• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Ravenol - Ogolna dyskusja

Tak i nie - wiem, zamotałem bardziej :D

Będą różnice jak olej będzie działał przy pewnych sposobach użytkowania. Jeżeli szukasz oleju LongLife do zmian co 20-30 tysięcy kilometrów, ścigasz się, ciągasz kemping po górach - PAO będzie lepsze. Natomiast przy normalnej eksploatacji nie. Różnic nie będzie.

Przy czym to też różnice użytkowe, nie jakość oleju ;)

Zerknij na moją stopkę: są tam HC, PAO, jakieś japońskie egzotyki, mieszaniny HC i PAO. Wszystkie oleje uważam za podobnej jakości i chroniące silnik w podobnym stopniu.
 
Więc jakie testy laboratoryjne masz na myśli?

Na przykład na "żywych" silnikach w warunkach pozwalających na dokonanie pewnych pomiarów tak, aby były obiektywne i profesjonalnie przeprowadzone. Nie można od tak sobie powiedzieć na temat dwóch takich samych olejów, że ten, albo tamten będzie lepszy.

Czy można obiektywnie przyjąć, że olej na bazie z przewagą PAO jest lepszy od oleju na bazie HC bez dodatku PAO z takim samym pakietem dodatków np. Infineum w tej samej klasie lepkości o tych samych normach? Czy nie?

Miałem się odnieść, ale uważam, że dobrze to podsumował @jerseyAdmin :

Jeżeli szukasz oleju LongLife do zmian co 20-30 tysięcy kilometrów, ścigasz się, ciągasz kemping po górach - PAO będzie lepsze
PAO będzie również lepszym wyborem przy silnikach mocno obciążonych termicznie.
 
Tak, racja. Chociaż tutaj zależy co kto rozumie przez mocne obciążenie termiczne.
 
@Zielony34 to zależy raczej od konstrukcji układu chłodzenia. Jak ma V6 które ma ok 170km miskę olejowa z 7l i wielka chłodnice to nie będzie przegrzewał, a jak 4 cylindrowa 1.6 140km z misją 3l i małą chłodnica bo duża nie wejdzie to mamy problem.
I jeszcze pytanie jaka temp. To dużo 105st czy może 115 lub 120
 
Nie wydaje mi się aby V6, V8 miały większą tendencję do rozgrzewania oleju. Wszystko zależy od wydajności układu chłodzenia, konstrukcji bloku i ogólnej mocy z litra. Im więcej cylindrów tym większy silnik, a więc dużo więcej oleju, zwykle też dodatkowa chłodnica oleju lub wymiennik ciepła, woda olej. Nie widzę związku...

Mocne obciążenie termiczne może dotyczyć także silników diesla starszej konstrukcji. Ciężki pojazd, ciężki żeliwny blok mocno magazynujący ciepło, jazda z dużym obciążeniem (ładunek lub trudny teren) z małą prędkością i olej zaczyna się szybko grzać. Częsty problem przy silnikach wysokoprężnych.
 
Refleksja

Im dłużej jestem na forum tym mniej wiem..... Jak zaczynałem czytać to chłonąłem całą wiedzę z forum ustawiałem sobie w głowie na jakie parametry patrzeć i jak je interpretować. Było powiedziane nawet przez osoby biorące udział w tej dyskusji ze jeżeli MRV CCS temp płynięcia itp oznacza ze olej dobry , lepszy , przeciętny. Teraz czytając ten wątek wszystko jest do du..y. Bo czytając karty produktu w zasadzie nic nie daje lepiej wróżyć z wosku , który olej "lepszy". Robienie badań olejów świeżych tez nie do końca ma sens. Oleje przepracowane tylko odnoszą się do danego silnika
Ale już określenie ze Ravenol ma "gorszy" olej niż Eurol , Mobil czy Shell to można . Skąd taka wiedza forumowiczów skoro karty produktu wprowadzają w błąd bo to dane uśrednione , badania robimy szczątkowe na podst których w zasadzie nic nie wiemy. wiedza forumowiczów też jest daleka do sformułowania obiektywnych ocen ......sprowadza się to do tego ze ten na R jest podejrzany ten na P -be a ten na M tego to lubimy . Na pytanie dlaczego ? bo tak
Czytając watki o olejach zaczynam dostrzegać coraz więcej sprzeczności raz pewne parametry oznaczają ze jest olej Ok a w innym wątku osoby które tak twierdziły już się z tego wycofują albo mówią co innego !!!
 
