No więc dokonało się! Oto relacja z zabiegu. Czy było warto czy straciłem czas na rzeczy oczywiste, odpowiedzcie sobie sami. Mówiliście, żeby zrobić to zrobiłem.
Uczestnicy akcji
A więc informacje najpierw:
VW PASSAT B5 FL 1.9 TDI-PD AVB 101KM z turbiną i komponentami z AWX podciągnięty na 140KM.
Przebieg 435 000. U mnie od 380 000. Nigdy nie płukany przynajmniej od 10 lat jak go znam i nie przezemnie do dziś. Jak znam auto to robiło praktycznie tylko trasy i u mnie robi tak samo.
Kupiłem go na Castrolu Edge. Olej mu zmieniałem co 10 000. Przez auto przelały się oleje 5W40 505.01 :
- CASTROL EDGE
- MOTUL SPECIFIC
- PENRITE ENVIRO+
- AMSOIL AFL
- EUROL FLUENCE + AR9100 + AR2300 na 5000 kilometrów
- Aktualnie RAVENOL VPD
Proces przebiegał tak:
- Wlałem EUROL FLUENCE + AR9100. Na 5000 przed wymianą dodałem AR2300
- Zlałem Eurol, wlałem dla płukania ORLEN przejechałem się na nim 30KM po czym wlałem AR2820 na 20 minut.
- Zlałem Orlen + AR i przelałem każdy kanał w silniku resztkami nieużywanego Eurola i Orlenu.
- Wlałem Ravenol VPD
Za każdym razem strzykawką z wężykiem odsysałem ile się tylko dało oleju z zakamarków w filtrze czy chłodniczce oleju, a także w kanałach pod pokrywą silnika kiedy miałem zdjętą do zdjęć. Do 200ml oleju tak można wyciągnąć.
O to fotki i opis.
ZDJĘCIA PRZEGRÓD SILNIKA PRZED, W TRAKCIE i PO PŁUKANIU.
Lewa kolumna to stan przed dodaniem AR 2300 i 2280. Środkowa kolumna to stan po 5000km na AR 2300. Prawa strona to stan po użyciu AR2300 i AR2830.
Kolejne zdjęcia pokazują stan filtrów.
Filtr po 10 000km na EUROL FLUENCE + AR9100 w tym 5000km z AR2300
Filtr po użyciu jeździe 30km na ORLEN PLATINUM MAX EXPERT i po płukaniu 20 minut z dodatkiem AR 2820
W obu przypadkach nie znalazłem najdrobniejszego zabrudzenia.
Kolejne zdjęcia to wygląd i kondycja olejów:
Od lewej strony EUROL 10000km -> Orlen po płukaniu -> Ravenol po 40km jazdy -> Orlen po 30km jazdy
Moje obserwacje:
Zdjęcia tego nie pokażą do końca ale Ravenol tylko wydaje się czarnawy, a gdy go się przelewa to jest jeszcze całkiem czysty i prześwitujący. Widać też w nim charakterystyczne bąbelki i pęcherzyki jak w świeżym oleju. W świeżym Orlenie po jeździe 30km już prawie ich nie widać i jest zdecydowanie ciemniejszy i nie widać w nim świeżości mimo, że zrobił ledwie 30 km.
- Kiedy przewracałem butelki do góry dnem to Eurol bardzo długo trzyma się na ściankach butelki i jest mega czarny
- Orlen po płukaniu jest trochę jaśniejszy i rzadszy ale nadal dużo ciemniejszy od Ravenola po 40km. Trzyma się ścianek krócej niż Eurol ale dużo dłużej niż Ravenol i Orlen po 30km.
- Ravenol po 40km ścieka natychmiast i zostawia czystą butelkę.
- Orlen po 30km ścieka dosyć szybko ale nie odrazu i sporo dłużej niż Ravenol po 40km
Kolejne zdjęcia to widok olejów rozlanych na chłonne ręczniki papierowe i do metalowych zakrętek
Pomagał specjalistyczny system chłodzenia silnika między kolejnymi zmianami
Teraz kilka wykresów i informacji
Na każdym z olejów jechałem tak żeby go nagrzać do 100 stopni, a potem zawrotka i jazda z prędkością około 150km/h przez kilka kilometrów żeby nagrzać olej i powrót do domu przez około 10km trasą z prędkością 90 - 120 km/h i 2 kilometry przez miasto do garażu.
