• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Shell Helix Ultra 5W40 SAAB 9-5

vantv8

Nowy użytkownik
Próbka oleju pochodzi z samochodu SAAB 9-5, silnik benzynowy B235R.
Olej to Shell Helix Ultra 5W40 + Archoil AR9100 (25 ml/L oleju – dawka zmniejszona ze względu na niski przebieg silnika).
Przebieg silnika podczas zalania badanym olejem: ok. 8500 km
Przebieg na badanym oleju: 10728 km
Ilość dolanego oleju: 0 mL (podczas przejechanego dystansu na bagnecie ubyło ok. 100÷150 mL)
Użytkowanie samochodu: w dni robocze samochód robi po dwie trasy 21 km (z czego ok. 7 km to jazda miejska, a pozostałe 14 km to jazda drogą pozamiejską z prędkością 70÷90 km/h).
Na ostatnie 671 km przebiegu badanego oleju do benzyny został dodany Oilsyn PEA Tech Petrol Doctor.

Shell Helix Ultra 5W-40.png
 
Last edited:
Może silnik się jeszcze dociera ale nie widać żeby dodatki w jakiś sposób to docieranie łagodziły 🤔
 
No sypie metalem.
Albo olej rozpuszcza osady
 
Jakie osady? Z ołowiu, cyny i miedzi? To nie osady tylko panewki, trochę to niepokojące, to już jednak kilka tysięcy km po remoncie.
 
A krzem ? Nieszczęsny dolot lub stary filtr pow.?
 
Krzem to może być zanieczyszczona próbka. Chyba @Jones miał taki przypadek. Żeby sprawdzić co się dzieje warto zrobić samo ICP jeśli jest jeszcze ta możliwość. Metale kolorowe mogły być też pozostałością z pierwszego, drugiego oleju? Jeśli nadal będzie się utrzymywał wysoki poziom ołów/cyna to może nawet trzeba by zajrzeć ponownie do silnika. Może coś poszło nie tak.
 
Jak mawia klasyk, tym bardziej patrząc w kontekście pływającego w silniku dodatku, chyba, że to faktycznie jakieś pozostałości.
 
Last edited by a moderator:
Panowie bez jaj. Silnik po remoncie, a w oleju pływa ołów i cyna. Wypłukać , pojeździć jeszcze raz sprawdzić.
 
Jakie osady? Z ołowiu, cyny i miedzi? To nie osady tylko panewki, trochę to niepokojące, to już jednak kilka tysięcy km po remoncie.
Silnik nie jest po remoncie, jest z uszkodzonego samochodu z 2008 roku (ten silnik prawdpodobnie nie miał jeszcze pierwszego serwisu i miał zalany olej, na jakim wyjechał z fabryki). Przed wsadzeniem do samochodu chciałem, żeby mechanik zaglądnął do pompy oleju i do panewek dla weryfikacji, czy wszystko jest jak trzeba i czy przebieg deklarowany jest realny. Wszystko wyglądało ok. Dodatkowo cylindry zostały zalane naftą czy czymś podobnym na noc, żeby nie było problemów z pierścieniami olejowymi (silnik długo stał nieodpalany). Potem miska olejowa została wyczyszczona.

Krzem to może być zanieczyszczona próbka. Chyba @Jones miał taki przypadek. Żeby sprawdzić co się dzieje warto zrobić samo ICP jeśli jest jeszcze ta możliwość. Metale kolorowe mogły być też pozostałością z pierwszego, drugiego oleju? Jeśli nadal będzie się utrzymywał wysoki poziom ołów/cyna to może nawet trzeba by zajrzeć ponownie do silnika. Może coś poszło nie tak.
Właśnie z tym krzemem to się obawiałem, czy nie będzie problemu - przed zakupem chciałem dostać filmik z pracującym silnikiem jeszcze w samochodzie i tam widać, że brakowało w samochodzie filtra powietrza (a w SAAB'ie 9-5 filtr jest umiejscowiony nad sama ziemią...).

