• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Ravenol VMP 5W30 + AR9100 12,5tys km

Raven

Użytkownik
Witam,
poniżej wrzucam wyniki analizy oleju z własnego silnika. Model, przebieg itd. wszystko w analizie. Filtr AMSOIL EAO34. Trochę niepokoi mnie ta analiza.
Rzeczywiście takie poziomy pierwiastków zużyciowych to już stan krytyczny czy ten opis troszkę nieadekwatny? Widuje się na forum analizy z większą ilością metali i nie ma żadnej wzmianki o tym że to kiepskie parametry. To samo utlenianie. Nie wynika czasem z dodatku estrów z AR9100? @wlyszkow powiesz coś w temacie? TAN, TBN oraz lepkość w 100* wyglądają w porządku a olej jest ciągle jedynie lekko brązowy na bagnecie więc zabrudzenia aż tak nie powinny wpływać na jej podniesienie. Dodam że przed tą wymianą stosowałem Xado AntiCarbon oraz płukankę na cylindry a później zmiana oleju na Aurum 504/507 i płukanie z Oilem RTPF. I dopiero nowy olej VMP+AR9100. Dolewam też trochę oleju jak to do 2.0 ALT. Obecnie dojeżdżam do 13tys km na tym oleju a dolałem już łącznie około 4l więc te 300ml na 1tys dla tego silnika jest jeszcze całkiem w normie. Olej w bańce tak przed wymianą jak i na dolewki mieszam z AR9100 35ml/1l.
Proszę o opinie ;)
analiza.PNG
 

Attachments

  • #-6519-Z-245293-Sev4.pdf
    111 KB · Odwiedzin: 129
Last edited:
Utlenianie pochodzi z VMP i AR9100 - kwestia estrów i tym bym się nie martwił. Lab może nie zna referencyjnego OX dla VMP z AR9100.
Żelazo też OK natomiast te pozostałe metale bym obserwował. To może być skutek uboczny uwalniania pierścieni niestety. Kiedy wymienisz ten olej już na nowy to podeślij próbkę i zrobimy kontrolę poziomów metali po przejechaniu min 100km na kolejnym oleju - gratis.
 
W ogóle, przeanalizuj sobie inne analizy z 9100 i wydedukuj, czy Twoja jest aby na pewno OK.
Nie twierdzę że jest OK tylko pytam o opinie ;) I martwi mnie ten glin właśnie i miedź chociaż widzę że wiele analiz próbek ma więcej miedzi i nie jest to problemem. Jednak jest mało informacji o glinie. Nie bardzo mogę coś znaleźć. Większość analiz wgl nie wspomina o tym pierwiastku. Silnik ma cylindry pokryte warstwą nikasilu. A co do tej analizy VST 5W40 to po 9tys ma niższą lepkość niż VMP 5W30 po 12,5tys ale to pewnie zasługa agresywnego stylu jazdy tej Meganki. Ja jeżdżę raczej spokojniej na odcinkach 20km do pracy ale na tym interwale wymiany zdarzyło się parę tras po 400-500km z większymi prędkościami i obciążeniem oraz jedna 1400km na prawdę ostrej jazdy. Do tego silnik jest z tych dosyć gorących(ma wysoką temperaturę pracy i nieźle koksuje olej) + instalacja LPG i możliwy wzrost temperatur z jej powodu. Dlatego jestem ciekaw czy to utlenianie mogę zbagatelizować i zrzucić na zawartość estrów czy jest to rzeczywiście stan krytyczny.
Bezpośrednio po wymianie oleju odstawiłem auto do gazownika i teraz się zastanawiam czy nie nasypał opiłków z kolektora do dolotu wiercąc dziury pod wtryskiwacze. Bo z silnikiem jako takim poza poborem oleju nie ma absolutnie żadnych problemów. Żadnych błędów nic.
Odnośnie próbki po wymianie oleju @wlyszkow te 100km to minimum a jaki będzie optymalny przebieg do próbkowania po wymianie? Dodawać AR9100 od razu przy wymianie czy lepiej sprawdzić na czystym oleju? Mogę stosować płukankę czy lepiej spuścić olej i wlać świeży tego samego typu aby nie mieszać go z niczym innym? I wgl dzięki za gratisową analizę. Bardzo miły gest 👍
 
Dodałbym płukankę chociaż na 10-15 min aby spuścić to jak najdokładniej. AR9100 albo lepiej mix 9100/9200v2 możesz użyć od razu podczas wymiany albo dodać po tych 100km po pobraniu próbki
 
Zrobię płukankę i dodam AR9100 do świeżego oleju aby mieć porównanie jak to będzie wyglądać po małym przebiegu na świeżym oleju z tym samym dodatkiem i po tej samej płukance.
 
Witam,
poniżej wrzucam wyniki analizy oleju z własnego silnika. Model, przebieg itd. wszystko w analizie. Filtr AMSOIL EAO34. Trochę niepokoi mnie ta analiza.
Rzeczywiście takie poziomy pierwiastków zużyciowych to już stan krytyczny czy ten opis troszkę nieadekwatny? Widuje się na forum analizy z większą ilością metali i nie ma żadnej wzmianki o tym że to kiepskie parametry. To samo utlenianie. Nie wynika czasem z dodatku estrów z AR9100? @wlyszkow powiesz coś w temacie? TAN, TBN oraz lepkość w 100* wyglądają w porządku a olej jest ciągle jedynie lekko brązowy na bagnecie więc zabrudzenia aż tak nie powinny wpływać na jej podniesienie. Dodam że przed tą wymianą stosowałem Xado AntiCarbon oraz płukankę na cylindry a później zmiana oleju na Aurum 504/507 i płukanie z Oilem RTPF. I dopiero nowy olej VMP+AR9100. Dolewam też trochę oleju jak to do 2.0 ALT. Obecnie dojeżdżam do 13tys km na tym oleju a dolałem już łącznie około 4l więc te 300ml na 1tys dla tego silnika jest jeszcze całkiem w normie. Olej w bańce tak przed wymianą jak i na dolewki mieszam z AR9100 35ml/1l.
Proszę o opinie ;)
View attachment 11207
Autorze przepraszam że nie w temacie ale ile kosztuje taka analiza olejowa?
 
