• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Relacja ze skutków płukanek AR2300 / AR2820 - Czy zacząć?

STREAM-HD

Użytkownik
Samochód
VW Passat B5FL 1.9 TDI-PD
Witam. Zamierzam płukać swojego grata z przebiegiem 430 000 delikatnie i wieloetapowo i z każdego etapu myślałem zrobić fotorelację w ramach ciekawostki, ale najpierw chcę zapytać czy jest jakikolwiek sens, mając możliwość zrobić tylko takie foty wnętrza pod pokrywą.

Auto to Passat B5 FL 2000r, 1.9 TDI-PD przebieg rzeczywisty 430 000. Jak go kupiłem w 2012 to był na Castrolu 5W40.
Ja co 10 tysięcy wlewałem mu:

- Castrol Edge
- Motul Specific
- Penrite Enviro +
- Amsoil AFL
- Aktualnie jest Eurol Fluence + Archoil 9100

Wszystko 505.01 5W40

Mało tu widać i czy tu będzie widać skutki płukania? Jest sens pstrykać te okolice? Zrobiłem foty "przegród" pod pompkami z każdej strony. Łącznie 8 zdjęć + dwie foty z góry na całość. Według mnie to nie ma sensu ale może nie mam racji. Mam robić fotorelację kiedy mogę pokazać tylko tyle?





















Długodystansowe płukanie zaplanowałem sobie tak:

1. 5 tysięcy km temu wlałem Eurol Fluence 5W40 + AR9100, żeby zmiękczyć osad
2. Teraz wlałem AR2300
3. Za 5 tysięcy km wylewam całość. Wlewam jakiś tani olej i dodaję do niego AR2820. Płuczę silnik, zlewam.
4. Dodaję jakiś solidny olej z AR9100 i po 5 tysiącach km wlewam pozostałą porcję AR2300. Zlewam.
5 Wlewam solidny olej + AR9100 co 10 000 km i na tym kończę płukanie silnika.


Z każdego etapu zbieram próbkę oleju do butli, żeby potem sobie porównać kolor, konsystencję, zapach itp.
Z każdego etapu mogę zrobić foty jakie zmiany zaszły pod deklem, ale powiedzcie czy warto mając tak małe pole do manewru bo tylko okolice pompek mogę pstrykać.
 
jak najbardziej dokumentuj!
 
Super pomysł :) AR2300 robi robotę!
 
STREAM-HD napisał:
... chcę zapytać czy jest jakikolwiek sens, mając możliwość zrobić tylko takie foty wnętrza pod pokrywą.
...

Jak nie będziesz dokumentował, to się nie dowiemy, czy był sens ;)

Natomiast po zdjęciach widzę, że za wiele nie wyłapiesz ...
Wszystko jest czyste, bez osadów i złogów.
Nie widać na elementach krzywkach/rolkach zużycia mechanicznego.
Po prostu, normalnie eksploatujesz silnik, regularnie serwisujesz, używasz dobrych jakościowo materiałów eksploatacyjnych.
Czego chcieć więcej ... ?
Sądzę, że kolejne 400 tys km spokojnie można tym silnikiem zrobić.
 
Fajny pomysł, jednak nie wiem czy zmiany będą jakieś spektakularne wszak widać że jest czysto - może pokrywa i rozcięte filtry pokazałyby więcej.
 
[mention]SACZI[/mention]
[mention]cytrynowiec[/mention]

Właśnie dlatego pytam czy jest sens robić foty z pod pokrywy bo jak widać to tam się może się jedynie kolor metalu zmienić :p
 
No przecież jak już napisałeś wątek na forum, to się nie wycofasz! ;)

A na poważnie, zobaczymy (zobaczę) czy ten archoil rzeczywiście cokolwiek daje, bo ja sceptyczny jestem.
 
[mention]STREAM-HD[/mention] no jak już zacząłeś to przydałoby się do kompletu, a filtr oleju po to aby zobaczyć czy Archoil coś posprzątał czy jednak nic nie było do sprzątania. Żałuję że ASZ nie dokumentowałem jak go czyściłem po Castrolu płukankami i Archoilem.
 
[mention]SACZI[/mention]
[mention]cytrynowiec[/mention]

Ależ nie mam zamiaru się wycofywać, pytam mądrzejszych od siebie o sens robienia zdjęć tych miejsc.
Co do filtra i samego oleju to jasna sprawa. Próbki oleju zbieram, filtry obadam. Będzie jakieś tam zestawienie itp. Teraz tylko czekajcie i ciekawi niech subskrybują wątek. Wracam dopiero za 5000 km co potrwa kilka miesięcy.
 
No i został niecały tysiąc do wymiany oleju. Ostatnio dziennie robię po 100km, więc niedługo zwalamy diekiel i patrzymy czy coś się zmieniło ( o ile mogło się zmienić ) po 5000km jazdy z AR2300 i wlewamy AR2820.
 
Gdybyś mógł zestawić ze sobą odpowiadające sobie zdjęcia, byłoby to bardzo pomocne.
 
No to już w tym tygodniu będzie wreszcie zmiana oleju.
Z czystej ciekawości jeszcze sprawdzę temp każdego oleju.

