• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Seat Altea 1.6 MPI + LPG

przemoo7

Użytkownik
Samochód
Seat Altea 1.6MPI
Marka samochodu
Seat Altea
Budżet/ile litrów
100-150/4.5L
Styl jazdy
Silnik
1.6 MPI + LPG
Data produkcji
2009
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
VW 502.00 / VW 504.00
Jaki olej masz obecnie
Motul 8100 X-Clean+ 5w30
Cześć, jaki najlepszy olej możecie mi polecić do tego silnika w tym budżecie? Jak często należy robić wymianę? Czy płukanka liqui moly do wymiany jest ok? Przebieg samochodu 120tys KM / 10tys rocznie.
Dodam że jak jest zimno, to przy aktualnym oleju skraplała mi się woda/robił się biały osad na korku i bagnecie (podobno te silniki tak mają), jak jest ciepło nie ma tego problemu.
 
Pytanie jeszcze, a to czy auto jest na LPG zmienia coś pod kątem oleju? i to że delikatnie poci się na uszczelkach, szczególnie pokrywy?
 
LPG nie ma żadnego wpływu na dobór oleju. Jeśli są jakieś zapocenia to należy wymienić uszczelnienia które puszczają.
 
@przemoo7 jakie odcinki robisz dziennie? ja robię 2x15km (inny silnik) i blotka pod korkiem nie mam z tym że ja ok 5km jadę ok 130km/H wiec silnik się wygrzeje nawet w zimę i wilgoć wyparuje. Co do tego że ten silnik tak ma, to chyba nie do końca. To raczej kwestia dobrego nagrzania oleju jak pisałem wyżej, albo np płyn chłodzący w niewielkiej ilosci dostaje Ci sie do oleju.
Jeśli jazda tylko po mieście na krótkich odcinkach to te 6000 na oleju to dobry pomysł, wtedy w cenie 120zł masz dwie wymiany na lotosie.
Co do Motula to zalewałem do innych aut i różnicy miedzy nim, a lotosem czy specolem nie widzę (poza ceną)
@luckyboy u mnie w Lancer 1.6 też po przekroczeniu 6000 km olej robi się czarny i to z dnia nadzień, ale jak już pisałem 90%miasto i krótkie odcinki wiec chyba nic strasznego w tym nie ma. przynajmniej nie szkoda było zlewać po 7000 🤣
W większości sytuacji trasy dzienne to do 10KM po mieście, są dni kiedy nie jeżdzę i czasami trasy po 100-200KM.
Czyli jeśli bym chciał 5w30 to który dokładnie Lotos, Orlen lub inny i wymieniać co 5-6tys KM razem z filtrem oleju (Czy Filtron są ok?) i płukanką Liqui Moly.
 
Jak już pisali inni olej 5w30 będzie droższy niż 5w40 lecz jak chcesz to nie ma przeszkód. Najtaniej wyjdzie gm jak chcesz Lotos czy Orlen to wez najtańszy z normą A3. Wymiana co ok 6tys, co do filtrów to Filtron jest ok. Możesz jeszcze raz na dwa miesiące, szczególnie zimą porządnie rozgrzać olej w trasie ok 30km z wyższą prędkością, wtedy olej starczy na rok, a problem z masłem pod korkiem powinien zniknąć
 
Last edited:
Chyba jako jedyny. Ale polityka firmy specol generalnie jest dziwna 😁
@przemoo7 pamiętaj jeszcze o wyczyszczeniu odmy bo ona za pewne jest też zabrudzona. Co to płukanki to lm jest ok
 
Jeżeli VW504/507, to orlen/lotos z tą normą i nic więcej nie potrzeba.
Oczywiście możemy proponować drogie oleje, nawet w cenie powyżej 200PLN/4L, ale nie wiem, czy ma to sens.
Silnik sobie poradzi bez problemu z niższą lepkością.

Jak 502/505, to proponuję od najtańszych Lotos 5w40 - bdb oliwa w cenie 60PLN/4L, czy Total 9000 - od 80PLN/4L
Catsrol Edge/Magnatec A3/B4 5w40, czy Motul XCess 5w40, to koszt rzędu 100PLN wzwyż.


