• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Shear Stability - test ścinania oleju

  • Thread starter Deleted member 6544987
  • Start date
Przejrzałem ofertę labów na całym świecie i nie znalazłem żadnego który by ten test oferował inaczej niż "zamów ofertę", więc raczej nie ma co liczyć na to że będziemy go w stanie wykonywać.
 
Przejrzałem ofertę labów na całym świecie i nie znalazłem żadnego który by ten test oferował
Ja sprawdziłem chyba z 7 polskich labów i żaden nie robi tego testu.
Nie mam jeszcze odpowiedzi z Orlen, ale tam chyba po prostu trzeba zadzwonić.

EDIT
Mam!
Orlen Jedlicze robi takie analizy.
Koszt analizy 1 próbki 265PLN netto.

Testują od 30 do bodajże 500 cykli wg poniższej normy:
Nie robią testu wg ASTM, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby dostarczyć im wymaganą normę i wykonać analizę wg niej.
 
Last edited by a moderator:
@Dulin7, nie tak szybko ...
Po pierwsze, ponad 300pln/próbkę to jednak sporo.
Po drugie, musimy "nauczyć" lab testowania wg astm - nie mamy treści normy, która kosztuje 45€, bodajże.
Po trzecie, znalazłem drugi lab, który wykonuje ten test, ale dzisiaj nie było kierownika. Czekamy do poniedziałku.

Edit
No i trzeba powiedzieć wprost - koszt 1 próbki to prawie 400pln wliczając VAT i koszt zakupu oleju.
 
Last edited by a moderator:
Tez jestem chętny Eurola, Specol miał być prawdziwym syntetykiem na PAO.
 
Pierwsza analiza to plus ~220 złotych za dokumentację normy (54$). To też uwzględnijcie w swoim entuzjazmie.
 
Trochę odbiegnę od tematu, ale pośrednio łączy się to ze ścinaniem. Zerknijcie jak wyglada realna lepkość ale w temp. 130°C - to jest wg Shella.

Tutaj zaczyna się degradacja i ścinanie. To trochę odbiega od głównego tematu, ale słaby olej właśnie kończy się poza przyjętym zakresem 40/100 czego nie widzimy w badaniach.

HTHS jest normalizowane do 150°C i tutaj bardzo duża role pełnią dodatki.


5D35233D-5C6B-488A-A40D-F4B4300FF315.jpeg
 
Tu jest lekka manipulacja, to jest tylko dowod na to ze 5w30 niższy wsp lepkosci niż 0w30. Czemu nie da się zaprzeczyć.
To się uwiarygodniliśmy.
Drugi i trzeci w zestawieniu 0w30 mają pomijalna różnicę do Shella i są postawione między słabszymi 5w30, co ma wyglądać jakby same nie dawały rady - manip nr 2

Pozdrawiam!
 
Last edited by a moderator:
Nie raz można przeczytać narzekania na lepkość 5W30 A5/B5, że dany olej jest "prawie" 5W20 ale oznacza to olej jest (teoretycznie) odporny na ścinanie gdyż musi pozostać w swojej klasie SAE po takim teście.
 
Tu jest lekka manipulacja, to jest tylko dowod na to ze 5w30 niższy wsp lepkosci niż 0w30. Czemu nie da się zaprzeczyć.
To się uwiarygodniliśmy.
Drugi i trzeci w zestawieniu 0w30 mają pomijalna różnicę do Shella i są postawione między słabszymi 5w30, co ma wyglądać jakby same nie dawały rady - manip nr 2

Pozdrawiam!
Z tego wynika ze Castrol 0W30 jest genialny. Przy wysokich temperaturach to są już znaczne różnice.

Z drugiej strony chcę widzieć takie zestawienie po 300 motogodzinach 😎
 
Tak pokrótce - mam drugie laboratorium, które robi ten test wg norm ASTM.
Nawet cena korzystniejsza.
Szczegółów na razie nie piszę bo czekam na potwierdzenie cen.
Jak jutro nie dostane odpowiedzi, zadzwonię ponownie i wtedy wiążąco tutaj podam szczegóły.
 
Na Oil-Club.ru pojawił się test HX8, widać że lepkość dużo spadła
Teoria że "cienkie" oleje mają dużą odporność na ściananie w tym przypadku się sprawdziła
542638787_ShellHelixHX8Synthetic5W-40ShearStability().jpg.97e5ff89c749540b0010041f6ae91057.jpg
1758087704_ShellHelixUltra5W-40APISPShearStability.jpg.fa498a7db238ec55b3728bdb103ccc52.jpg
 
@harry, błędna interpretacja.
Shear Stability Test pokazuje "jakość" i pośrednio ilość użytego wiskozatora.
Same bazy praktycznie nie ulegają ścinaniu. Nawet gr I i II jest stabilna.
To taka informacja dla "miłośników PAO" ... ;)
 
Teoria że "cienkie" oleje mają dużą odporność na ściananie w tym przypadku się sprawdziła
Bo te o mniejszej lepkosci wymagaja mniejszej ilosci VM. To zalezy od zastosowanego VM, z reguly sie stosuje mix kilku np. eOCP, mixed Polymer, w celu uzyskania konkretnych celow np. dyspergujacy (PAMA) lub z PPD. Istotny jest tutaj SSI.
 
@SACZI błędna interpretacja. @harry nic nie napisał o bazach.
Cienkie oleje to te na granicy klasy. Tylko do tej granicy SAE40 Shellowi HU trochę lepkości wyjściowej brakuje.
 
@soszo, najpierw pogadaj z jakimś laborantem, potem zwracaj mi uwagę.
SS w głównej mierze dotyczy VM, a nie baz.
@harry o bazach nie wspominał, bo o tym nie wiedział.
 
Last edited by a moderator:
Literówka.
VM, czyli modyfikatorów lepkości.
 
Back
Top