• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Ravenol FDS 5W30 USVO 9400 km Focus MK2 1.6 TDCi

JohnJohn

Użytkownik
Samochód
Ford Focus II 1.6 TDCi 90KM
Po przygodzie z Fanfaro (link) w ramach testu porównawczego przez ok. rok pracował Ravenol FDS 5W30 USVO (jeszcze chwilę popracuje).
Ówczesne ceny:
Fanfaro: ok 75 PLN / 5L
Ravenol ok 150 PLN / 4L

Ford Focus MK2 2008 1.6 TDCi 90 KM fabrycznie bez DPF.
Co do sposobu eksploatacji właściwie bez większych zmian. Jazda miejska 90% - raz szybciej, raz stanie w korku, z lekką nogą.
Jedynie sporadycznie przyduszany do deski, żeby sprawdzić efekty różnych konfiguracji dodatków do paliwa.
Olej pracował przez: 9485 km
Średnia prędkość z ostatniego 1000 km to 25km/h podobnie przez cały rok (23-27 km/h).
Wychodzi około 380 mh.
Bez dolewek do pobrania próbki. Na bagnecie ubyło bardzo podobnie jak na Fanfaro - na oko jakieś 250 ml.
Co do krzemu - tym razem filtr powietrza Bosch, dolot poza zdjęciem jednej części przy wymianie alternatora nie był ruszany. Poza zapoceniem na przyłączu do kolektora raczej nie zdradza nieszczelności.


RAVENOL FDS 5W30 USVO 9400 km.PNG

Dodaję jeszcze foty z mrożenia nowego z archiwum.

Ravenol FDS 5W30.png
 
No patrz 380 godzin, a ja się boję przetrzymać olej 260h. Mniej więcej tyle mi wychodzi na rok przy 12.5kkm.

Porównując analizę Fanfaro to Ravenol tyłka nie urywa. Może trochę mniejszy TAN ale TBN też niżej.
 
Tak, powiedziałbym: ćwiczenie wykonane - olej z niskiej półki kontra olej z wysokiej.

W prawdzie kultura pracy silnika odmienna od jazdy na Fanfaro, ale liczby z analizy jakby tego nie potwierdzały.
Oczywiście przebiegu przybywa także zużyciowo przy drugim interwale na Fanfaro mogłoby być już inaczej.
Ale nie wyszło z tego, że np. 10-12 tysięcy Ravenol przyjmie z zapasem.

Czy nie byłoby zbytnim uproszczeniem, że silnikowi służy lepiej trochę grubszy olej?
Fanfaro @100C 10,4, Ravenol 9,8.
Z drugiej strony przy jeździe miejskiej i sporej liczbie startów jednak w niższych temperatur oleju można by się spodziewać, że Ravenol będzie dużo lepszy, bo ma sporo pracy właśnie w niższej temperaturze. A gdzie dopiero 100C w TDCi.

====
Następny w kolejce SHU 0W30 A5.
Po nim w planie jakiś golas ale zaborowany - miałby być Aurum A5 ale widzę, że cenowo to jakoś tak trochę wysoko jak na golasa ;). Także może go zastąpię Specolem A5 jeśli uda się go do tego czasu przetestować i nie wyjdą jakieś kwiatki ;)
 
Last edited:
W ravenolu masz chyba trochę więcej paliwa stąd mniejsza lepkość.

No cóż jak to mądrzejsi piszą UOA nie służy do oceny jakości oleju tylko do stanu silnika i ustalenia interwału wymiany.
 
Przydałaby się analizą świeżego FDS-a😉 kolega stosuje ten olej w 1,8 VVT-i i również zauważył lepszą kulturę pracy (może to zasługa wolframu?). Wcześniej był TGMO i Eurol Fluence FE
 
Patrząc dokładnie na raport z badań widać że rozcieńczenie paliwem zostało oszacowane. Trzeba poczekać na wynik uzyskany chromatografem gazowym.
 
"Jak nie wiesz który jest lepszy to mów że ten droższy". Taką mądrość mi kierownik w sklepie przekazał w pierwszej mojej pracy w życiu ;)
 
Z tego co wiem to UOA świadczy o stanie silnika i daje pewien wzorzec
 
@soszo znam te badanie. Tylko to jeszcze była stara receptura. Nie była jeszcze wtedy na PAO😉
 
Noack 7% CCS 3500 Pour point -49st nie na PAO? Nie na PAO jest Ravenol FO, bliźniak na HC.
 
Last edited:
Kurczę może pamięć mnie myli, ale wydawało mi się, że kilka lat temu FDS był HC
 
Może, ale dla HC takie parametry chyba nieosiągalne. Ja chyba 5 lat temu dowiedziałem się, że istnieje taka firma jak Ravenol, a FDS mnie wtedy nie interesował.
 
FDS zawiera około 50-60 % PAO
FO to HC
 
Tu jest wzrost zużycia żelaza prawie o 100% w takim samym okresie i w podobnych warunkach a wszyscy piszą jakby wyniki były identyczne :p. I żelaza 68ppm w silniku z paskiem a nie łańcuchem to chyba trochę przesada...
 
Takie różnice to mogą być spowodowane samym pobraniem próbki. Do tego warunki nigdy nie są identyczne. Ale jednak po oleju wyższej klasy każdy spodziewałby się różnicy w drugą stronę. Te UOA pokazują, że jeden pies czy masz Fanfaro czy Ravenol. Ale czy można zrównać te oleje? Chyba jednak nie. Ams SS też super w analizach nie wypada, a twierdzą że to jeden z lepszych olejów
Następne UOA z tego silnika to poproszę Specol Spec Premium. Jak wyjdzie poniżej 20ppm Fe to zaleję do speca do hyundaia 😁
 
Takie różnice to mogą być spowodowane samym pobraniem próbki. Do tego warunki nigdy nie są identyczne.
Czyli w takim razie robienie takich testów jest bez sensu.
 
@wlyszkow, czy własności dyspersyjne olejów mogą się tak drastycznie różnić, jak w przypadku analizowanego tutaj Ravenola i przywołanego Fanfaro?
No i czy ww własności dotyczą żelaza i metali zużyciowych.
 
Back
Top