Zobaczymy ile osiągnie zużyty Eurol + AR9100 + AR 2300.
Do płukania zamówiłem ORLEN PLATINUM MAX EXPERT C3 5W40 4L. Na nim też się przejadę.
No i docelowy Ravenol VPD.


Żeby było miarodajnie to temp bede badał za pomocą VCDS. Będzie się logowała temp oleju, prędkość auta i temp otoczenia.
 
No więc dokonało się! Oto relacja z zabiegu. Czy było warto czy straciłem czas na rzeczy oczywiste, odpowiedzcie sobie sami. Mówiliście, żeby zrobić to zrobiłem.

Uczestnicy akcji



A więc informacje najpierw:

VW PASSAT B5 FL 1.9 TDI-PD AVB 101KM z turbiną i komponentami z AWX podciągnięty na 140KM.
Przebieg 435 000. U mnie od 380 000. Nigdy nie płukany przynajmniej od 10 lat jak go znam i nie przezemnie do dziś. Jak znam auto to robiło praktycznie tylko trasy i u mnie robi tak samo.

Kupiłem go na Castrolu Edge. Olej mu zmieniałem co 10 000. Przez auto przelały się oleje 5W40 505.01 :
- CASTROL EDGE
- MOTUL SPECIFIC
- PENRITE ENVIRO+
- AMSOIL AFL
- EUROL FLUENCE + AR9100 + AR2300 na 5000 kilometrów
- Aktualnie RAVENOL VPD


Proces przebiegał tak:
- Wlałem EUROL FLUENCE + AR9100. Na 5000 przed wymianą dodałem AR2300
- Zlałem Eurol, wlałem dla płukania ORLEN przejechałem się na nim 30KM po czym wlałem AR2820 na 20 minut.
- Zlałem Orlen + AR i przelałem każdy kanał w silniku resztkami nieużywanego Eurola i Orlenu.
- Wlałem Ravenol VPD

Za każdym razem strzykawką z wężykiem odsysałem ile się tylko dało oleju z zakamarków w filtrze czy chłodniczce oleju, a także w kanałach pod pokrywą silnika kiedy miałem zdjętą do zdjęć. Do 200ml oleju tak można wyciągnąć.


O to fotki i opis.


ZDJĘCIA PRZEGRÓD SILNIKA PRZED, W TRAKCIE i PO PŁUKANIU.
Lewa kolumna to stan przed dodaniem AR 2300 i 2280. Środkowa kolumna to stan po 5000km na AR 2300. Prawa strona to stan po użyciu AR2300 i AR2830.










Kolejne zdjęcia pokazują stan filtrów.

Filtr po 10 000km na EUROL FLUENCE + AR9100 w tym 5000km z AR2300



Filtr po użyciu jeździe 30km na ORLEN PLATINUM MAX EXPERT i po płukaniu 20 minut z dodatkiem AR 2820


W obu przypadkach nie znalazłem najdrobniejszego zabrudzenia.


Kolejne zdjęcia to wygląd i kondycja olejów:

Od lewej strony EUROL 10000km -> Orlen po płukaniu -> Ravenol po 40km jazdy -> Orlen po 30km jazdy






Moje obserwacje:
Zdjęcia tego nie pokażą do końca ale Ravenol tylko wydaje się czarnawy, a gdy go się przelewa to jest jeszcze całkiem czysty i prześwitujący. Widać też w nim charakterystyczne bąbelki i pęcherzyki jak w świeżym oleju. W świeżym Orlenie po jeździe 30km już prawie ich nie widać i jest zdecydowanie ciemniejszy i nie widać w nim świeżości mimo, że zrobił ledwie 30 km.


- Kiedy przewracałem butelki do góry dnem to Eurol bardzo długo trzyma się na ściankach butelki i jest mega czarny
- Orlen po płukaniu jest trochę jaśniejszy i rzadszy ale nadal dużo ciemniejszy od Ravenola po 40km. Trzyma się ścianek krócej niż Eurol ale dużo dłużej niż Ravenol i Orlen po 30km.
- Ravenol po 40km ścieka natychmiast i zostawia czystą butelkę.
- Orlen po 30km ścieka dosyć szybko ale nie odrazu i sporo dłużej niż Ravenol po 40km


Kolejne zdjęcia to widok olejów rozlanych na chłonne ręczniki papierowe i do metalowych zakrętek


















Pomagał specjalistyczny system chłodzenia silnika między kolejnymi zmianami :D




Teraz kilka wykresów i informacji

Na każdym z olejów jechałem tak żeby go nagrzać do 100 stopni, a potem zawrotka i jazda z prędkością około 150km/h przez kilka kilometrów żeby nagrzać olej i powrót do domu przez około 10km trasą z prędkością 90 - 120 km/h i 2 kilometry przez miasto do garażu.

