• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Ravenol - Ogolna dyskusja

Niektórzy producenci są często i namiętnie testowani i widać, że przez dłuższy okres nic nie zmieniali. Wiadomo, że pewności nie ma czy nagle nie zmienią i nie będą informować, ale takie zmiany kosztują (choćby utrzymanie aprobat producentów) więc producenci masówki niezbyt często zmieniają formulacje.

Co do obiektywnie lepszy to nie mamy możliwości tego sprawdzić. Karty techniczne wskazują na pewne parametry, ale nie da się na ich podstawie 100% obiektywnie ocenić oleju bo nie uwzględniają zachowania w silniku czy nawet rzeczywistych parametrów tego co chlupie w misce olejowej. Badania mają margines błędu i "gorszy" olej może mieć lepsze parametry, "lepszy" gorsze i w rzeczywistości będą podobne.
 
Po raz wtóry zapytam, bo szanowne grono skupiło się na ataku personalnym.
Czy wiecie drodzy "wiedzący" kiedy ostatnio Ravenol zmieniał skład VMP? O ten olej pytał bobwoj i tego oleju powinna dotyczyć odpowiedź.
 
To na jakiej podstawie można obiektywnie stwierdzić jakość oleju? Skoro dane techniczne się nie nadają?

Tak żeby znać ogólną rzeczywistą jakość oleju? Nie da się.

Ocenić jesteśmy, jako laicy, tylko bardzo ogólnie czy olej trzyma parametry jakie powinien, jak plasują się lepkości, jak mamy FTIR to zbliżony skład i tyle. To bardziej jakość producenta i na tej podstawie ocenić czy oleje warto polecać czy nie.
Post automatically merged:

Po raz wtóry zapytam, bo szanowne grono skupiło się na ataku personalnym.
Czy wiecie drodzy "wiedzący" kiedy ostatnio Ravenol zmieniał skład VMP? O ten olej pytał bobwoj i tego oleju powinna dotyczyć odpowiedź.
Na pewno zmiany były w analizach 2016, 2018, 2020 czyli co 2 lata mniej więcej.
 
Last edited:
Tak żeby znać ogólną rzeczywistą jakość oleju? Nie da się.
Czyli analizy świeżego oleju, jak i karty techniczne tak naprawdę nie ukazują jakości oleju na podstawie których można stwierdzić, który olej jest lepszy.
 
Nie, są tylko obrazem poglądowym na parametry i w wypadku analiz świeżego oleju na kontrolę jakości producenta, zwłaszcza jak się wielokrotnie analizuje jeden olej. Ale ani jakości oleju ani tego jak zachowa się w konkretnym silniku nie pokazują.

Dzięki analizom wiemy czy olej trzyma parametry, czyli czy kontrola jakości producenta nie wypuszcza bubli, możemy odgadnąć przybliżony skład i stosowane pakiety co daje jakiś tam pogląd na to czy olej jest dobry czy nie. Ale nie służą do porównania dwóch olejów. Piszemy o tym na forum od początku, a i tak ludzie biorą karty, analizy i porównują te oleje że ten lepszy, ten gorszy.
 
To na jakiej obiektywnej podstawie ludzie mogą wskazać lepszy olej wybierając do porównania dwa produkty? Moim skromnym zdaniem, właśnie te analizy są po to robione, żeby wybrać lepszy. Nie zaś po to by sprawdzić producenta, czy aby coś tam nie zmienił. Bo nawet jak zmieni to ta zmiana nie może być tak radykalna, aby wpłynęła na jakość. Więc argument, że robi się to dla sprawdzenia producenta moim zdaniem nie jest głównym celem analiz.
 
To na jakiej obiektywnej podstawie ludzie mogą wskazać lepszy olej wybierając do porównania dwa produkty? Moim skromnym zdaniem, właśnie te analizy są po to robione, żeby wybrać lepszy.
Po pierwsze, zdefiniuj pojęcie "lepszy olej".
Po drugie wskaż, który olej jest "lepszy" np dla olejów spełniających normę 504507, Lotos, Orlen, specol (mamy swieE analizy w odpowiednim dziale).
Sam chętnie się tego dowiem...
 
Lepszy olej = ten który ma obiektywnie wyższe parametry (np. Noack, CSS, temp. płynięcia, zastosowane bazy, itd.) przy zachowaniu tych samym norm w myśl zasady, że lepsze jest wrogiem gorszego.

Ponadto wielu forumowiczów wskazywało w różnych dyskusjach na lepszy olej (porównując kilka produktów na podstawie kart charakterystyki) np. TomekEvo wskazując wyższość konkretnego Eurola nad konkretnym Shell chyba, że on też nie wie o czym piszę.
Także na innych forach, tak jak oli-club.de, czy oil-club.ru wskazuję się na wyższość jednego produktu nad innym posługując się kartami charakterystyki.
 
