• Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Ravenol Ravenol MTF-3 75W czarny po 2 tysiącach km

wszystko o produkatach Ravenol

Kyselak

Użytkownik
Samochód
Mercedes W203 1.8K Skoda Rapid 1.0 TSI
Jakieś 2 tysiące km temu wymieniłem olej w skrzyni biegów w swoim samochodzie. Samochód to SEAT Ibiza 1.2 TSI z 2014, skrzynia manualna.
Od nowości jeździł 5 lat na fabrycznym oleju, potem 5 lat na Castrolu.
Pierwsza wymiana była po 100 tys. km, a niedawno druga po ok. 50 tys. km na Ravenol
Zlany olej podczas tych dwóch wymian był brązowy, ale przezroczysty. Przy drugiej wymianie prawie jak nowy.
Dzisiaj postanowiłem dodać do skrzyni resztkę AR9100 i musiałem w tym celu odessać trochę oleju.
I tu wielkie zaskoczenie. Olej po 2 tys. km okazał się czarny.
O co tu chodzi? Ten olej wymył jakieś syfy, czy po prostu nie nadaje się do tej skrzyni i przegrzał się?
Po autostradzie zrobiłem tylko 300 km, a reszta to miasto i trasy do 70 km.
20241005_163051.jpg
 
Ja na tym Ravenolu w Hyundai ix20 przejechałem (już nie pamiętam dokładnie ale) ok 10kkm przy moich kombinacjach. Skrzynka działała poprawnie ale kolor po spuszczeniu również nie zachwycał. Przy zalaniu to było roczne auto, mniej więcej wtedy o przebiegu ok 14-15kkm
 
Swego czasu czytałem , że jest to znakomity olej do czyszczenia robi to ponad przeciętną .
 
Miałem Ravenola w skrzyni M56. Po kilku tysiącach km zaczęła szumieć (pisałem kiedyś o tym) Po spuszczeniu ze skrzyni był brudny ale nie całkowicie czarny (zdjęcie trochę przekłamuje) . Zalałem pownownie Ravenolem, dalej szumiała, po przejechaniu chyba ze 2kkm zlałem olej który już był praktycznie czysty. Przez otwór wlewowy widać kawałek tryba mechnizmiu różnicowego. Był czysty jak nowy. Czyli potwierdza się opinia o jego właściwościach czyszczących.Po zalaniu oleju Volvo OE skrzynia przestała szumieć natychniastowo. Po pierwszym odpaleniu silnika na olju OE szumów już nie było. Dla mnie to koniec przygód z innymi olejami niż OE (do skrzyni)
 

Attachments

  • 20220121_100126.jpg
    20220121_100126.jpg
    408,7 KB · Odwiedzin: 109
jak nie ma w nim syfu to się nie przejmuj. olej ciemnieje od zmian temperatury. dwa znaczy, że czyści i rozpuszcza brudy ......
 
Last edited:
To OEM ma jakieś inne zmiany temp., że zlewając go po 120 000 km nadal nie jest czarny?
 
po pierwsze @MC Subi to sorry, ale nie uwierzę że olej po 100 tys ,który jest ciągle schładzany i podgrzewany do ok 100% ( a czasami więcej) nie ściemnieje i nie bedę się tu dochodził czy ma kolor czarny, czekoladowy czy karmelowy bo to nie ma znaczenia jeśli go nie "zagotujesz" (chyba że bawię się z dziećmi w piaskownicy) , po drugie osady, brudy w skrzyni biorą się ze zużycia, zarówno skrzyni jak i oleju ... Proszę bardzo, polecam się na przyszłość ...
 
Last edited:
Parę lat temu miałem wymieniany olej w skrzyni VW POLO i widziałem , że był koloru mocno brązowego , a nowy olej był koloru żółto/słomkowego ,to oceny organoleptyczne.
 
U mnie w Audi Quattro z dyframi i torsenem też oleje Ravenola się nie sprawdziły, jednym słowem był dramat, tak samo z resztą jak oleje atf xD, chłopy zrobiły oleje o znacznie niższej lepkości niż oryginalne ZF (6hp i 8hp) tłumacząc to niższym zużyciem paliwa a prawda taka, że stare skrzynie wyeksploatowane mają bardziej problem z niedostatkiem ciśnienia niż jego nadmiarem co prowadzi do szarpnięć lub dłuższej zmiany biegów, ogólnie nie polecam firmy Ravenol, nie wiem jak w przypadku oleju silnikowego u tej firmy
 
@screamaster do Audi Quattro tdi są chyba 3 normy olejowe, z tego co się orientuje to do niektórych Zf 6hp trzeba zalać ravenol 8hp ..... może to ten przypadek ;) kumpel tak miał, zalał w Audi ZF6hp Ravenolem 6hp i był problem, potem sprawdził i miał być ravenol 8hp - zmienił i ok..... podobno częste pomyłki.
 
Last edited:
@molmar Ogólnie olej ZF6 i ZF8 tak samo jak Ravenol 6 i 8 to podobne oleje główna różnica to pakiet dodatków który jest na korzyść oleju ZF8 i inny index lepkości, niektóre skrzynie potrzebują zmiany softu w przypadku Audi (bmw nigdy nie dokonało takiej zmiany) bo dodawane jest lekko ciśnienie przy zmianach biegów, natomiast nawet jeśli tego nie zrobimy skrzynia działa ok, jak porównasz sobie oleje ravenola z ZF które robi shell to zobaczysz że ravenol ma niższe lepkości co niekorzystnie wpływa na skrzynie zużyta która już nie ma nominalnych grubości tarczek, ma twarde uszczelki i cierpi na zużyte panewki
 
A który robi się czarny po 2kkm? Ten do 6HP czy 8HP?
 
ja tam się nie znam, ale do do niektórych audi z ZF6HP ravenol dedykuje Ravenol 8HP nie 6hp więc coś w tym musi być ......
 
Last edited:
Back
Top