Na wykresach macie prędkość, temp oleju, otoczenia, płynu, prędkość i inne. Można wyłączać zbędne dane klikając na kwadraciki nad wykresem i wykres jest czytelniejszy
Mierzyłem tylko fragment kiedy olej osiągnął 100 stopni i wtedy przyspieszałem do okolic 150km/h i jechałem daleko jak mogłem ale pas był krótki, potem wyłączałem logowanie i bez zatrzymywania do domu 10km trasą + 2km miastem. Cały czas spoglądałem na laptopa i opowiem obserwacje.

Wykresy:

EUROL https://log.malonetuning.com/chart/265492#H8KLCAB3SWldAgN1wo9BCsKDMBBFw6%2FCksO1BBpNw5vDg8KIwovCtBk0wqBGJhPDkcKewr7CicKBw5JSw53CvsO3w78fwqZpBMOhw6gXwpTDlsKwCcOIAi5QwrXDsMKPK8Kowo%2FCscOKw7jDqcOHwofCm1B2w6TDoxzDkkjCgcKDJ8O3w4LCvCk6wpzCkAzCoyhmWsKQWMKywpfCqzTCq8OLwo0yZMKswpXDmwcJcl3Dj3slXcO7Ek3CikMNGsKucMKDewtCw60hE8OZwod5cMO7G0pnw5Q7w7vDs8KcBsKmwohHwqY%2BNcOVwqlRw4XCtG8rPMKDw4NIAQAA

ORLEN https://log.malonetuning.com/chart/265656#H8KLCADDgklpXQIDdcKPw4sKwoMwEEXDvyXDqwk0wr7DujHDoiJtwoYYUCPDoyjDmsKvwq9JwqDCtMOUbMOPwrnDtw7Dk8K2woJww7QbSsKjWS%2FDiAJuUHTDsMKPCyjCr8KxCsO4w6nDh8KHwptQWsOyw6vCvMKcIwkOwp7DnAvDg8KmwrA4IWlGwpHDjMK0IcKxZC93wql3FxppSBsjwo8PEsOkbMOPwrFyXsO7EsOtGcKHEirCqMKhwoF7B0LDhcKQXsOZL8Ozw6DDohvCqgrCqHfDpsOnwrkawphWwrwyTcOWVFlTZk3CkTUqwpnDrg3Dih%2FCu8KKfAEAAA%3D%3D

RAVENOL
https://log.malonetuning.com/chart/265657#H8KLCADDuUlpXQIDdcKPw4sKwoMwEEXDvyXDqwk0wr7DujHDoiJtwoYYUCPDoyjDmsKvwq9JwqDCtMOUbMOPwrnDtw7Dk8K2woJww7QbSsKjWS%2FDiAJuUHTDsMKPCyjCr8KxCsO4w6nDh8KHwptQWsOyw6vCvMKcIwkOwp7DnAvDg8KmwrA4IWlGwpHDjMK0IcKxZC93wql3FxppSBsjwo8PEsOkbMOPwrFyXsO7EsOtGcKHEirCqMKhwoF7B0LDhcKQXsOZL8Ozw6DDohvCqgrCqHfDpsO3OWBaw7HDisKowqwpwrPCpsOKwpo6a8KaZMK6N8KAG8O2THwBAAA%3D

Obserwacje: Każdy z olejów po osiągnięciu 100 stopni, podczas butowania dociągał szybko do 105-107 stopni, najbardziej nagrzał się Ravenol bo 107 stopni. Potem jak wracałem trasą do domu to każdy z olejów trzymał temp 101- 104 stopnie przy prędkościach 90 - 120 przez 10km. Najdłużej stygł Ravenol. Potem kiedy jechałem przez miasto i wjechałem do garażu to każdy miał 98 stopni. Na wykresach są temp otoczenia i płynu, więc można brać poprawki.




To tyle. Moje wnioski są takie, że faktycznie jak zlałem Eurola i odrazu wlałem Orlen, przejechałem na nim te 30km to wyleciał dosyć czarny. Potem jak przepłukałem silnik tym Orlenem z użyciem AR to wlany w jego miejsce Ravenol po nawet trochę dłuższej trasie jest w wielokrotnie lepszym stanie.
Siłą rzeczy Ravenol miał łatwiej ale mimo wszystko widać, że w silniku siedział czarny syf, który błyskawicznie skaził Orlen, a po AR, Ravenol zachował czystość i wygląd świeżego oleju.

Co do temp to Ravenol osiągnął najwyższą ale różnice są marginalne bo to ledwie 2 stopnie czyli margines błędu. Temp pracy oleju była taka sama na zużytym Eurolu z dodatkami AR, świeżym Orlenie i świeżym Ravenolu.

To tyle, dajcie mi się napić piwa teraz!
 
Dzięki za kawał wykonanej pracy.Teraz trzeba sobie to w czaszce poukładać,ale od razu widać ,że AR ma sens.
 
I teraz myśl się nasuwa co jednak lepiej eurol który siedzi dłużej na ściankach czy Ravenol który spływa szybciej.
 
i pytanie czy po plukance 2820 lub 2300 nie trzeba zrobic szybkiego plukania olejem bo wlewajac swiezy olej na caly dystans dostajemy systuacje jak z orlenem
 
No to dobre pytanie bo sam co 9&10 tyś stosuje AR 2820
 
Back
Top