• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Ravenol 0w16, Toyota Yaris, 18 tys km, 2 lata

rob_roy

Użytkownik
Samochód
1.6 MultiJet
Teraz moja kolej na analizę zawartości silnika :)

Olej Ravenol 0w16 EFE USVO
Samochód - Toyota Yaris, rok 2007, silnik 2SZ-FE 1.3, benzyna
Przebieg na oleju 18 tyś km (od 132 do 150 tyś km) z czego ponad 90% miasto (dużo korków i krótkich przejazdów), mniej niż 10% trasy.
Okres eksploatacji od czerwca 2018 do maja 2020
Paliwo 95 Orlen/Lotos/ostatnio "wtorki z V-Power95"
Zużyte paliwo - ok 1200 litrów (6,7l/100km)
Czas pracy - ok 700 - 800 godzin.
Filtr oleju Knecht
Olej pobrany przez otwór bagnetu, strzykawką i wężykiem do butelki po wodzie mineralnej, cały zestaw zakupiony i otwarty chwilę przed operacją :)
Silnik nie bierze oleju
Płukanki, dodatki do oleju lub paliwa - NIE
Co zalewane wcześnie (wszystko 5w30):
- fabryka
- Castrol SLX w ASO
- 2x TGMO (= Texaco Formula Energy wtedy) w ASO
- Texaco Formula Energy
- 2x lub 3x Ford Formula F
- Total Ineo ECS
wymiana: w ASO raz w roku co 10-12 tyś km, potem co ok 15 tyś km tj co 1-1,5 roku
Instrukcja zaleca wymianę co rok lub max 16 tys km w trybie normalnym, a w ciężkich warunkach co 6 miesięcy lub 8 tys km, olej 5w30 API SL, ACEA A1 lub dowolny ILSAC

Mój komentarz:
- olej zalany z czystej ciekawości, dostałem go przypadkiem. Zbierałem się do wymiany od zeszłego roku, ale ..."a, jeszcze trochę przeciągnę"
- widać że już dawno temu się poddał.. jazda w korku i krótkie trasy, nawet PAO nie daje rady
- olej pobrany po krótkiej jeździe, stąd zapewne wysoka zawartość paliwa
- wrażenia słuchowe z jazdy - VVTi dużo mniej słychać przy uruchamianiu i "depnięciu" niż na 5w30. Silnik nie pracował wyraźnie głośniej przy większych obrotach.
- silnik dłużej się rozgrzewał niż na 5w30 ... czyżby dużo lepsza płynność daje lepsze chłodzenie? W korkach także rzadziej się włączał wentylator... a niby "cieńszy" olej to powinien słabiej odbierać ciepło
- Wysoki poziom krzemu - w okolicy mam sporo piachu - łąki, las, budowa, poza tym zmieniałem wkład filtra w międzyczasie

Obecnie w silnku siedzi 5w30 ILSAC GF-5 ale nie Orlen, którego wyczekuję jak pisałem wcześniej :)

Ponizej zestawienie wyników, od lewej
1) UOA
2) VOA znalezione w necie, z 2016 roku
3) dla porównania UOA tego samego oleju Piotra Testera (?), silnik podobny - wersja 1.0 1SZ-FE, przebieg 5 tys km

1590346320332.png


Pozdrawiam,
 
Last edited:
Interwał przekroczony 3 krotnie i widać efekty. Silnik mocno dostał po tyłku, a olej to podejrzewam ze już przy tych zalecanych 8 tys był do wymiany
 
Jeszcze bonusik ... próba kroplowa, po 24h na papier biurowy A4
Normalnie i pod światło.

1590347717146.png


1590347755326.png



Pozdrawiam,
Post automatically merged:

O silnik się nie boję. bardziej o budę.
Ruda to znany problem tego modelu

Pozdrawiam,
 
Przy tym poziomie Fe zastanowił bym się nad sensem 0w16 w tym silniku
 
Z tego co czytam raczej eksperyment lepkościowy niż norma, ale gdyby to był normalny interwał typu 10 kkm max wynik pewnie nie byłby tak szkodliwy dla silnika, o ile w ogóle. Na takim interwale i w takich warunkach każdy olej szorowałby po dnie jak ten.
 
