• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Repsol Carrera 0w40

cytrynowiec

Użytkownik
Kilka miesięcy temu firma Prager jako oficjalny importer Repsola w Polsce sprowadził partię pilotażową tego oleju i
dodatkowo wykonał jego rozszerzoną analizę. Była na tyle obiecująca, że ponownie następna większa partia pojawiła się w kraju i trafiła do sprzedaży. W związku z tym zdecydował się na publikację tej analizy, co też na jego prośbę zamieszczam:

Repsol Carrera 0w40, performance level API SN/CF

Carrera 0w40 zdj1.jpg


Carrera 0w40 zdj2.jpg



Carrera 0w40 skład.jpg


1. Olej mieści się w SAE 0w40, zakresy lepkości w 40 i 100C są wyższe od przeciętnych.
2. Pakiet dodatków z poziomami antyzużyciowymi i detergentowymi w typie mid-saps (C3).Pakiet pochodzi prawdopodobnie od Infineum (P6040) z molibdenem (MODTC-3) i dodatkiem związków boru. Dodatkowo zawiera antymon czyli dodatek typu EP z grupy SbTC - o właściwościach m in. przeciwzatarciowych.
4. TBN 8,1 dobra i wysoka wartość dla olejów klasy C3.
5. Indeks lepkości 181 - olej działa w szerokim zakresie temperatur.
6. Temperatura zapłonu - 245C bardzo dobry wynik i wskazuje na zastosowanie mocnych i odpornych termicznie baz olejowych.

Carrera-0w40-PP.jpg


7. Temperatura płynięcia -63C - z olejem nie będzie problemu nawet w duże mrozy choćby na Syberii.
8. NOACK - 8,3 olej nie jest podatny na duże ubytki (parowanie).
9. CCS (-35C)- 5870 dobra płynność dla "zimowego startu".

Carrera 0w40 widmo-1.jpg

Carrera 0w40 widmo-2.jpg


10. Widmo IR wskazuje że olej oparty jest na bazach olejowych IV grupy (PAO) z dodatkiem V grupy (estry), które są też widoczne w parametrze utleniania.
 
Wygląda na dość mocny olej z niskim popiołem.
P.S. fajnie Cię znowu widzieć na forum ;)
 
Spora zawartość PAO 6. Pączuszek API jest, to jest bardzo istotne w kwestiach stosowania długoterminowego. Ciekawy olej, równie ciekaw jestem ceny.
 
Obecność związków Sb rzeczywiście może świadczyć o dodatku EP, np. SbDDP, lecz za małe stężenie według mnie. Ogólnie technologia stosunkowo rzadko stosowana. Po prostu jakieś śladowe ilości podobnie innych pierwiastków.
 
Moim zdaniem ten olej jest najlepszym olejem C3 na rynku do zastosowania w mocnych silnikach diesla i benzynowych, w których dopuszcza się stosowanie lepkości W40 i jednocześnie wymagaja one normy C3. Cenowo też wychodzi bardzo korzystnie. Idealny olej przede wszystkim do nowoczesnych silników benzynowych z wtryskiem bezpośrednim.
Na razie dostępność jest bardzo mocno ograniczona ale jeśli będzie odpowiedni popyt to z pewnością z dostępnością kłopotów nie będzie. Na razie olej przetestowany tylko w 2 pojazdach. Wkrótce powinien trafić na testy do 500 Konnego TSI do bardzo wymagającego użytkownika, który przetestował u siebie już wiele różnych olejów (Millers x2, Eurol, Ravernol, Amsoil, Neste, Penrite).
 
Antymon w oleju powinien być poniżej 30ppm jeżeli ma być związkiem AW/EP, w ogóle jego związki stosuje się w bardzo małym stężeniu. Chociaż 1ppm to chyba trochę za mało żeby świadczyć o jakiejkolwiek znaczącej obecności tych środków. Może jest jako dodatek zapobiegający utlenianiu czy ochronie przed korozjami?