Panowie bez jaj. Silnik po remoncie, a w oleju pływa ołów i cyna. Wypłukać , pojeździć jeszcze raz sprawdzić.
Właśnie przed montażem silnika w moim samochodzie panewki były ok. Podczas mojego użytkowania coś się musiało stać w międzyczasie. W przyszłym tygodniu oddaję samochód do mechanika na przegląd silnika.
W międzyczasie zmierzyłem ciśnienie sprężania (samochód stał 8 dni nieodpalany, wiec pomiar był na zimnym silniku). Na pierwszym cylindrze kompresja spadła o 1 bar, na cylindrach 3 i 4 spadła o ok. 0,7 bar w odniesieniu do tego, co warsztat zmierzył przy okazji montażu silnika (ale mam trochę wątpliwości co do szczelności zaworu jednokierunkowego w moim (chińskim) przyrządzie). Może to jest źródło żelaza i chromu w wynikach analizy?

Co może być źródłem potasu w oleju?
Czy większe utlenienie może wskazywać na przegrzanie oleju?
Jaka jest ocena samych parametrów oleju?
 
Last edited:
@vantv8 potas, bor jest z ar9100
 
Olej to Shell Helix Ultra 5W40 + Archoil AR9100 (25 ml/L oleju – dawka zmniejszona ze względu na niski przebieg silnika).
Przebieg silnika podczas zalania badanym olejem: ok. 8500 km
Przebieg na badanym oleju: 10728 km
Nie zrozumiałem tego tekstu. Myślałem, że jest po remoncie. Niski przebieg - zmniejszona dawka AR

@se7en co dziwnego czy nie dziwnego?
 
Nie zrozumiałem tego tekstu. Myślałem, że jest po remoncie. Niski przebieg - zmniejszona dawka AR

@se7en co dziwnego czy nie dziwnego?
Silnik jest z samochodu, który przejechał ok. 8500 km i został uszkodzony, a następnie wyłączony z ruchu (stał kilkanaście lat).

Zmniejszona dawka została zastosowana na podstawie kilku wypowiedzi w tym stylu, jakie znalazłem tu na forum
25ml 9100 na 1L oleju a dawka pełna 35ml 9100 na 1L najwcześniej od przebiegu 15 tys km
AR9100 można dodać 2% w okresie docierania. Po 5kkm 2.5% a po 15kkm pełna dawka 3.5% ewentualnie wtedy AR9200v2
 
Last edited:
Stosowanie środków modyfikujących tarcie podczas docierania silnika nie jest najlepszym pomysłem delikatnie rzecz biorąc.
 
Silnik po 8,5k był już dortarty. Wychodzi na to że stosowanie tych środków to ogólnie zły pomysł ;)
Przegląd takiego silnika to nie jest zły pomysł. Ale to trzeba mieć olej ale w głowie.zeby wszystko poskładać ze sztuką. Nie obrażając mechaników większość to głąby są.
 
Stosowanie środków modyfikujących tarcie podczas docierania silnika nie jest najlepszym pomysłem delikatnie rzecz biorąc.
Przy 8500 km silnik już był raczej dawno dotarty.

When running in your engine, it is important not to baby it, you need to apply a moderate amount of load to force the rings out against the cylinder wall to ensure they bed against the hone pattern. You will, however, need to intermittently allow the rings time to cool down as the friction between them and the fresh hone pattern generates a lot of heat, cycling between 3000-4000 RPM and backing off the throttle works best. You actually have quite a limited amount of time in which to bed your rings before the hone pattern is smoothed out, about 85% of your ring bedding is completed in the first 100 kilometres and by the time you’ve got to 200 kilometres, the running in process is complete. After this, gently running in your engine will have no added benefit, you may as well get out and enjoy your car
Engine Break-In Myths Dispelled

Zresztą przywoływany przeze mnie wyżej cytat wypowiedzi dystrybutora dopuszcza te środki w okresie docierania (w zmniejszonych dawkach).

Czy większe utlenienie może wskazywać na przegrzanie oleju?
Jaka jest ocena samych parametrów oleju z analizy?
 
Żeby się nie okazało, że to żelazo to żadne produkty zużycia, tylko ordynarna rdza silnika stojącego bez konserwacji 20 lat.
 
Back
Top