• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Shear Stability - test ścinania oleju

  • Thread starter Deleted member 6544987
  • Start date
Wiem, wiem moderator ma zawsze racje. Tylko nikt nie napisał o użytych bazach w olejach Shell więc nie rozumiem stwierdzenia - "błędna interpretacja"
 
@soszo ale @harry nie okreslil konkretnie, mial na mysli calosc. Ze im mniejsza lepkosc, tym mniejszy spadek lepkosci...tak piszac prostym jezykiem.
Teoria że "cienkie" oleje mają dużą odporność na ściananie w tym przypadku się sprawdziła
Mozna zrobic np. 0W-30, dodac np. PAO 4 cSt ca. 53 %wt, 6 cSt ca. 16 %wt do tego np. POE ca. 10%wt, pakiet dodatkow 11,5 %wt oraz VMs 9,5%wt, z wysokim SSI. To rowniez lepkosc spadnie po 90 cyklach wyraznie, co innego jak zastosuje np. Infineum Star Polymer <3 SSI :>
Post automatically merged:

Jako ciekawostke:
1644787134051.png
 
@soszo, mając dwa oleje o tej samej KV100, dajmy na to, 13cst, każdy z nich lepkość może uzyskać w inny sposób.
Właśnie przez dodatek VM. Im jest go więcej, tym olej bardziej się "zetnie".
Same bazy z kolei mają niewielki lub żaden wpływ na spadek lepkości.
Dotyczy to każdej lepkości, czy klasy lepkości.
 
Im jest go więcej, tym olej bardziej się "zetnie".
Glownie od zastosowanego VM np. przy Mobilu ESP x3 0W-40, nie znam przepisu, ale do 12 %wt VM moze byc. Np. do SAE 10W-30 wystarczy mi ca. 5%wt.
1644788341273.png

Post automatically merged:

To juz kiedys wrzucalem, Meguin 0W-40 rowniez stosuje niezly VM. Chce odrazu podkreslic, ze juz po 30 cyklach moze wystapic duzy spadek lepkosci, po 90 juz nie jest tak widoczny:
1644788636388.png
 
Last edited by a moderator:
@SACZI skupiłeś się na ilości VM pomijając rolę jego jakości.


o 30 cyklach moze wystapic duzy spadek lepkosci, po 90 juz nie jest tak widoczny
@SACZI nie rozumiem jeszcze na jakiej podstawie niemal z góry zakładasz, że Eurol SL 5W40 nie przejdzie tego testu.
 
OK, mam oficjalną odpowiedź Kierownika Laboratorium Polwax Czechowice:

1644829206707.png



Już tłumaczę pismem obrazkowym:
- metody ASTM D6278 i ASTM D7109 są takie same. Różnica polega na ilości cykli badawczych - 30 vs 90
- ceny uzależnione od ilości pomiarów lepkości kinematycznej.
1 pomiar to wersja minimum - wykonuje się go po teście ścinania.
2 pomiary, to kontrola KV100 przed i po teście ścinania.

Moim zdaniem, najodpowiedniejszą metodą jest kontrola SS z 2 pomiarami KV100 ze względu, że dokonywane jest w tym samym laboratorium, na tych samych maszynach, z tym samym błędem pomiaru.
Metoda z 1 pomiarem KV100 mogłaby od biedy przejść w przypadku, gdy wykonujemy analizę w Polarisie, ale tutaj dochodzi na błąd pomiaru z dwóch różnych ośrodków badawczych.
To jest po prostu kwestia $$$.
 
Oczywiście, że tylko 2 pomiary KV100 mają sens. Jednak koszt z zakupem oleju i wysyłką to ok 325zl 🙃
 
Racja, ICP można interpretować jako kontrolę jakości czy spełnia normy itp. Interesujące byłoby również sprawdzenie stężenia N w olejach.
 
Zdecydowanie lepiej jest zrobić zbiórkę na dwa takie testy w roku, niż zbierać na kolejne analizy kolejnego 5W40 A3/B4, w którym próżno szukać rewolucji.
 
Zdecydowanie testu eksploatacyjne są znacznie bardziej wartościowe niż informacja o zawartości molibdenu, czy boru.
 
@SACZI będzie ogarniał bo ma wtyki, więc do niego uderzajcie :p Ja posiedzę, popatrzę, odpocznę :)
 
To kiedy pierwsza pilotażowa zbiórka?:) może Lotos synthetic plus? Mam wrażenie ze to póki co sztandarowa oliwa forum:)
 
Lotos i Eurol
Synthetic Plus 5W40 vs. Super Lite 5W40?
Z jednej strony Lotos, polecany przez wielu forowiczów, z drugiej polecany, w dużej mierze, przez handlowców: Eurol, chętnie dorzucę coś z sakiewki.
 
Rosjanie jadą z testami aż miło.
Mobil1 ESP LV 0W30 coraz bardziej mi się podoba
 
Back
Top