• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Shell Helix Ultra AM-L 5W30, BMW N47 po 7500km

lantar8

Użytkownik
Samochód
Astra K 1.6 CDTI 110 KM
Przedstawiam analizę oleju po przebiegu 7500km w moim aucie. Opinie o tym jak olej się zachował mile widziane, najlepiej z uwzględnieniem czy olej jest oryginalny (na ile ktoś potrafi powiedzieć), bo pojawiły się na ten temat dyskusje kiedy odmierzona ilość oleju zmętniała w zamrażarce.
Po krótce opis użytkowania samochodu:
- olej zalany na przełomie października/listopada, przebieg od 164 260km do 171 760km, auto garażowane
- przebieg głównie w trasach (autostrady 150km/h, ok. 2800obr), ale nie zabrakło też eksploatacji typowo miejskiej z odpalaniem i gaszeniem co 2km
- wypalanie DPF kontrolowane apką
- średnia prędkość 53km/h, ok. 140 moto godzin o ile dobrze liczę, średnie spalanie 5.7L
- filtr oleju i powietrza Filtron
- dolewka 0.5-0.6L
- łańcuch rozrządu, start-stop nieużywany
Chyba rozpisałem się dość szczegółowo, na wzór rosyjskiego oil-clubu, co mogłoby w sumie zagościć na stałe w dziale olejów przepracowanych ;)

PS. wcześniej w układzie jakiś Castrol Edge 5W40, był przez 4000km według zapewnień sprzedającego.

#4634-Z-137048-Sev1-page-001.jpg
 

Attachments

  • #4634-Z-137048-Sev1.pdf
    102,4 KB · Odwiedzin: 351
Last edited:
Silnik zdrowy, olej dobry, analiza bardzo OK
Jak napiszę, że do 15 tys km możesz dojechać (dość znaczny zapas TBN, który "leciał" z ok 7-8, tak myślę), to nikt nie powinien czuć się oburzony.
Ze szczegółów, to Fe jest dość dużo, ale wychodzi na to, że silniki BMW wykazują znaczne ilości tego pierwiastka w UOA.
Łożyska OK (Cu).
Możesz się zastanowić nad zmianą filtra powietrza np na Sędziszów, bo Filtron (oj i tak już nie jest polski) trochę tego krzemu przepuszcza (o ile krzem pochodzi tylko z dolotu).
 
Sądząc po składze olej jak najbardziej mógł być oryginalny.
Sporo żelaza, moim zdaniem za dużo jak na ten przebieg. Lepkość mocno w dół. Po moich doświadczeniach z dieslami już chyba zawsze będę zwolennikiem większych lepkości do nich. Tutaj chyba większa lepkość też by się sprawdziła.
 
Masz na myśli 5w40 ? Mogłoby to ograniczyć żelazo?
 
Jest to tylko moja opinia, ale uważam, że tak.
 
Też zauważyłem spadek lepkości i to dość znaczny bo startował z 12.1 cSt, a w układzie były pozostałości 5W40.

@SACZI zastanowię się nad Knechtem jako następny filtr ;)
 
@lantar8, weź pod uwagę niedokładność pomiaru laboratorium i produkcyjny rozrzut parametrów oleju.
Analiza pokazuje, że olej jest w środku klasy SAE30, więc nie ma problemu moim zdaniem.

Jak zmieniać na SAE40, to nie na Shell, bo ten wg analizy ma ~12.7, gdzie SAE30 zaczyna się od 12.5mm2/s.
 
Mało jest 5W40 z ACEA C3 i lepkością większą niż 13cSt :D
Nad zmianą lepkości jeszcze się zastanowię, bo jakby nie było olej rzadko kiedy przekracza 90 stopni w moim przypadku.
Zapomniałem też dodać, że auto po dość konkretnym chipie +40KM, pewnie ma to też znaczenie.
 
Klasa lepkości w30 jest podzielona na te lekkobieżne i z HTHS powyżej 3.5
10.5 może być już na granicy

Shella 5w40 helix ultra Kolega nie może zalać bo ma DPF ;-)
Post automatically merged:

Mało jest 5W40 z ACEA C3 i lepkością większą niż 13
🧐
 
@poziom1989 z tego co widzę na forum u większości użytkowników olej nagrzewa się do ponad 100 stopni, więc nie wiem czy w moim przypadku lepkość nie będzie za duża. Tylko dywaguję, nie znam się tak dobrze. Zresztą przed zmianą oleju na pewno napiszę o tym na forum i tam będziemy mogli podyskutować ;)
 
Ja bym też spróbował wlać 5w40 C3 do tego silnika. Na niemieckim forum widziałem kilka analiz z BMW, w których zmiana z 5w30 na 40 ograniczyła trochę żelazo, ale i lepkość po 10 000 km była dalej gruba 5w30, a nie mniej. Może warto spróbować Orlena Max Experta 5w40 C3 (adam wrzucał analizę), albo Lotosa Aurum 5w40 C3?? Taka moja propozycja do rozważenia.
 
Ulalala ale sypło zelazem ... z tymi 5w40 dobrze kombinujesz ;)
 
Nad zmianą lepkości oleju można się zastanowić.
Ja przegrzebałem karty olejów i są dostępne LL04 w lepkości 5w40, a nawet, gdyby ich nie było, można pokusić się o oliwy z normami Dexos2, 229.51; ogólnie C3. To oleje nie są znacznie słabsze od tych z LL04.
Pytanie, czy ilość żelaza jest wynikiem zbyt niskiej lepkości oleju, czy silnik może już sam z siebie sieje żelazem, chociaż nadal to nie jest jakaś straszna jego ilość.
 

Attachments

  • c3.jpg
    c3.jpg
    46,7 KB · Odwiedzin: 379
56 cząsteczek Fe na 1 000 000 cząsteczek oleju to nie znowu tak dużo nie przesadzajmy w dodatku patrząć na analizy UOA innych BMW to wynik raczej czesto spotykany.
 
Wygląda ok. Tablele analiz dla diesla mają żelazo do 150ppm dla 10000 km więc tutaj jest duży zapas. Coś więcej można by powiedzieć robiąc analizy co wymiana i budując historię silnika, z tej wg mnie można powiedzieć tyle, że z silnikiem wszystko ok, a olej robi co powinien.

Spadek lepkości nie jest duży, nadal mieści się w granicach normy dla tej lepkości. Wg mnie spokojnie można by ten olej trzymać w silniku jeszcze z 5000-6000 kilometrów.
 
Olej jak najbardziej się sprawdził i jest godny polecania.
 
Back
Top