• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Shell Helix Ultra SN Plus 0W20

dkn

Użytkownik
Samochód
Opel Astra K 1,4 125KM
Analiza oleju przepracowanego w samochodzie Opel Astra K 1,4 125KM, 2019.
Przebieg w chwili pobrania próbki 8500 km. Olej wymieniony po 6300km.
Była to trzecia wymiana oleju. Pierwsza zrobiona przez dilera Opla, po roku (o ile wierzyć wpisowi w książce serwisowej). Druga zrobiona przeze mnie po dotarciu i przejechaniu 2200km.
Eksploatacja samochodu to codzienne trasy 2 x 28km, w tym 2 x 15km drogi ekspresowej.
Jazda raczej spokojna, na ekspresówce max 130km/h, w mieście rano płynnie, popołudniu jazda typowo miejska na 3, max 4 biegu, ze względu na korki.
Średnie spalanie z przebiegu na tym oleju to 5,6 l/100km, średnia prędkość 51,2 km.
Brak dodatków do oleju, brak dolewek oleju (z bagnetu ubyła symboliczna ilość po ok 5000km).
Najbardziej obawiałem się rozcieńczenia oleju paliwem, a tu jednak miła niespodzianka.
Zanieczyszczenie prawdopodobnie z łuszczącej się uszczelki pod korkiem wlewu oleju (na forum Astry K jest opisany przypadek znalezienia fragmentów tej charakterystycznej niebieskiej uszczelki w zużytym oleju.
Post automatically merged:

Analiza Astra K Shell.jpg
 
Widać, że w porónaniu do Dexos1 gen2 5w30 znowu mocno związki wapnia i nieznacznie zwiększyli zawartość magnezu.
Cynku i Fosforu (ZnDDP) jak w C4.

Co do analizy, to silnik świeżutki, 2x olejem przepłukany.
TBN jeszcze ma zapas, TAN nie rośnie zbyt szybko.
10 tys km wydaje się rozsądnym interwałem, a jak będziesz samochód eksploatował na dłuższych trasach, to i nawet 15 tys nie będzie przesadzone.
Ciekawi mnie, co Opel zmienił w silniku, że Tobie zaleca 0w20, a mi 5w30.
Pewnie i tak bym na 5w30jeździł, ale ciekawość mnie zżera...
 
Ten olej spełnia normę Dexos1 gen2, tyle że jest klasy 0W20. Wymiana zrobiona w ASO, olej z beczki (rozszyfrowałem na podstawie kodu z faktury). Jeśli chodzi o klasyfikację ACEA to opisany jest jako A1/B1. Obecnie silnik smaruje olej OEM GM 0W20 , ale C5 wg nowej oplowskiej specyfikacji OV0401547 (kolejna analiza zaplanowana na wiosnę). Zmiana klasy oleju ze względu na filtr GPF, chociaż po sprawdzeniu przez ASO, zapełnienie filtra to 0% i jeśli silnik nie pobiera oleju, to chyba różnica zawartości saps rzędu 0,2% nie powinna mieć wpływu na GPF.
 
Popiołem bym się nie przejmował, bo analizowany Shell z dużą dozą prawdopodobieństwa ma 0,85-0,9%.
 
Ciekawi mnie, co Opel zmienił w silniku, że Tobie zaleca 0w20, a mi 5w30
Trafiłem na wątek, w którym wyspiarze piszą że w przypadku braku OV0401547 do silników benzynowych można stosować dexos 1 gen 2, z wyjątkiem silników z rodziny CSS, gdzie olej smaruje pasek rozrządu. Nasze silniki mają łańcuch i różni je tylko osprzęt w postaci filtra GPF, więc zalecanie nowej specyfikacji to pewnie bardziej kwestia opłat za licencję dexos, 1 gen 2 a mniej filtra GPF.

 
Last edited:
Back
Top