• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Shear Stability - test ścinania oleju

  • Thread starter Deleted member 6544987
  • Start date
D

Deleted member 6544987

Gość
Wielokrotnie na forum przewija się informacja, że turbo benzyna ma tendencję do rozrzedzania oleju paliwem. To jak to w końcu jest?
Całe to zjawisko zmian lepkości oleju nie jest takie "zero-jedynkowe".
Opisując skrótowo, zmiany lepkości następują wskutek:
- naprężeń ścinających - spadek
- pośrednio utleniania i nitracji oleju - wzrost
- rozrzedzenia paliwem - spadek
- zanieczyszczenie oleju sądzą (diesle) - wzrost
 
Ten Synpower 5W40 może być. Tak samo jak zwykłe HX7 czy HX8 bez ETC od Shella, Gulf Formula G, Eurol Super Lite. Nie ma sensu nic innego kombinować , tanie i dobre oleje. Z grubszych jest także Eneos FA 5W40 , ale nie ma co dopłacać za coś lepszego jak ma pływać w misce tylko 3 miesiące. Tym bardziej że może się okazać że lepkość nie pokrywa się z kartą techniczną producenta, tak jak w przypadku Specola 5W40 . Specol deklaruje w 100 st.C wartość 14,5 mm2/s , a w analizach wychodzi ok 13,5 mm2/s. Jest analiza Eurola na forum i myślę że był by idealny. Do tego ma super cenę.
 
@Oskr5, nie wiadomo jak ten Eurol zareaguje na ścinanie.
Lepkość może polecieć znacznie poniżej nominału Shella, który jest pod tym względem jednym z najstabilniejszych olejów w swojej klasie.
 
Synpower w niejednym Saabie działa, ale @SACZI ma rację, zamiast szukać na siłę największej lepkości w 100 st. lepiej skupić się na takim, który zapewni stabilne parametry. Inną opcją budżetową jest Lotos 5w40.
 
Lotos tutaj paradoksalnie może być lepszym wyborem niż wspomniany Euro ze względu na spełniana normę mb - 229.5 vs 229.3.
Ta pierwsza ma wyższe wymagania odnośnie stabilności parametrów. To poniekąd odpowiednik Shella pod tym względem, chociaż "muszla" jest tutaj nie do przecenienia!
 
Nie ma czegoś takiego. SAE40 to SAE 40.

Jasne, że nie ma. Różnica w KV100 pomiędzy castrolem Edge 0W40 , a Edge 0W40 R to przypadek 😉


Producent podając normę badania ASTM xxxx zobowiązuje się do zawężenia tolerancji odchyleń. Nie może skakać z lepkoscią czy innymi parametrami po dopuszczeniach się J300 dla danej klasy. Ale co za tym idzie przy porównywaniu TDS trzeba zwracać uwagę czy metody badań sa takie same. Bywa tak , że producent wybiera sobie metodę w której wynik jest lepszy dla "oka" porownywaczy.
Niestety nie wszyscy producenci podają realne wartości. Czasem są podawane minimalne wymogi SAE J300 dotyczy to szczególnie temperatury zapłonu, zamarzania i CCS.

Tak , że tds można brać pod uwagę ale nie patrzeć tylko w końcowe cyferki.

A co do Shell HX8 to cytując forumową klasykę - shell jest zawsze dobrym wyborem.
 
wypowie się w tej kwestii. Bez złośliwości. Jeśli dochodzi do negacji, sądzę że warto było by w jakiś sposób swoje stanowisko w końcu uargumentować.
Jak ktoś chce porównywać ze świeżego oleju, to proszę bardzo, karty techniczne to też fajna kopalnia cyferek. Ważniejsze jest to, żeby zobaczyć, czy silnik na prawdę potrzebuje na przykład oleju o lepkości 50, bo może się okazać, że nawet 5W30 fajnie daje sobie radę. Tutaj uważam, że analiza przepracowanego oleju to nie tylko stan silnika. Stan silnika + zastosowany olej = widzimy, co konkretnie trzeba zmienić, lub na przykład nic nie ruszać.

SAE40 to przedział lepkości a każdy przedział ma początek i koniec. Jeden olej jest bliżej początku przedziału, więc jak najbardziej możemy go nazwać "lekką 40" a inny znajduje się blisko granicy z SAE 50 i ma on zupełnie inną lepkość. Więc mamy dwa oleje które mieszczą się w tym samym przedziale lepkości ale mają różne lepkości.
Które to różnice dla silnika są pomijalne. Powtarzam - mamy pozostałe czynniki mogące wpłynąć na zmianę lepkości, czy zachowanie jej stabilności, podczas całego interwału. Olej na GTL może zachować lepsze parametry, niż HC, który ma górną granicę lepkości SAE40. Teoretycznie oczywiście, bo nigdy tego w 100% nie jesteśmy w stanie przewidzieć. Stąd też posługiwanie się terminologią "chuda", czy "gruba" 40stka, to raczej z pogranicza gustów figury kobiecej ;)
 
Lotos tutaj paradoksalnie może być lepszym wyborem niż wspomniany Euro ze względu na spełniana normę mb - 229.5 vs 229.3.
Ta pierwsza ma wyższe wymagania odnośnie stabilności parametrów. To poniekąd odpowiednik Shella pod tym względem, chociaż "muszla" jest tutaj nie do przecenienia!
Eurol jest na granicy MB 229.5 wiec różnica jest niewielka. Z tego co pamiętam to Meguin też nie ma MB 229.5 i sam używałeś tego argumentu, że to nieistotne.
Post automatically merged:

Moim zdaniem Meguin jest bardzo dobrą opcją w tym wypadku i jeśli budżet pozwala to bym tym olej polecił do tego silnika. W tych silnikach faktycznie dużo osób stosuje 5W50 z dobrym skutkiem ale w mojej opinii tańsze 5W50 takie jak Eurol czy Valvoline niekoniecznie dobrze trzymają lepkość a nic wiecej poza wyższa lepkością nie dają względem dobrego 5W40. Uważam, że przy umiarkowanym trybie jazdy 5W40 jak najbardziej wystarczy. Może być Valvoline może być Eurol (który ma kompletną analizę) czy nawet Lotos.
 
