• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

SAE J306 2019

soszo

Moderator
Samochód
Kamiq 1.0 DLAA Micra CR12DE Panda 1.1 Fire
Szukając informacji o olejach przekładniowych o niskiej lepkości natknąłem się na takie coś jak zmiana klasyfikacji SAE i to już w 2019 roku.
Fragment tłumaczenia ze strony: https://360.lubrizol.com/2019/Why-has-SAE-J306-for-Automotive-Gear-Lubricants-Been-Revised

Zmieniona norma SAE J306, obowiązująca w lutym 2019 r., Lepiej określa klasy o niskiej lepkości dla przyszłych wymagań dotyczących płynów do manualnych skrzyń biegów i samochodowych olejów przekładniowych poprzez wprowadzenie trzech nowych klas lepkości:

  • SAE 65
  • SAE 70
  • SAE 75
Jednocześnie do istniejącej klasy lepkości SAE 80 wprowadzane są zmiany w celu zaostrzenia obecnie istniejącego szerokiego przedziału lepkości kinematycznej.

Obniżenie obecnego minimalnego limitu lepkości kinematycznej z 7,0 cSt do 3,8 cSt przy 100 ° C umożliwia stosowanie nowych smarów o tak niskim poziomie jak SAE 65 w połączeniu z bardziej nowoczesnymi konstrukcjami sprzętu.

Zmiana wpływa również na dolne granice lepkości SAE 70W, SAE 75W i SAE 80W, jak widać poniżej:

1619280101762.png

Nie wiem czy dobrze pojmuje ale takie oleje jak np Castrol Syntrans V FE 75W80 (KV100 - 8.0) czy Elf NFP (KV100 - 7.5) stają się olejami 75W75?
 
Dzięki za zamieszczenie. Wygląda to trochę bardziej jak rozdrobnienie i wymuszenie dokładniejszego dobierania olejów żeby przedłużyć ich życie i życie skrzyń (plus dla ekologii i finansów).

I tak, wygląda na to że nowe formulacje tych przykładowych olejów będą już 75W-75. Stare zostaną jak są, takie zmiany raczej nie działają wstecz.
 
Back
Top