Niestety taka jest prawda, dla wielu nowych użytkowników, rejestrujących się mają zderzenie z rzeczywistością, olej to nie tylko karty TDS lecz znacznie szerszy temat. Lepkość strukturalna CCS itp. nie jest wyznacznikiem jakości, każdy olej musisz interpretować indywidualnie, gdyż nawet przy mieszaninie PAO niekoniecznie uzyskasz wybitne parametry np. dodając mPAO. Tutaj już trzeba mieć wiedzę w celu wychwycenia tych niuansów, a bez znajomości dokładnych komponentów człowiek i tak będzie błądzić, a ICP/FTIR to w pewnym stopniu dla nas kontrola jakości danego oleju, głównie hobbystycznie. Kto klasyfikuje na forum oleje? Twierdząc, że Ravenol jest gorszy od innych producentów. Nikt tego nie robi, iż to jest czysto indywidualna kwestia. Są pewni producenci w branży, którzy zasługują na wyróżnienie, ale nic więcej.
 
sprowadza się to do tego ze ten na R jest podejrzany ten na P -be a ten na M tego to lubimy . Na pytanie dlaczego ? bo tak

Niestety jest to konsekwencją szkodliwych działań pewnych osób, które na siłę chciały zdyskredytować inną markę. Poprzez brak wiedzy i lenistwo, ubzdurały sobie, że ktoś dyskredytuje Ravenola od tak... Taka sama sytuacja była ze Specolem. Czasami człowiek się nie odzywa, bo ma dosyć tłumaczenia jednego i tego samego po raz setny. Nikt tu nie zabrania stosowania jakiegokolwiek oleju. Staramy się jednak tłumaczyć pewne niuanse i drobne różnice. Drobne dla amatora, ale jednak w konsekwencji stosowania długofalowego bardzo istotne [na przykład badania i certyfikacje. Od razu pisze, żeby nie było - Ravenol je posiada] i tak się to kręci...
 
Po prostu my tez się dokształcamy, czytamy nowe opracowania i zmieniamy podejście na bazie nowej wiedzy. Gdybyśmy tego nie robili to utknęlibyśmy na poziomie lej mineral powyżej 200 tysięcy i każdy 5W-40 to syntetyk, a niskie lepkosci to zło ;)

Nikt nie jest nieomylny. Chociaż akurat CCS to jeden z niewielu parametrów na karcie które można brać wprost bo opisują zachowanie oleju w "realnej" sytuacji.

Nie mówi który olej jest lepszy, ale jezeli ktoś potrzebuje oleju w zimne regiony, czy czegoś o wysokiej lepkosci zimowej, ale nadal dobrego to można ten parametru odczytać wprost i na jego podstawie dobrać olej.
 
W zeszłym roku zrobiłem w accordzie dwa interwały na Ravenol HCS 5w40. Solidny HC. Silnik zasilany LPG, w korkach i w trasie, na górskich podjazdach. Nie mam żadnych zastrzeżeń, silnik czysty, nawet konsumpcja oleju była zaskakująco niska, dopiero pod koniec interwału mocno ściemniał i zaczynał znikać. Czyli wszystko w normie. Wytrzymał dłużej bez większych dolewek niż Castrol Magnatec. Nie mam uprzedzeń do tej marki, pomimo zamieszczanych na tym forum negatywnych opinii odnośnie częstych zmian składu. Na pewno dużą zaletą jest małe ryzyko na trafienie podróbki. Potem odkryłem Bizol i do Ravenola nie zamierzam wracać.

Ogólnie nie wydaje mi się, abym miał uprzedzenia do jakiejś konkretnej firmy produkującej olej. Co najwyżej jestem chłodno sceptyczny jeśli nie stosowałem i nie znam. Prawda jest taka, że w tej dziedzinie jako konsumenci detaliczni poruszamy się po omacku, bazując raczej głównie na doświadczeniach, opiniach i szczątkowych danych z niezależnych zlecanych badań. Forum nie ma własnego zaplecza laboratoryjnego 😬, ani udzielających się użytkowników, którzy mogą się podzielić znajomością tematu z pierwszej ręki (na przykład były pracownik lab blendowni).

@jan.janko
Polonista się znalazł 😝
 
Last edited:
Ja mam kontakt z ludźmi, którzy pracują w laboratorium, czasami coś udostępniam ciekawego.
 
Być może dlatego , że priorytetem jest wysoka temperatura zapłonu i niska odparowalność
 
Dobre oleje, sam lałem i polecałem, natomiast obecnie ze względu na cenę jest to dla mnie TOTALNIE NIEUZASADNIONY zakup

Przeszedłem na Shell Helix Ultra i obecnie notuje rekordowo niskie spalanie oleju, jakiego nie widziałem przez 8 lat na żadnym z olejów - a leciało już Neste City Pro, LM z serii Toptec, Ravenol VST i RUP.

Aktualnie na Shell zrobione 5000km i ubytek 250ml, poprzednie oleje było by już około litra.. także miał tak ubywać, a tu psikus - ale to taki lekki OT i dygresja
 
Raczej nikt nic nie powie.
Na pewno nie ja ;) :D
 
Na pewno nie ja
Za odpowiedź chciałem dać emotkę, ale nie mogę znaleźć odpowiedniej. Chodzi mi o emotkę typu "trzymam rękę na twarzy"... Czy admin może dorzucić? Chyba, że przeoczyłem?
 
Back
Top