Repsole w ogóle są ciekawe patrząc na parametry, ale jeszcze niedawno dostępność w Polsce była taka, że trudno je było traktować jako stałe źródło smarowania. Szukałem swego czasu Elite Power 2 0W-30 i echo, a to z tego co znalazłem jeden z niewielu 0W-30 C2 ze sporą zawartością PAO, zaraz obok Eneosa Ultra.
 
Last edited:
Moim zdaniem ...
Idealny olej przede wszystkim do nowoczesnych silników benzynowych z wtryskiem bezpośrednim.
Ciekawe, na czym opierasz to stwierdzenie?
Ja obserwuję zupełnie odwrotny trend w "nowoczesnych silnikach benzynowych z wtryskiem bezpośrednim"

Wkrótce powinien trafić na testy do 500 Konnego TSI do bardzo wymagającego użytkownika, który przetestował u siebie już wiele różnych olejów ...
Możesz zdradzić, na czym polegają te testy?
 
Ogólnie pakiet znany w 5W-50 Repsola, Motula. Dopuszcza się tam 2% TMP (popularny POE).
 
Stawiam, że mniej jak 200 nie będzie za 5L.
 
Antymon w oleju powinien być poniżej 30ppm jeżeli ma być związkiem AW/EP, w ogóle jego związki stosuje się w bardzo małym stężeniu. Chociaż 1ppm to chyba trochę za mało żeby świadczyć o jakiejkolwiek znaczącej obecności tych środków. Może jest jako dodatek zapobiegający utlenianiu czy ochronie przed korozjami?

Repsole w ogóle są ciekawe patrząc na parametry, ale jeszcze niedawno dostępność w Polsce była taka, że trudno je było traktować jako stałe źródło smarowania. Szukałem swego czasu Elite Power 2 0W-30 i echo, a to z tego co znalazłem jeden z niewielu 0W-30 C2 ze sporą zawartością PAO, zaraz obok Eneosa Ultra.

@poziom1989 - alternatywy zawsze są, ale dobrze mieć jeden olej do wyboru (i polecania) więcej. Zwłaszcza dostępny w Polsce, z czym w wypadku Arala jest chyba gorzej niż z Repsolem (pomijam aledrogo).
Od 2 lat nie ma najmniejszego problemu z dostępnością Repsola. Dotyczy to oczywiście olejów, które są w oficjalnej sieci dystrybucji a Carrera 0W40 dotychczas nie była dostępna jako chyba jedyny olej z całej gamy Repsola dla samochodówki. Carrera 5W50 jest normalnie dostępna a jeśli zdarzają się braki u importera to tylko chwilowe i w ciągu tygodni-2 tygodni olej jest dostępny (miałem raz taka sytuację).
 
@tomek evo Cenę wywnioskowałem po jego 'starszym' bracie 😉
 

Attachments

  • Screenshot_2020-11-22-19-26-50-210_pl.allegro.jpg
    Screenshot_2020-11-22-19-26-50-210_pl.allegro.jpg
    448,1 KB · Odwiedzin: 318
No tak od kiedy dostępny do zamówienia?
Mam mały zapas. Większa ilość powinna być w ciągu tygodnia. Olej będzie dostępny póki co raczej tylko u 2 sprzedawców w limitowanej ilości ale sa plany na wprowadzenie go d oferty na stałe.
 
Oficjalnie Repsole może i są dostępne, ale z faktyczną możliwością zakupu jeszcze rok, półtora temu było średnio. Zazwyczaj jak się chciało kupić to zderzało się ze ścianą "teraz nie ma na stanie", konkurencja w podobnej jakości (choćby rzeczony Eneos) była od ręki. Jak jest teraz to nie wiem, bo po paru próbach zniechęciłem się na tyle, że nawet nie rozważałem tych olejów.

