiej różnicy nie dał.
 
Wątek świec sprawdzę u siebie w pandzie. Panda pali mi dość dużo tj ok 7L/100km. Świece nie wymieniane są od ... może i od nowości.
Może nie mają dużego przebiegu ale wiekowo mają więcej niż 8 lat, a może i 18. W sensie od kiedy panda jest w PL świece na pewno nie były wymieniane.
 
Biorac pod uwage, ze pomiedzy tymi olejami jest tak mala roznica lepkosciowa np. wysokotemperaturowa HTHS ca. 0,2 cP. Dlatego ja sobie nawet tym glowy nie zawracam, bo na spalanie wplywa wiele innych czynnikow. Sa bardziej interesujace kwestie.

Ale jest rzeczywiscie test silnikowy CEC L-54-96, ktory trwa 24 godziny. Istotne jest rowniez to, aby utrzymac ta sama temp. pracy. Nastepnie mozna porownac z olejem wzorcowym. Wiec @magic27 musisz zrozumiec, ze takich warunkow nie stworzysz, bo w ruchu drogowym jest to zbyt zmienne.
 
A ja mówię że stworzę 😉najlepiej to na trasie jechać jak jest gorąco bezwietrznie na autostradzie 100km i potem zmienić olej i znów jechać 100 km ,od punktu gdzie się zaczynało test
Post automatically merged:

To wtedy może byłoby bardziej wiarygodne bo miasto to miasto za dużo zmiennych warunków itp
 
A i oczywiście zmieniałem też wszystkie filtry oleju,powietrza ,kabinowy i paliwa ale po 10 tys km powietrza był niedużo zabrudzony np. czy to też miało wpływ to nie wiem. Mówię że te wszystkie rzeczy razem spalanie spadło o około 0.5 litra 😉
 
Przy takiej różnicy, na 0W20 pomału silnik powinien zacząć produkować paliwo...

Moim zdaniem źle do tego podchodzisz. Jak pisałem na przykładzie motocykla, mam zalecany 10W40, lub 15W50 i faktycznie na 10W40 motocykl spala mi mniej, niż na 15W50, nie są to ogromne różnice, ale skoro różnice są powtarzalne pomiędzy wymianami oleju, to jednak nie mogę twierdzić, że różnić nie ma. Tak, wiem że ma na to wpływ wiele zmiennych, ale jednak te granice 0.5l się powtarzają. Jakby nie patrzeć olej o niższej lepkości stawia mniejsze opory, w tym przypadku dochodzą również wpływ oleju na opory w skrzyni biegów, także wyniki mogą być bardziej zauważalne, niż w samochodach.
Robiłem "testy" na Shellu Advance Ultra 4T 10W40 i 15W50, jeżeli dobrze pamiętam, to rezultaty pokrywały się po wszystkich 10 wymianach oleju. Olej wymieniałem 2x w sezonie, co 5tys km, zmiana lepkości co sezon, tj. co drugi serwis.
W samochodzie też, wymieniając filtry i świece, ten pierwszy 1000km samochód może spalać minimalnie mniej paliwa.
 
Tutaj wydaje mi się, że ogromną rolę odgrywać będą opory powietrza.
Nie wydaje mi się, żeby te zmieniały się regularnie, tym samym schematem, z roku na rok :). Testowane na Bandicie 400, dojeżdżałem nim praktycznie tylko do pracy, także regularnie robił takie same trasy. Dużo zimnych rozruchów, także lepkość oleju mogła w tym przypadku mieć jeszcze większy wpływ.
 
Niestety, w przypadku samochodów osobowych, różnice w spalaniu między olejem 5W30 i 5W40 nie będą zauważalne.
 
Zgodzę sie z przedmówcą @Zielony34 różnice nie bedą zauważalne, nawet jak wymieniłem świece (irydowe) na nowe.

Sam przejeżdziłem na 5W40, ponad 40000km i 6700km na 5W30 te same trasy i pory roku.

p.s. Ach te pomiary takie dokładne :):) 🤣
 
Last edited:
Back
Top