• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Shell Helix Ultra 5W-40

  • Thread starter Deleted member 7
  • Start date
Kiedy była zmiana formulacji w shell dostosowując Ultra do normy API SN plus? Bo kupiłem go ale przysłali jakiś leżak, rozumiem że to jest data produkcji luty 2017, trochę szkoda zwłaszcza że shell pisze na opakowaniu o przydatności 4 lata od daty produkcji.

IMG_20201002_165336.jpg
 
@alexaa w zeszłym roku, jakoś w pierwszym lub drugim kwartale.
 
Ktoś wie jaka jest wartość CCS w najnowszej formulacji? Nie umiem się doszukać takiej informacji
 
Mieszanina olejów bazowych została ta sama jak się nie mylę, tylko pakiet inny.
 
Informacja z Shell ,indeks lepkości jest wyliczany i może w tym być spory błąd . Co innego jak była analiza jedna ,a co innego jak by był wynik kilku próbek . Trzeba się kierować lepkością 100C , bo tu błędy są dużo mniejsze . Wedle nich indeksy lepkości W30 i W40 Ultra Helix są inne niż na forum .

Czyli ja już wyleczyłem się z cyferek w indeksie lepkości ,a raczej będę patrzył na 40C i 100C . Porównując bez tego indeksu obydwa oleje Shell ,różnią się tylko lepkością właśnie w 40C i 100C no i nieznacznie .
 
Last edited by a moderator:
Ja teraz wlalem Helixa Ultra 5W40 i dokoksowalem AR9200v2. Może zrobię analizę np. po 10tys albo wcześniej

Zobaczymy, za odpowiedni czas wyślę przepracowaną próbkę prosto z silnika.

Do tego AR9200v2 i za około 10tys km/4-6miesięcy będziemy mieli analizę przepracowanego w M54B25 :)

Jestem bardzo blisko w wyborze tego oleju do GDI , w opcji kolegi Gardor . Jak zaleję ,analiza będzie 👏bo ja jestem ciekawy czy i jak ten olej wyjdzie po roku i około 7kkm . Ze względu na stałość Shell w jakości i formulacjach , pozostał bym przy tym wyborze nie na jeden interwał 🤝.
 
Pisałem już o tym . Dane są wyczytane z ogólnych info i MSDS ,między nimi też są różnice .
Gdyby W40 i W30 były średniaki w widełkach , to już by stały w szafie ,bo GTL mnie ciekawi .
Toyota - trzymam się 5W30 a nie zalecanego 0W20 ,tym samym nie chciał bym zalać coś wyżej ,bo i po co .
Nissan - zalecane 5W30 to wymysł, więc wolał bym trzymać się 5W40 . Specyfika taka ,że krótkie odcinki co może skutkować paliwo w oleju . W podstawach jest dobry tekst ,który wyjaśnia wartość w 100C względem rozcieńczenia oleju paliwem i utrzymania tego po W .

https://www.e-autonaprawa.pl/artykuly/8718/znaczenie-lepkosci-oleju.html

"Niektórzy producenci mają tendencję do wprowadzania większego marginesu bezpieczeństwa w swoich recepturach, ustawiając docelową lepkość KV 100 pośrodku poszczególnych klas, a lepkość wysokotemperaturową (HTHS) znacznie powyżej dopuszczalnej wartości minimalnej. Inni starają się przesuwać granicę tak, aby maksymalnie zredukować zużycie paliwa. Na przykład, 5W-40 z KV100 = 14,5 cSt jest odporny na rozcieńczenie paliwem o 4–5%, nie spadając przy tym z klasy. Podobny produkt, przyczyniający się do oszczędności paliwa, przy takich samych parametrach ( 5W-40 o KV100 = 13,0 cSt) przy zaledwie 2% rozcieńczeniu paliwem spadnie o jedną klasę. W związku z tym, bezpieczniej jest stosować wyższą klasę niż rekomenduje to producent silnika, ale nie warto używać olejów rzadszych niż zalecane."

Nie ma tu słowa o wahaniach , a te mogą być w górę i w dół . Gdyby dane były średnie to plus odchyłki i jeszcze by jakoś było ,a skoro dane są blisko zmiany klasy to już jest gorzej . W Toyocie paliwa w oleju raczej nie będzie ,ale w Nissanie szybciej i już loteria . Wolał bym by w 5W30 100C było na dole ,a w 5W40 100C na górze ,tak by było super .
 