Co do tej Carrery to może być dobra alternatywa do kogoś kto chce PAO, a potrzebuje oficjalnych aprobat API, ewentualnie chce coś innego niż oklepane Ravenole i Amsoile.
 
Trochę jestem zdziwiony tym co piszesz. Nie wiem kogo pytałeś ale widocznie nie dotarłeś do właściwych sprzedawców. Ja Repsola kupowałem z 10 razy i tylko raz musiałem czekać bo oleju nie było na magazynie importera. Teraz z Eneosem jest problem bo podobno wychodzą z Rynku Polskiego. Wpompowali podobno kupę kasy w reklamę bez spodziewanych korzyści. Teraz za to sa na bilbordach na Węgrzech.
 
Last edited by a moderator:
Ciekawe, na czym opierasz to stwierdzenie?
Ja obserwuję zupełnie odwrotny trend w "nowoczesnych silnikach benzynowych z wtryskiem bezpośrednim"


Możesz zdradzić, na czym polegają te testy?
Stwierdzenie opieram na fakcie, że wiele nowoczesnych silników z wtryskiem bezpośrednim wymaga oleju o ograniczonej ilości popiołów i zalecane są tam oleje z normą C3. I dotyczy to coraz większej liczby naprawdę mocnych aut. Klient zwykle ma do wyboru albo stosuje się do zaleceń producenta i wybiera coś "standardowego" najczęściej w lepkości 5W30 albo olewa zalecenia i stawia na jakiś PAO-estrowy olej często w lepkości 0w40. Ale przy wtrysku bezpośrednim i coraz bardziej zaawansowanych systemach katalitycznych oleje full spas (a w szczególności te o popiołoach ponad 1,2-1,3) na dłuższą metę mogą nie być korzystnym rozwiązaniem. O ile lepkość 0W40 może być w dalszym ciągu stosowana w dość dużej liczbie nowoczesnych silników (zwłaszcza tych poddanych modyfikacją) to stosowanie olejów znacznie przekraczających dopuszczalną przez producenta liczbę popiołów może być problematyczne. A w olejach PAO-estrowych to tych popiołów zwykle jest sporo. I często na dobrą sprawę nie wiadomo jak silnik/układ katalityczny zareagują na taki olej w dłuższej perspektywie. Stosując olej spełniający C3 mamy jeden problem z głowy a w tym wypadku nie musimy rezygnować z bardzo wyśrubowanych parametrów, które są pochodną zastosowanych baz olejowych.
Odwrotny trend, o którym pisałeś dotyczył raczej obniżania lepkości a mnie chodziło o trend związany z obniżaniem dopuszczalnej liczy popiołów.
Mając na myśli testy nie są to jakieś "profesjonalne" testy bardziej chodzi o obserwacje jak olej zachowuje się podczas ostrzejszego traktowania - przede wszystkim jak trzyma temperaturę/ schładza się, jakie są ubytki oraz po jakim czasie następuje zwiększona konsumpcja i wzrost temperatury. Wnikliwy obserwator, który dobrze zna swoje auto na tej podstawie może wywnioskować całkiem sporo jak dany olej się spisuje w tym konkretnym silniku. Auto często jest też podłączane do kompa diagnostycznego, który analizuje parametry w czasie rzeczywistym. Przy mocy 250 KM z 1 litra pojemności smarowanie jest bardzo ważne i olej poddawany jest naprawdę ciężkim próbą a jego "niedomagania" mogą mieć fatalne konsekwencje.
 
Last edited by a moderator:
Czy te tańsze 0W40 C3 są PAO/ester? Z tego co Rosjanie piszą to BMW chyba to samo co Aral/BP to widmo nie pokazuje obecności estru. Moly także inna dawka i niekoniecznie ten sam rodzaj. TBN oraz lepkość i VI też mają niższe niż Repsol czyli jednak nie są to oleje takie same w 100%.
 
Back
Top