Panie, taki zajebisty olej i super dodatki, a silnik powoli zdycha ...

PS,
Cyna to łożyska ślizgowe, czyli mówiąc wprost panewki. Obecność miedzi tylko potwierdza nadchodzący być może awarię.
Utlenienie to w tym wypadku najmniejszy problem, chociaż nie można tego ignorować, bo kv100 nieznacznie wzrosła względem nominału. Olej do wymiany.
 
Jednak jest mało informacji o glinie. Nie bardzo mogę coś znaleźć. Większość analiz wgl nie wspomina o tym pierwiastku.
Glin to przecież aluminium.

Głownie z tłoków, obudowy pompy, chłodnic oleju, elementów przekładni, turbosprężarek, tulei prowadzących, łożysk ślizgowych, bloków cylindra silników aluminiowych (z krzemem), pyłu zawierającego boksyt (tlenek aluminium)

https://zmienolej.pl/badanie-laboratoryjne/3652-badanie-laboratoryjne-oleju.html


Nie wiem tylko czy 10ppm to jakaś tragedia żeby na czerwono zaznaczać.
 
Wg tabel laboratoryjnych limit graniczny wynosi 10-30ppm, zależnie od konstrukcji silnika. Powyżej to już albo przeciągnięty interwał albo oznaka problemów mechanicznych.
 
Nie twierdzę że jest OK tylko pytam o opinie ;)
Bezpośrednio po wymianie oleju odstawiłem auto do gazownika i teraz się zastanawiam czy nie nasypał opiłków z kolektora do dolotu wiercąc dziury pod wtryskiwacze. Bo z silnikiem jako takim poza poborem oleju nie ma absolutnie żadnych problemów. Żadnych błędów nic.
Przy takiej ingerencji to takich ilości pierwiastków nie wykluczałbym z tego powodu. Dużo powie ponowne przebadanie próbki po wymianie oleju i przejechaniu iluś km.
 
Olej zmieniony, przejechane 100 parę km próbka wysłana czekamy. A odnośnie glinu trafiłem na informację że XADO 1 Stage AMC zawiera jakieś związki glinu a stosowałem to XADO w tym silniku w poprzednim interwale przed VMP i AR9100.
 
Moim zdaniem jeśli jest problem to w samym silniku bo patrząc na parametry oleju to tu do niczego nie można się przyczepić (za wyjątkiem utleniania ale to zostało już wyjaśnione). Czasami przy zastosowaniu zaawansowanej chemii wyniki mogą być trudne do interpretacji i dlatego takie badanie daje lepszy obraz dopiero po drugim pełnym interwale.
 
Zobaczymy. Może serio zbliża się jakaś awaria. Póki co czekam na analizę po 100km. Może ona rzuci jakieś światło na sprawę szczególnie na to jak wygląda utlenienie na świeżym VMP z AR9100. Może pod koniec interwału zrobię jeszcze jedną analizę a może jakaś awaria wyjdzie wcześniej. Oby nie ale jeśli są zainteresowani to dam znać co i jak.
 
Poniżej analiza kontrolna po 105km. Niestety nie zawiera poziomu utlenienia ani TBN\TAN a to mnie właśnie ciekawiło jak wyjdzie świeży VMP+AR9100. Cyna na takim samym poziomie jak w oleju po 12,5tys. Reszta metali śladowo więc jak dla mnie ta analiza nie wnosi żadnych danych, na podstawie których można by wyciągnąć jakieś wnioski. Chyba że macie jakieś pomysły?
Analiza2.PNG
 
Miała być kontrola metali i zużyciowych.... i jak widać wiele się ładnie wypłukało.
 
@wlyszkow w porządku z analizą. Myślę że wygląda to ok szczególnie że nie przepłukiwałem silnika drugi raz tylko wlałem płukankę, zlałem co zleciało i wlałem świeży olej. Na dnie miski i w całym silniku(m.in. wariator) pewnie minimum pół litra starego oleju zostało. Ale widzę że tego ciemnego lakieru nic nie ruszy. Ani AR2820/2300 anie Oilem RTPF ani inne płukanki z Liqui Moly. Mam gdzieś jeszcze TECa i jedną puszkę Oilem LL. Jest sens dolewać tego Oilem LL do obecnego oleju? Czy nie zawracać już sobie głowy tym ciemnym nalotem?
Zdjęcie tutaj:
 
PC LL można dodać na drugą połowę interwału wymiany oleju przy okazji dolewki itp. Na razie niech olej z 9100 popracuje.
Taki szlam powstaje latami i na skutek słabej cyrkulacji oleju w tym miejscu (może taka konstrukcja a może jazda zbyt spokojna) co niestety także utrudnia wypłukanie. Dodatkowo, na czas płukania bym analizy odpuścił bo z tego szlamu też nie wiemy co wyłazi a on stopniowo się zmiękcza, rozpuszcza i spływa do miski na pewno.
Na koniec tego interwału można byłoby pomyśleć nad zalaniem czymś bardzo mocnym przed spuszczeniem oleju, przypomnij się to pomyślimy.
 
Back
Top