To propozycje to jedne z wielu. Podaj preferencje np co do marki.
Jakościowo te oleje to baza gr III, czyli HC.
Zasadniczo wszystkie propozycje są do siebie bardzo podobne.
Osobiście stosowałbym Lotosa 5w40 lub z normą 504, Orlen Max Expert V.
 
a czy ten specol 5w30 gold będzie ok porównując z lotosami/orlenem 5w40 które proponujesz?
i jaka jest tak naprawde roznica pomiedzy 5w30 a 5w40 oprocz ceny?
 
a jak to wpływa w praktyce na pracę samochodu? ja mogę wydać więcej na olej jeśli daje to wymierne korzyści, jeśli nie ma sensu to poprostu wybiore najlepszy olej cena/jakość

patrzac na najtanszy wymieniany przez Was lotos plus 5w40 muszę kupić 4l + 1l co daje ceny od 85zł
 
Last edited:
Mam ten silnik w Leonie z LPG, polecam 5w40 a3/b4. Wcześniej miałem zalanego motula X-Cessa, teraz millersa Tridenta, na Motulu wciągał mi trochę mniej oleju.

Ten osad to standard w tych silnikach.

Wymiana oleju co 10 000 km będzie ok.
 
Last edited:
Możesz nawet na 10W40, nie ma to żadnego znaczenia, że wczesniej jeździł na 5W30.


Lotos Synthetic Plus 5W40, albo Orlen Classic Synthetic 5W40 wychodzą taniej, a są równie solidne.
I te oleje polecam jako 12 letni użytkownik od nowości silnika BFQ. Cudowałem nawet z 0W30. Ostatecznie na Lotosie lekkość pracy silnika i czystość przemawia za nim. Warunek - 10 kkm maksymalnie. Silnik w środku jak nowy, olej słomkowy do końca inerwału (kiedyś zanim zacząłem stosować płukanki faktycznie ciemniał już po ok 5k km i ciągle majonez pojawiał się. Teraz nie ma tego problemu)
 
Last edited:
a jak to wpływa w praktyce na pracę samochodu? ja mogę wydać więcej na olej jeśli daje to wymierne korzyści, jeśli nie ma sensu to poprostu wybiore najlepszy olej cena/jakość

patrzac na najtanszy wymieniany przez Was lotos plus 5w40 muszę kupić 4l + 1l co daje ceny od 85zł
- Tani olej 5 l
- płukanka (nie musi być droga)
- ja swego czasu dodawałem AR9100 potem Eurol Engine Oil Treat, po którym bez litości zamykałem budzik bez najmniejszych problemów (oczywiście na niemieckiej autostradzie).

Wychodzi i tak bardzo atrakcyjnie względem każdego innego rozwiązania kompleksowego ( mechanik, nie wspominając o ASO ->ok 600 zł jak miałem na gwarancji musiałem korzystać z Mobila serwisowego)
 
Okej.
Zdecydowałem się na Lotos Synthetic Plus 5w40 a3/b4 VW 502/505. (85zł za 5L)
Do tego płukanka Liqui Moly Pro-Line 2662 i filtr oleju Filtron,

Czy warto też dodać do nowego oleju MoS2 (np Liqui Moly MoS2 8342) ? Czy to szkoda kasy?

Drugie pytanie - jaką datę produkcji oleju można uważać za 'świeżą'?
 
Last edited:
Raz dodałem mos2, kompletnie nie mam zdania na ten temat. Nie było jakoś ciszej, spalanie - bez zmian - analizy nie robiłem. Są opinie, że nie powinno się wlewać tej formy molibdenu do silników.
 
Jeszcze takie pytanie, jak w porównaniu z Lotos Synthetic Plus 5w40 wypada Total Quartz 9000 Energy 5w40? aktualnie jest w tej samej cenie (~85zl)
 
Porównywalne oleje, jedna półka.
 
Back
Top