Last edited by a moderator:
Bierz pod uwagę, że wiskozator ulega degradacji pod wpływem naprężeń ścinających, a są różnice w jakości (między innymi pod kątem SSI). ACEA ma test CEC L-014-93, po 30 cyklach mierzona jest KV 100°C, dany olej ma pozostać w klasie lepkości! Ale Ty nie bierzesz pod uwagę ile zostaje starego oleju w skrzyni korbowej itd. a to już w pewnym stopniu rozcieńczy nowy olej, dodatkowo paliwo, zależne od konstrukcji jednostki napędowej, stylu jazdy itp. I powtórzę się po raz kolejny: Nie uwzględniaj tych danych tak szczegółowo! Wybierz olej, po jednym interwale zleć analizę oleju zużytego, wtedy będziesz wiedzieć, czy zastosować inny olej, skrócić interwał itd. po prostu będziesz wiedzieć w jakim stopniu doszło do rozcieńczenia z paliwem, degradacji lepkości, również pod kątem starzenia np. Ox. A nie takie wróżenie z fusów.
 
Dzięki , poczytam tam 🧐.

Kupię 5W30 i 5W40 ,zmieszam i będą średnie wartości w obydwu jak nic :p, zaleję , otworze własny lab i sprawdzę ;)
Chciało by się startować z dobrych danych , ale ideału nie ma . Czy pod analizami oceny cyferek to nie podobnie , co partia może być inaczej ,więc wnioski ulotne są .
W obydwu silnikach nowy wleci po wcześniejszych z 3kkm może .

Albo wywalę sumkę za "pewniaka " TGMO ,podczas gdy widocznych za nawet tu nie ma ino słowa . W ten sposób to jak krawaciarz może lepiej kupować to co ASO serwuje .
 
Nie wiem jak i co było w karcie MSDS z czasów analizy ,obecnie karta jest z 21.07.2020 .
W miejscu Fischer Tropsch jest teraz Porównywalny olej bazowy o niskiej lepkości ( <20,5 mm2/s @ 40 C ) stężenie 0 - 90 ( % w/w ) , czy to nadal GTL ?

Czy olej z AR9200 V2 ,nadaje się do analizy , czy jednak ten AR uniemożliwi ocenę oleju po interwale ?
 
Nie, to moze byc kazdy olej danej lepkosci. Nr. rejestracji rowniez nie podaja. GTL to z reguly C18-50.
 
Nie podają C , inne dane też nic nie powiedzą pewnie .
Kurde szkoda , że to nie GTL , może jeszcze dopytam w Shell ,ale pani Paula ostatnio nie wiedziała dokładnie , dystrybutor z alledrogo też nie wie , pan musi sam zobaczyć , ponoć nikt o to nie pytał .
 
Pytałem , poziom 1989 odpisał Nie . A dalej czy w Shell bawili by się dla zagadki w inne zapisy , chyba jakiś ma to cel .
 
Shell Helix z serii Ultra jest olejem GTL. Ty pytasz o lepkość w 40 stopniach. Nie masz pewnych informacji zawartych w karcie, bo też nie wszystko muszą tam podawać. Myślę, że nie ma co sobie zaprzątać tym głowy. Jak nie możesz spać po nocach, to kup 1L i wyślij na analizę.
 
Nie chodzi już o lepkość , tylko o różnice zapisu kluczową , brak ( Fischer Tropsch ) po której Wy rozpoznajecie GTL . Jak pisałem ,po kiego by to inaczej pisali tu a tam , anormalne to nie jest ,chyba że coś innego leją może . Dopytam jeszcze , jak mam lać te lepkości to chociaż niech to GTL będzie pewne .

Wszystkie Ultra niby GTL ,a zapisy swoje .
 
Pozostaje na słowo pana Ryszarda chemika. Chyba że te na GTL jakoś inaczej pachną :cool:.

Oleje Shell lecą bezpośrednio do nas z Hamburga , nie mają u nas magazynów ,tylko u dystrybutorów leży . Info między Shell a dystrybutor też poplątane , do partii powinno być badanie usłyszałem ,a dystrybutor to nie jest standard i trzeba prosić się .
 
Last edited by a moderator:
Back
Top