• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Shell Helix Ultra AM-L 5W30, BMW N47 po 7500km

Jak na 7,5 tys. żelaza sporo ale jeszcze jest to jak najbardziej akceptowalna wartość, tym bardziej, że różne może być jego źródło. Spadek lepkości też dość znaczny i tutaj raczej bym interwału 15 tys, nie ryzykował raczej 12 tys. było by bezpieczne. 5W40 tutaj bym raczej odradzał raczej W30 z lepkością powyżej 12.
 
Może ktoś pamięta a może i nie ale mamy już podobne analizy:

Jak widać 0w30 dał sobie radę, i o ile trzeba wziąć pod uwagę że UOA nie można przykładać jak kalki do siebie, to nie widzę tu złego poziomu metali, a gdy mamy jeszcze akceptowalne FE nawet x2 to już trzeba szukać wyższych lepkości?
Pytanie do autora, mechanicznie ok?
 
@cytrynowiec nie wiem co masz na myśli, ale auto ma 171 tys przebiegu, co wydaje sie wartością oryginalną. Poza tym brak jakichkolwiek zapoceń na silniku, a rozrząd był wymieniany przy przebiegu 160k, ale nie wiem jakiej marki, więc może jakiś chinol i on sypie żelazem?

@tomek evo olej który miałem obecnie zalany ma lepkość powyżej 12

patrząc na analizy wyżej podlinkowane faktycznie mam dużo tego żelaza, tym bardziej, że tryb eksploatacji raczej sprzyja motorowi, a zanim olej nie osiągnie 70C nigdy nie jeżdżę dynamicznie.
 
Teraz dopiero się pokapowałem, ze to ciąg dalszy analiz tych samych co na FS-e. Widać z wymiany na wymianę wzrost poziomu żelaza i o to akurat bym oleju raczej nie obwiniał. Pojawiło się za to zużycie oleju czego wcześniej nie było. To chyba kwestia "urody" Shella a dolewkę 0,6 l można przeżyć i bym z tego nie robił problemu. Spadek lepkości wyższy niż na Eurolu ale TBN ciut lepszy. Jeśli warunki eksploatacji były podobne jak przy pierwszym interwale na Eurolu to można powiedzieć, że olej w pełni zdał egzamin ale zbyt mocno interwału bym nie wydłużał i przy takiej eksploatacji wymiana co 8-10 tys jest w punkt.
 
@cytrynowiec nie wiem co masz na myśli, ale auto ma 171 tys przebiegu, co wydaje sie wartością oryginalną. Poza tym brak jakichkolwiek zapoceń na silniku, a rozrząd był wymieniany przy przebiegu 160k, ale nie wiem jakiej marki, więc może jakiś chinol i on sypie żelazem?

@tomek evo olej który miałem obecnie zalany ma lepkość powyżej 12

patrząc na analizy wyżej podlinkowane faktycznie mam dużo tego żelaza, tym bardziej, że tryb eksploatacji raczej sprzyja motorowi, a zanim olej nie osiągnie 70C nigdy nie jeżdżę dynamicznie.

Czemu nie W40? Przy regularnych wymianach spadek lepkości nie jest problemem. Na Eurolu było 11,1 teraz spadek większy ale dalej powyżej 10 i to jest dalej bezpieczna lepkość. Moim zdaniem nie ma sensu męczyć silnika zbyt wysoka lepkością przy jeździe miejskiej. Miałoby to więcej sensu przy szybkich przelotach autostradowych, podczas których temp. oleju rośnie a lepkość automatycznie spada. Dobry olej (Eurol, Shell ale też inne) z lepkością wyjściową w okolicach 12 jest chyba w tym wypadku optymalny.
Post automatically merged:

@tomek evo chyba dzisiaj zmęczony jesteś 😅 To nie ja robiłem analizy tych FSów ale silnik bliźniaczy.
Faktycznie nieźle zamieszałem. Ale Kolega od tych analiz miał właśnie zalać AM-L a i zrobić analizę. W sumie wnioski i tak podobne. To zużycie sporo wyższe ale mimo wszystko bym oleju nie obwiniał za to.
 
Back
Top