Last edited:
Eurol jest na granicy MB 229.5 wiec różnica jest niewielka.
Słowo przeciw słowu doprowadzi do kolejnej "awantury".
Fakty są takie:
Lotos - 229.5
Eurol SL 229.3
Meguina SL 5w40 brak w bevo, więc nie ma aktualnie żadnej aprobaty MB

A różnica pomiędzy 229.3, a 229.5 jest dokładnie 3x biorąc pod uwagę test "Shear Stability".

Testujemy te oleje pod względem odporności na ścinanie wiskozatora polimerowego?
To test wg normy ASTM D7109 (90 cykli).
@wlyszkow, gdzie można taki test wykonać w PL i jaki ewentualnie jest jego koszt?
 
Eurol jest na granicy MB 229.5
Granica to może być na przykład państwowa. Albo ma 229.5, albo jej nie spełnia. Tym bardziej :

biorąc pod uwagę test "Shear Stability"
Więc pisanie, że coś jest "na granicy" odbieram automatycznie, jako usilne promowanie produktu.

Jak pisałem - do Eurola nic nie mam i często go polecam, ale zachowajmy zdrowy rozsądek i nie naginajmy faktów pod własne korzyści.
 
Granica to może być na przykład państwowa. Albo ma 229.5, albo jej nie spełnia. Tym bardziej :


Więc pisanie, że coś jest "na granicy" odbieram automatycznie, jako usilne promowanie produktu.

Jak pisałem - do Eurola nic nie mam i często go polecam, ale zachowajmy zdrowy rozsądek i nie naginajmy faktów pod własne korzyści.
Chodzi o wartość noack. W MB 229.5 jest dopuszczony max 10.0 a Eurol ma 10.2. Dlatego napisem "na granicy". Reszta wymogów normy spełnia. Chodzi tylko o wyższy o 0,2 noack. Info z fabryki.
 
@tomek evo, akurat o NOACK nie było tutaj dyskusji.
Różnica 0,2% jest właśnie tym błędem produkcyjnym, na który nie ma co zwracać uwagi.
Jedna seria będzie miała 10,5, inna 9,5 - to jest pomijalna wartość i nią nie ma się co przejmować.

Moim zdaniem ważniejszym parametrem jest stabilność lepkości oleju wg testu "Shear Stability" - co powiesz na analizę tego parametru?
 
@tomek evo, akurat o NOACK nie było tutaj dyskusji.
Różnica 0,2% jest właśnie tym błędem produkcyjnym, na który nie ma co zwracać uwagi.
Jedna seria będzie miała 10,5, inna 9,5 - to jest pomijalna wartość i nią nie ma się co przejmować.

Moim zdaniem ważniejszym parametrem jest stabilność lepkości oleju wg testu "Shear Stability" - co powiesz na analizę tego parametru?
Zgadza się to bardzo istotny parametr i sam zwracałem na niego uwagę. Napisałem tylko dlaczego użyłem sformułowania na granicy normy. Eurol SL 5W40 nie spełnia MB 229.5 ze wzgledu na zbyt wysoki noack a nie ze wzgledu na Shear Stability Test, który zgodnie z informacją z fabryki spełnia podobnie jak pozostałę wytyczne dla MB 229.5. Po prostu nie do końca się zrozumieliśmy.
 
Albo ma 229.5, albo jej nie spełnia.
Krótka piłka - nie deklarują\nie ma aprobaty=nie ma dyskusji.
można dostać w tej samej formulacji za ca. 150 zł/5l tzn. Meguin. Ten olej nie spełnia/posiada normy BMW LL01, ja osobiście nie widzę wady, gdyż mamy styczność z pojazdem po za okresem gwarancyjnym.

Nie polecałbym oleju nie spełniającego norm jeżeli wpis w instrukcji jest postawiony wprost: tylko te i żadnych innych.
To tylko deklaracje, Meguin/Liqui Moly też mogli to zmienić

To w końcu te normy są ważne czy nie?
 
@tomek evo A ten Shel HX8 5w40 w czym jest gorszy od Eurola, albo naszego Lotosa? Z analizy wynika że jest to HC+GTL, posiada TBN ponad 12, gdzie Eurol 10, temperatura płynięcia tak samo lepsza w Shellu. Dużo molibdenu



Sam tego Shella zaproponowałem na początku, ale chyba na tym forum jest mało popularny
 
Taki rosyjski standard analizy to ICP, widmo TAN/TBN, punkt zamarzania, zapłonu, CCS, zawartość popiołów i siarki. Odparowalności Noack'a ostatnio chyba Rosjanie nie robią.

Jeszcze HTHS brakuje.
Robiłem podobny zakres (z noackiem) Specola Spec Premium C3 VW 504/507 5W30. Jak spojrzysz na analizy Eurola to też masz podobny zakres.
 
Back
Top