• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

OEM Selenia Digitek PureEnergy 0W-30 po 7500km

imć

Użytkownik
Samochód
Giulia Veloce 2.0T, Spider 916 Twin Spark 1.8, Espace V 2.0 Blue dCi
Próbka wzięta z Giulii 2.0T 280KM. Przebieg oleju 7500km, przebieg auta: ~48000km. Jazda bardzo mieszana. To co mnie zastanawia najbardziej to poziom wapnia w porównaniu z próbką oleju świeżego. Jest to pierwsza próbka Selenii gdzie wapń mi nie pasuje. Paliwo, niestety, w silnikach z Multiar przy SAE30 zawsze się pojawiało, dlatego zmieniam olej przy m/w 7500km.

1650552627337.png
 
nie wiem jaki jest poziom wapnia w oleju świeżym, ale jeżeli wzrósł to być może używałeś płukanki zawierającej sulfonian wapnia? są takie na rynku, ale nie potrafię z pamięci podać które to takie.
 
1681ppm. Olej bez dodatków zewnętrznych.
index.php
 
ok. 180 ppm różnicy, może to po prostu niestabilność produkcji?
 
Albo z dna beczki ;) ASO leje z beczki. Kiedyś tego nie robili. Próbkę czystą mamy z opakowania pewnie litrowego. Do najbliższej wymiany kupię w tym samym ASO 2 x 2L + 1L i stestuję, czyli pewnie pod koniec roku.
 
Oprócz boru to wszystkich pierwiastków jest więcej.

Najbardziej miedź podskoczyła 😉
 
Moim zdaniem do 10 000 możesz go potrzymać. Szczególnie jeżeli wpadnie Ci więcej tras
 
Lepkość spadła praktycznie niezauważalnie a stosunek TBN/TAN jest ok. wiec można śmiało do 10 tys. trzymać albo nawet dłużej. Zużyciowo żelaza mało ale jest za to miedż. Trzeba by porównać z innymi silnikami ale coś więcej powiedzieć ale raczej nie jest źle.
 
@tomek evo wykorzystam dodatkowo jedno zrodlo:
Engines are running hotter, leading to oxidation, increased viscosity, soft acids and deposits. The traditional engine oil detergents are no longer effective to neutralize soft acids, so a different type of detergent additive is used to prevent deposit formation. Thus, TBN from traditional detergents is no longer an indicator of oil quality – or oil life and therefore should no longer be considered the single definitive parameter upon which to evaluate the overall health and performance of engine oil.
tutaj

Juz kilkakrotnie pisalem, ze TBN/TAN malo mowia o stanie oleju. Trzeba szerzej patrzec na UOA: Ox, samo TAN, nitrowanie, metale, czy wystapil ewentualny wzrost lepkosci. Ale i dodatkowo warto pH, gestosc. Mozna robic kontrolne ICP.
 
Celem tego testu było sprawdzenie zużycia silnika. Nie mam pojęcia skąd może być miedź (zawory, pierścienie?), bo sam silnik jest z aluminium. Mój sposób jazdy się zmienił jakiś czas temu (manetki, 440Nm i 5s korci), co spowodowało, że zacząłem dolewać trochę oleju by go zawsze utrzymywać w górnej granicy (ze względu na Multiair). Do tego samochód nie posiada bagnetu (bo po co?), więc jedyna możliwość odlania do analizy to w czasie wymiany. Mam test po 15kkm w 1.4T Multiair w Giulietcie, tam gorzej wyglądało wszystko...
 
Last edited:
Pierścienie są wykonane ze stali, materiał którym pokryte są tuleje w Twoim silniku to o ile dobrze pamiętam wolfram. Zawory z kolei są wykonane ze stali żaroodpornych i żarowytrzymałych.

Miedź może pochodzić min. z panewek
 
Pewnie chodziło o ten pogląd.
 
Tak, pogląd w zupełności wystarczy.

@Speedmaniac41 paneweczka? miedź w panewce to chyba jedna z warst tylko, prawda? coś jeszcze?
 
Generalnie miedź jest wykorzystywana na wszelkie łożyskowania w silniku i jego osprzęcie. Nie jest to miedź sama w sobie, a raczej jej stopy jak brązy czy mosiądze.

Na szybko wymieniając może ona być w:
- Panewkach głównych
- Panewkach korbowodowych
- Panewkach wałka rozrządu
- Łożyskach turbosprężarki

32ppm to nie jest dużo, więc ja bym tą miedź zignorował. Zacierająca się panweka na pewno dała by o sobie znać o wiele bardziej.

PS. Jakie masz zużycie oleju?
 
@Speedmaniac41 więc właśnie idąc tą drogą oczekiwałem, że będzie trochę innych metali jako, że Cu jest używana jako dodatek
Obecne zużycie, ciężko powiedzieć. Wskazanie w Giulii jest kapryśne i w/g mnie niedokładne. Jak odbieram samochód z ASO to mimo, że wleją dokładnie tyle ile zaleca manual (4.6) to po 50km spada o jedną kreskę. Dolewam wtedy by mieć maks i dolewam m/w 2k przed wymianą, co daje ok pół litra na 7.5kkm, czyli 66ml na 1kkm przy jeździe z przewagą miejskiej. Gdybym nie chciał utrzymywać poziomu max i stosowałbym zalecany interwał wymian (15kkm) to nie dolewałbym oleju wcale bo zanim spadnie z max do min to zdąże wymienić olej.
 
Back
Top