Na wykresach macie prędkość, temp oleju, otoczenia, płynu, prędkość i inne. Można wyłączać zbędne dane klikając na kwadraciki nad wykresem i wykres jest czytelniejszy
Mierzyłem tylko fragment kiedy olej osiągnął 100 stopni i wtedy przyspieszałem do okolic 150km/h i jechałem daleko jak mogłem ale pas był krótki, potem wyłączałem logowanie i bez zatrzymywania do domu 10km trasą + 2km miastem. Cały czas spoglądałem na laptopa i opowiem obserwacje.
Wykresy:
EUROL https://log.malonetuning.com/chart/265492#H8KLCAB3SWldAgN1wo9BCsKDMBBFw6%2FCksO1BBpNw5vDg8KIwovCtBk0wqBGJhPDkcKewr7CicKBw5JSw53CvsO3w78fwqZpBMOhw6gXwpTDlsKwCcOIAi5QwrXDsMKPK8Kowo%2FCscOKw7jDqcOHwofCm1B2w6TDoxzDkkjCgcKDJ8O3w4LCvCk6wpzCkAzCoyhmWsKQWMKywpfCqzTCq8OLwo0yZMKswpXDmwcJcl3Dj3slXcO7Ek3CikMNGsKucMKDewtCw60hE8OZwod5cMO7G0pnw5Q7w7vDs8KcBsKmwohHwqY%2BNcOVwqlRw4XCtG8rPMKDw4NIAQAA
ORLEN https://log.malonetuning.com/chart/265656#H8KLCADDgklpXQIDdcKPw4sKwoMwEEXDvyXDqwk0wr7DujHDoiJtwoYYUCPDoyjDmsKvwq9JwqDCtMOUbMOPwrnDtw7Dk8K2woJww7QbSsKjWS%2FDiAJuUHTDsMKPCyjCr8KxCsO4w6nDh8KHwptQWsOyw6vCvMKcIwkOwp7DnAvDg8KmwrA4IWlGwpHDjMK0IcKxZC93wql3FxppSBsjwo8PEsOkbMOPwrFyXsO7EsOtGcKHEirCqMKhwoF7B0LDhcKQXsOZL8Ozw6DDohvCqgrCqHfDpsOnwrkawphWwrwyTcOWVFlTZk3CkTUqwpnDrg3Dih%2FCu8KKfAEAAA%3D%3D
RAVENOL
https://log.malonetuning.com/chart/265657#H8KLCADDuUlpXQIDdcKPw4sKwoMwEEXDvyXDqwk0wr7DujHDoiJtwoYYUCPDoyjDmsKvwq9JwqDCtMOUbMOPwrnDtw7Dk8K2woJww7QbSsKjWS%2FDiAJuUHTDsMKPCyjCr8KxCsO4w6nDh8KHwptQWsOyw6vCvMKcIwkOwp7DnAvDg8KmwrA4IWlGwpHDjMK0IcKxZC93wql3FxppSBsjwo8PEsOkbMOPwrFyXsO7EsOtGcKHEirCqMKhwoF7B0LDhcKQXsOZL8Ozw6DDohvCqgrCqHfDpsO3OWBaw7HDisKowqwpwrPCpsOKwpo6a8KaZMK6N8KAG8O2THwBAAA%3D
Obserwacje: Każdy z olejów po osiągnięciu 100 stopni, podczas butowania dociągał szybko do 105-107 stopni, najbardziej nagrzał się Ravenol bo 107 stopni. Potem jak wracałem trasą do domu to każdy z olejów trzymał temp 101- 104 stopnie przy prędkościach 90 - 120 przez 10km. Najdłużej stygł Ravenol. Potem kiedy jechałem przez miasto i wjechałem do garażu to każdy miał 98 stopni. Na wykresach są temp otoczenia i płynu, więc można brać poprawki.
To tyle. Moje wnioski są takie, że faktycznie jak zlałem Eurola i odrazu wlałem Orlen, przejechałem na nim te 30km to wyleciał dosyć czarny. Potem jak przepłukałem silnik tym Orlenem z użyciem AR to wlany w jego miejsce Ravenol po nawet trochę dłuższej trasie jest w wielokrotnie lepszym stanie.
Siłą rzeczy Ravenol miał łatwiej ale mimo wszystko widać, że w silniku siedział czarny syf, który błyskawicznie skaził Orlen, a po AR, Ravenol zachował czystość i wygląd świeżego oleju.
Co do temp to Ravenol osiągnął najwyższą ale różnice są marginalne bo to ledwie 2 stopnie czyli margines błędu. Temp pracy oleju była taka sama na zużytym Eurolu z dodatkami AR, świeżym Orlenie i świeżym Ravenolu.
To tyle, dajcie mi się napić piwa teraz!