Last edited:
Odpisze z domu, ale nie zdefiniowałem pojęcia, którego sam używasz.
 
@bobwoj to nie karty charakterystyki tzn. MSDS tylko TDS.

Jeżeli ktoś porównuję jakość oleju na tej podstawie to ma tak naprawdę małe pojęcie.
 
Proszę nie wchodźmy na poziom akademicki. Przyjmijmy po prostu w znaczeniu potocznym. :) Lepszy to porostu lepszy. Dla przykładu lepszy zawodnik to ten, który szybciej przybiegł na metę.

@poziom1989
"Jeżeli ktoś porównuję jakość oleju na tej podstawie to ma tak naprawdę małe pojęcie."

Odważne stwierdzenie. Oceniasz poziom wiedzy na podstawie jednej przesłanki.
 
Last edited:
Przyjmijmy po prostu w znaczeniu potocznym. :) Lepszy to porostu lepszy.
Nie posługujemy się tutaj uproszczenia mi do potocznych określeń. W założeniu ma to być forum o oczko wyżej od przepychanek kartami olejowymi w komentarzach pod filmikami.


TomekEvo wskazując wyższość konkretnego Eurola nad konkretnym Shell chyba, że on też nie wie o czym piszę.
Do pewnych wypowiedzi trzeba podchodzić ze sporym dystansem.

Ja staram się dobierać olej do warunków eksploatacji, oraz stanu technicznego silnika. Olej to pełna, gotowa foformulacja. Nie każdy olej jest taki sam, ale żeby stawiać jeden ponad drugim w obrębie tych samych pakietów dodatków i baz, oraz aprobat, to trzeba mieć na prawdę sporą wiedzę i konkretne dowody.
 
Chodziło w przypadku Mastera o to, że Eurol jest nieco bardziej lepki niż Shell mimo tego samego letniego SAE, więc przy ewentualnym mikropęknięciu głowicy jest większy zapas na rozcieńczenie.
 
Nie posługujemy się tutaj uproszczenia mi do potocznych określeń. W założeniu ma to być forum o oczko wyżej od przepychanek kartami olejowymi w komentarzach pod filmikami.
Dlatego dla przykładu przytoczyłem fora oil-club.de i ru. Czy tam też ludzie nie wiedzą co piszą?
Ja staram się dobierać olej do warunków eksploatacji, oraz stanu technicznego silnika. Olej to pełna, gotowa foformulacja. Nie każdy olej jest taki sam, ale żeby stawiać jeden ponad drugim w obrębie tych samych pakietów dodatków i baz, oraz aprobat, to trzeba mieć na prawdę sporą wiedzę i konkretne dowody.
Napisz proszę jakie dowody masz na myśli.
 
jakie konkretne dowody trzeba mieć.
Laboratoryjne.

Eurol jest nieco bardziej lepki niż Shell mimo tego samego letniego SAE, więc przy ewentualnym mikropęknięciu głowicy jest większy zapas na rozcieńczenie.
Trzeba mieć konkretne dowody na to, że formulacja oparta na GTL gorzej sobie poradzi od HC.
 
Na podstawie analizy nie jesteś w stanie wiele powiedzieć...

Na pozostałych forach też nie siedzą sami specjaliści.

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka
 
Da się porównać oleje na podstawie kart jeżeli wszystkie parametry są badane wg identycznych norm. ALE trzeba pamiętać że porównuje się tylko te parametry i właściwości oleju w ramach tych parametrów. Co nie musi mieć przełożenia na poziom ochrony (bo te badania są w normach, nie ogólnych parametrach) czy ogólną jakość oleju.

Po prostu można powiedzieć, że dany olej ma np. wyższą lepkość w 100 stopniach. Tyle. Czy to przekłada się na jego wyższą jakość? No nie, bo niby jak? Producent założył, że dla spełniania norm użyje takich i takich baz oraz dodatków o takich i takich parametrach. Rezultatem jest olej spełniający wymagania o takiej, a nie innej lepkości. To nie ma nic wspólnego z jakością.

Jeżeli szukasz oleju z wyższą lepkością, to subiektywnie(!) ten z wyższym parametrem w karcie będzie lepszy. Ale to będzie subiektywna ocena. Po prostu wg twoich wymagań będzie lepszy.
 
Super, że posłużyłeś się przykładami.
Czy można obiektywnie przyjąć, że olej na bazie z przewagą PAO jest lepszy od oleju na bazie HC bez dodatku PAO z takim samym pakietem dodatków np. Infineum w tej samej klasie lepkości o tych samych normach? Czy nie?


Na podstawie analizy nie jesteś w stanie wiele powiedzieć...
Więc jakie testy laboratoryjne masz na myśli?
 
Last edited:
Back
Top