Last edited:
105 ppm FE w silniku benzynowym to norma dla 10000 kilometrów, przy prawie dwa razy takim dystansie to wynik więcej niż spoko. olej ewidentnie ma dość i na przyszłość wymieniać częściej, ale poza tym wygląda ok.

@cytrynowiec - eksperyment dla tego silnika czy w ogóle? Bo skoro 0W-16 to eksperyment to co powiedzieć o 0W-8 :D
 
Wynik 0w16 z silnika 1.0 jest w prawej kolumnie :)

Tak, to był eksperyment na maxa.
Nikomu nie polecam ani nie namawiam.

Aczkolwiek w necie można znaleźć dokumenty w językach "azjatyckich" świadczące ze oryginalnie ten silnik jest pod 5w20 lub 0w20.

Pozdrawiam,
 
0w20 przewiduje instrukcja. Chociaż serwis floty u mnie wymienia na 10w40
 
A propos odbierania ciepła przez olej: dziś jechałem stałą trasą i wentylator włączał się dużo częściej niż na 0w16. Nawet jeżeli wcześniej było ponad 30 stopni a wczoraj kilkanaście, korki obecnie też mniejsze, styl jazdy i obciążenie to samo.
Zalany jest 5w30 Dexos1 gen2 z lepkością wg karty 66 / 11.5 (a było 38 / 7.4 dla 0w16)

Jakie są wasze obserwacje?
Tylko lepkość robi różnicę czy może też baza PAO - obecnie jest tani hydrokrak.

Pozdrawiam,
 
Nieee.. GM jest z tych chudszych.
Contest na Dexos1 wygrał grecki wyrób olejopodobny marki jak niemiecka chemia z okresu II wś. Cena 13zl za litrówkę, nie do pobicia. Tylko wyroby made in Baboszewo osiągają ten level. Posiedzi pewnie do jesieni a potem to albo DEX1 Orlenu albo jakis 0/5w20.

Przy okazji zauważylem że mam skorodowany wlew paliwa wokól tej plastikowej blokady przed wlaniem diesla, i nizej w kierunku zbiornika. Więc przy tankowaniu nie ma opcji, coś się wykruszy albo wypłucze i wleci do zbiornika. A potem część pojdzie do silnika i zostanie w oleju.
Więc zużycie silnika moze być sporo mniejsze niż 105 ppm Fe . Tym bardziej że inne metale dały pojedyncze ppm.

I tej wersji będę się trzymał.

Pozdrawiam,
 
Tak zachodze w głowę .. Magme zalales ? :D
 
Tak, Cyclon Magma.
Butelki mają sreberko pod korkiem więc są bezpieczniejsze w transporcie, jakby kogoś interesowało.
Trochę ciszej jest, na starym oleju było słychać coś jakby szuranie łańcucha przy przyspieszaniu, ale tylko pod koniec przebiegu.

Pozdrawiam,
 
Przy tym poziomie Fe zastanowił bym się nad sensem 0w16 w tym silniku
Tu większy wpływ ma interwał. 10 tys. to chyba max a dobrze zmienić po 7-8 tys. Zmiana lepkości na 0W20 jakoś bardzo sytuacji nie zmieni moim zdaniem.
 
Cena 13zl za litrówkę, nie do pobicia.
Specol blisko a i pakiety ciekawe a może i nawet ciekawsze.

Więc przy tankowaniu nie ma opcji, coś się wykruszy albo wypłucze i wleci do zbiornika.
Dość karkołomna teza biorąc pod uwagę że silnik na łańcuchu a interwał sporo przeciągnięty.

Jakie są wasze obserwacje?
Tylko lepkość robi różnicę czy może też baza PAO - obecnie jest tani hydrokrak.
Imho i jedno i drugie, podobne obserwacje miałem na 0w30/0w20. Różnice nie przypadkowe i potrafiły być powtarzalne.
Nie zwracałem uwagi na wentylator bo u mnie to mało słyszalne ale na temp. oleju (czujnik w misce).
 
Back
Top