Teraz moja kolej na analizę zawartości silnika
Olej Ravenol 0w16 EFE USVO
Samochód - Toyota Yaris, rok 2007, silnik 2SZ-FE 1.3, benzyna
Przebieg na oleju 18 tyś km (od 132 do 150 tyś km) z czego ponad 90% miasto (dużo korków i krótkich przejazdów), mniej niż 10% trasy.
Okres eksploatacji od czerwca 2018 do maja 2020
Paliwo 95 Orlen/Lotos/ostatnio "wtorki z V-Power95"
Zużyte paliwo - ok 1200 litrów (6,7l/100km)
Czas pracy - ok 700 - 800 godzin.
Filtr oleju Knecht
Olej pobrany przez otwór bagnetu, strzykawką i wężykiem do butelki po wodzie mineralnej, cały zestaw zakupiony i otwarty chwilę przed operacją
Silnik nie bierze oleju
Płukanki, dodatki do oleju lub paliwa - NIE
Co zalewane wcześnie (wszystko 5w30):
- fabryka
- Castrol SLX w ASO
- 2x TGMO (= Texaco Formula Energy wtedy) w ASO
- Texaco Formula Energy
- 2x lub 3x Ford Formula F
- Total Ineo ECS
wymiana: w ASO raz w roku co 10-12 tyś km, potem co ok 15 tyś km tj co 1-1,5 roku
Instrukcja zaleca wymianę co rok lub max 16 tys km w trybie normalnym, a w ciężkich warunkach co 6 miesięcy lub 8 tys km, olej 5w30 API SL, ACEA A1 lub dowolny ILSAC
Mój komentarz:
- olej zalany z czystej ciekawości, dostałem go przypadkiem. Zbierałem się do wymiany od zeszłego roku, ale ..."a, jeszcze trochę przeciągnę"
- widać że już dawno temu się poddał.. jazda w korku i krótkie trasy, nawet PAO nie daje rady
- olej pobrany po krótkiej jeździe, stąd zapewne wysoka zawartość paliwa
- wrażenia słuchowe z jazdy - VVTi dużo mniej słychać przy uruchamianiu i "depnięciu" niż na 5w30. Silnik nie pracował wyraźnie głośniej przy większych obrotach.
- silnik dłużej się rozgrzewał niż na 5w30 ... czyżby dużo lepsza płynność daje lepsze chłodzenie? W korkach także rzadziej się włączał wentylator... a niby "cieńszy" olej to powinien słabiej odbierać ciepło
- Wysoki poziom krzemu - w okolicy mam sporo piachu - łąki, las, budowa, poza tym zmieniałem wkład filtra w międzyczasie
Obecnie w silnku siedzi 5w30 ILSAC GF-5 ale nie Orlen, którego wyczekuję jak pisałem wcześniej
Ponizej zestawienie wyników, od lewej
1) UOA
2) VOA znalezione w necie, z 2016 roku
3) dla porównania UOA tego samego oleju Piotra Testera (?), silnik podobny - wersja 1.0 1SZ-FE, przebieg 5 tys km
Pozdrawiam,
Olej Ravenol 0w16 EFE USVO
Samochód - Toyota Yaris, rok 2007, silnik 2SZ-FE 1.3, benzyna
Przebieg na oleju 18 tyś km (od 132 do 150 tyś km) z czego ponad 90% miasto (dużo korków i krótkich przejazdów), mniej niż 10% trasy.
Okres eksploatacji od czerwca 2018 do maja 2020
Paliwo 95 Orlen/Lotos/ostatnio "wtorki z V-Power95"
Zużyte paliwo - ok 1200 litrów (6,7l/100km)
Czas pracy - ok 700 - 800 godzin.
Filtr oleju Knecht
Olej pobrany przez otwór bagnetu, strzykawką i wężykiem do butelki po wodzie mineralnej, cały zestaw zakupiony i otwarty chwilę przed operacją
Silnik nie bierze oleju
Płukanki, dodatki do oleju lub paliwa - NIE
Co zalewane wcześnie (wszystko 5w30):
- fabryka
- Castrol SLX w ASO
- 2x TGMO (= Texaco Formula Energy wtedy) w ASO
- Texaco Formula Energy
- 2x lub 3x Ford Formula F
- Total Ineo ECS
wymiana: w ASO raz w roku co 10-12 tyś km, potem co ok 15 tyś km tj co 1-1,5 roku
Instrukcja zaleca wymianę co rok lub max 16 tys km w trybie normalnym, a w ciężkich warunkach co 6 miesięcy lub 8 tys km, olej 5w30 API SL, ACEA A1 lub dowolny ILSAC
Mój komentarz:
- olej zalany z czystej ciekawości, dostałem go przypadkiem. Zbierałem się do wymiany od zeszłego roku, ale ..."a, jeszcze trochę przeciągnę"
- widać że już dawno temu się poddał.. jazda w korku i krótkie trasy, nawet PAO nie daje rady
- olej pobrany po krótkiej jeździe, stąd zapewne wysoka zawartość paliwa
- wrażenia słuchowe z jazdy - VVTi dużo mniej słychać przy uruchamianiu i "depnięciu" niż na 5w30. Silnik nie pracował wyraźnie głośniej przy większych obrotach.
- silnik dłużej się rozgrzewał niż na 5w30 ... czyżby dużo lepsza płynność daje lepsze chłodzenie? W korkach także rzadziej się włączał wentylator... a niby "cieńszy" olej to powinien słabiej odbierać ciepło
- Wysoki poziom krzemu - w okolicy mam sporo piachu - łąki, las, budowa, poza tym zmieniałem wkład filtra w międzyczasie
Obecnie w silnku siedzi 5w30 ILSAC GF-5 ale nie Orlen, którego wyczekuję jak pisałem wcześniej
Ponizej zestawienie wyników, od lewej
1) UOA
2) VOA znalezione w necie, z 2016 roku
3) dla porównania UOA tego samego oleju Piotra Testera (?), silnik podobny - wersja 1.0 1SZ-FE, przebieg 5 tys km
Pozdrawiam,
Last edited: