• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Lotos Semisynthetic SN 10W-40

wszystko o produkatach Lotos

jerseyAdmin

Administrator
Samochód
Kia Ceed CD 1.4 T-GDI
Lotos Synthetic Plus 10W-40

Analiza ufundowana dzięki hojności użytkowników: @SACZI , @Dulin7 , @Alex , @michalm83 , @Hubert1 , @Leo , @jns6 . Serdecznie dziękujemy!

Olej do analizy udostępnił @Dulin7 . Serdecznie dziękujemy :)

Jakość:
  • API SN
Producent zaleca do:
  • ACEA A3/B4
  • API CF
  • MB 229.1
  • VW 501.01, 505.00
Strona oleju:


lotos-10w40-pierwiastki.jpg


lotos-10w40-ir1.jpg


lotos-10w40-ir2.jpg


Opis:
  • Olej spełnia standardy SAE40, lepkości blisko środka przedziału
  • Pakiet dodatków standardowy dla tej lepkości i formulacji. Wysoka zawartość wapnia ("detergent"). Dużo krzemu pełniącego rolę przeciwpienną oraz dodatków wielofunkcyjnych opartych o molibden i bor. Mo prawdopodobnie jako przeciwutleniacz oraz modyfikator tarcia, bor możliwe jako dyspergator.
  • TBN 9,8, wartość poniżej minimalnego progu dla A3/B4. Formalnie nie spełnia wymogów normy, jednak, że dzisiejsze paliwa są znacznie uboższe w związki zawierające siarkę, która w wyniku procesów zachodzących w silniku, zakwasza olej
  • VI (indeks lepkości) 152 standardowy. Klasa oleju 10W nie wymaga uzyskiwania wysokiego indeksu lepkości.
  • FTIR oraz MSDS wskazują na mieszaninę bazy III (HC) oraz II. Nie potrafimy określić proporcji danej bazy.
Podsumowanie:
Olej przeznaczony do stosowania w silnikach dopuszczających lepkość 10w40, benzynowych i wysokoprężnych z jak i bez turbodoładowania.
Najczęściej będą to silniki pochodzące z lat 90-tych XX w.

Spełnia dość świeżą normę API SN, co dla starszych silników wymagających znacznie wyższych poziomów ZnDDP, może nie być korzystne.
Dość wysokie poziomy dodatków przeciwzużyciowych pomogą zapewnić odpowiedni poziom zabezpieczenia przeciwzużyciowego.

Po 8 godzinach w -24 stopniach Celsiusza:
lotos-10w40-mrozenie1.jpg lotos-10w40-mrozenie2.jpg

Opakowanie:
lotos-10w40-opakowanie1.jpg lotos-10w40-opakowanie2.jpg lotos-10w40-opakowanie3.jpg
 
Last edited by a moderator:
A nie mówiłem ze będzie to "powtórka" analizy 😄😉
 
Spełnia dość świeżą normę API SN, co dla starszych silników wymagających znacznie wyższych poziomów ZnDDP, może nie być korzystne.
Dość wysokie poziomy dodatków przeciwzużyciowych pomogą zapewnić odpowiedni poziom zabezpieczenia przeciwzużyciowego.
To jak to w końcu jest? Niby normy api są kompatybilne wstecz i w innych tematach jest żeby nie patrzeć na znddp i śmiało lać do starszych silników, a tu jednak że niekoniecznie?
 
Ja tam po za moim ulubionym parametrem TAN to różnic pomiędzy Lotosem 10W40 API SN czy SL nie widzę.
 
To jak to w końcu jest? Niby normy api są kompatybilne wstecz i w innych tematach jest żeby nie patrzeć na znddp i śmiało lać do starszych silników, a tu jednak że niekoniecznie?
Nie to, że niekoniecznie. W ramach norm API jak najbardziej możesz, ale Lotos w opisie zaleca także stosowanie jako zamiennika dla norm VW i ACEA i tu już bym się zastanowił. Może niefortunnie to ująłem.
 
Eurol Super Lite 5w40 ma identyczny pakiet więc dlaczego mówisz aby uważać przy normie VAGa ? I jeszcze szersze zastosowanie ;)
Ja wiem że to starsze receptury ;)
Ale chyba ktos do bezpośredniego wtrysku tego nie zaleje 😁
 
Last edited:
To jak to w końcu jest? Niby normy api są kompatybilne wstecz i w innych tematach jest żeby nie patrzeć na znddp i śmiało lać do starszych silników, a tu jednak że niekoniecznie?
@Dulin7, to zdanie nic nie mówi o kompatybilności wstecznej norm API, a jedynie o zawartości Zn jako dodatku przeciwzużyciowego.
Jeżeli taki Lotosik użyty zostanie w stosunkowo świeżym silniku 2.0HDI, który produkowany był od 1997r do mniej więcej 2004/2005, wtedy nie ma z Zn problemu. Natomiast jak ktoś wleje ten olej do "klasyka", może się pojawić problem w miejscach silnika "lubiących" Zn.
Sama norma API SN ogranicza Zn do 800ppm (nie dotyczy SAE40), ale tutaj jest tego dodatku ~1100ppm. Ja gdzieś widziałem analizę oleju dla klasyków, gdzie Zn był w ilości grubo przekraczającej 2000ppm i tego dotyczy ta uwaga.
 
Ciekawy wniosek z tej analizy, to że powszechna opinia o wysokich właściwościach myjących Lotosu w tej lepkości nie koniecznie znajduje potwierdzenie w rzeczywistości. To nie jest olej niskopopiołowy, gdzie mogą występować składniki myjące niewidoczne w analizie, poza tym reszta cech wskazuje na bardzo typową formulację. Oczywiście wynik KOH 9.8 nie jest jakiś fatalny ale nie jest to duża zawartość, która umożliwiałaby "generalne sprzątanie". Moim zdaniem analiza pokazuje, że mimo iż bardzo chcemy ten patriotyzm gospodarczy kultywować, to jednak niższa cena polskiego oleju, w tym konkretnym przypadku nie bierze się znikąd, tzn. zachodnia, wielkokoncernowa konkurencja jak deklaruje spełnienie jakiś norm, to oleje się takimi parametrami legitymują, a nie "prawie" je spełniają. Relacja ceny do jakości jest taka, jak można by przypuszczać przed analizą, czyli za mniejsze pieniądze dostajemy produkt niewiele odstający od czołówki ale jednak trochę odstający. Jeśli komuś to nie przeszkadza, bo mówiąc kolokwialnie "cena jest dobra", to nie unicestwi silnika lejąc ten olej, co nie znaczy, że w tej lepkości za 25-30% wyższą cenę nie można dostać produktu po prostu lepszego.
 
@SACZI
W wypadku norm API te są kompatybilne wstecz wiec można lać najnowsze do starszych silników. Zresztą testy też są przeprowadzane na wcale nie najnowszych silnikach ;)
To albo są albo nie są. Ja to rozumiem że jak są kompatybilne wstecz to mogę olej z SN zalać np do silnika z lat 80tych który wymaga wcześniejszej normy Api.
 
@Dulin7, aż do tak drastycznych posunięć bym się nie posunął ...
Gdzieś czytałem, że bezpieczna "wsteczna kompatybilność" zawiera się w obrębie 3 rewizji.
Analogia - czy wlałbyś benzynę, czy ON z lat 80-tych do współczesnego diesla/benzyny?
Ja nie ze względu na "czystość" paliw, zawartość siarki, no i "ołów" w benzynie, który skutecznie załatwiłby katalizator.

Zupełnie inną sprawą jest przygotowanie oleju spełniającego wymagania silników lat 70-80tych przy wykorzystaniu dzisiejszych technologii.
 
Mimo wszystko warto kupować oleje raczej do klasyków przeznaczone bądź wspomagać sie typowym dodatkiem ZDDP, kiedys były dostępne na ale, do tego jest dość świeży wyjątek Platinum ME 10W40 z kosmicznym zddp
 
To warto o tym wspominać że ta kompatybilność nie jest taka "całkowita".
Zostawmy już to, mnię bardziej martwi że to już drugi analizowany na forum lotos który nie "trzyma" parametru TBN. Wiadomo że wahania składu itd jednak parametr pomimo wahań powinien bezwzględnie mieścić się w widełkach dla danej normy.
 
Tu jest mowa o API które ma być kompatybilne. Normy producentów to inna para kaloszy i nie było tu stwierdzone że one są kompatybilne.
 
@Dulin7 @jerseyAdmin wydaje mi się że dyskusja w kwestii API SL vs. SN w obrębie lepkości 10W40 w kontekście ZDDP jest o tyle bezcelowa, że o ile mi wiadomo, to obcięcie zawartości ZDDP jest wymagane w odniesieniu do olejów w lepkości xW30, oleje xW40 nie muszą i na ogół nie mają tak bardzo zredukowanych popiołów.
 
Analogia - czy wlałbyś benzynę, czy ON z lat 80-tych do współczesnego diesla/benzyny?
To nie jest analogia. Ja nie chcę lać oleju(on benzyny) z lat 80tych do auta współczesnego tylko chcę olej współczesny laś do silnika z lat 80tych.
Analogia jest taka że diesla z lat 80tych moźna zalewać współczesnym ON i nic mu nie będzie.
 
@Pedros, a co ma piernik do wiatraka?
Pomijając w zasadzie sens tych rozważań, o normach BMW w ogóle nie ma mowy.
Analogia jest taka że diesla z lat 80tych moźna zalewać współczesnym ON i nic mu nie będzie.
No i masz rację, ale nie ze względu na kompatybilność norm, a ze względu na wymogi tamtych konstrukcji.
One z dzisiejszego punktu widzenia wymagały jedynie obecności oleju w układzie smarowania!
W latach 80tych i wczesnych 90 tych królowały wolnossące diesle z komorami wirowymi/wstępnymi o mocach wahających się w zakresie 30-40KM/L!
Jakie tam były naciski powierzchniowe na panweki/rozrząd/ ...
Jak przewymiarowane były silniki?
Z jakich materiałów?
Dziwi Cię przebieg 1 mln km dla 1.9 D od VAG, czy PSA/Renault, MB, ...?
 
Te "3 rewizje" to było jakieś gdybanie na forum czy portalu w rodzaju auto moto sport. Oficjalne stanowisko API: "For automotive gasoline engines, the latest API Service Category includes the performance properties of each earlier category and can be used to service older engines where earlier category oils were recommended." - najnowsza norma zawiera wszystkie wymagania jakościowe wcześniejszych norm i może być używana do serwisowania silników które wymagały starszych norm.

Inaczej jest w wypadku olejów do diesla bo tutaj nie jest to regułą: "For diesel engines, the latest category usually - but not always - includes the performance properties of an earlier category.", ale chyba poza najnowszą normą reszta sięga wstecz aż do CD więc w zasadzie wszystkie samochody z ostatnich 30 lat. Nie to, żeby było w Europie specjalnie dużo jakichkolwiek amerykańskich diesli.
 
Piszecie o niskim zn i że do starszych aut wysoki poziom zn jest potrzebny. Ja zastanawiam się czy zamiast zn producent nie dał Mo i dla starszego silnika może ten związek zapewnić dobrą ochronę przed zużyciem 🤔
 
Back
Top