• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Shell Shell Helix Ultra SP 0W-20 Hyundai i20N po 5700km

wszystko o produkatach Shell

kusy.patryk

Użytkownik
Samochód
Hyundai i20N
Analiza oleju Shell Helix Ultra SP 0W-20 po przejechaniu 5700km w Hyundai i20n
Historia olejowa:
0-1500km - olej fabryczny
1500-10000km - Amsoil OE 0W-20
10000-15700 - Shell Helix Ultra SP 0W-20
Auto używane do dojazdów do pracy 2x8km oraz raz/dwa razy w miesiącu trasa 2x120km
Jeżdżone delikatnie zwłaszcza podczas dojazdów do pracy.
Temp oleju zimą po dojezdzie do pracy to 75-85stopni, a latem dochodzi do 90-95. W trasie to stałe 100 stopni, raz udało mi się nagrzać do 107 (autostrada, duża prędkość, 37stopni na zewnątrz)
Analizę zrobiłem z ciekawości oraz dla ustalenia interwału, gdyż wg książki powinienem wymieniać co 10k km ale widzę, że olej raczej do tylu nie dociągnie gdyż TAN i TBN już są blisko. Paliwa też już sporo jednak. Niby zużyciowo jest okej ale chyba nie warto dociągać do 10k km, prawda?
Zastanawia mnie też poziom Boru i Molibdenu, który różni się względem analizy z rosyjskiego oilclubu (B 143ppm w voa vs 85 w uoa, Mo 0 vs 31!). Czy możliwe, że Bor się wypracował? A Molibden skąd się pojawił? Czy nie zwracać na to uwagi ze względu na inny lab?
Analiza Shell.JPG
 
gdyż wg książki powinienem wymieniać co 10k km ale widzę, że olej raczej do tylu nie dociągnie gdyż TAN i TBN już są blisko.
Musisz szerzej spojrzec. TBN/TAN od pewnego czasu nie odgrywa duzej roli w ocenie stanu oleju. Nie ma probki refencyjnej, ale podejrzewam, ze ox nie wzrosl, w szczegolnosci KV oraz nitrowanie. Metale zuzyciowe rowniez na odpowiednim poziomie.

Odnosnie Mo i B, jak juz wyzej: Potrzebujesz probke refencyjna.

Reasumujac: samo TAN, metale zuzyciowe, ox i KV.
 
Nie wiem na ile to będzie przydatne i miarodajne, ale z ciekawości porównałem te dane z wynikami z mojego samochodu:
Podobny interwał tzn. 6300km, trochę mniejszy przebieg, ale to pomijalne, bo obydwa samochody są praktycznie nowe, obydwa z bezpośrednim wtryskiem benzyny, no i olej w moim przypadku SN Plus, tutaj SP. Widać podobne wartości metali ze zużycia, podobne dodatki, a większe rozcieńczenie paliwem prawdopodobnie spowodowane krótkimi odcinkami dojazdu do pracy.
 
Reasumujac: samo TAN, metale zuzyciowe, ox i KV.

To trochę zmienia moje postrzeganie tej analizy

Rozumiem, że brak zapasu alkaliczności nie wpływa na odkładanie się depozytów w oleju o dość niskiej lepkości i nowoczesnym pakiecie dodatków?
Jakich wartości TAN w takim razie powinienem się obawiać? Czy określa się to jakoś procentowo względem próbki referencyjnej czy jest jakaś stała liczba? Podobnie...jak to się ma do oksydacji i nitracji?
Jeśli chodzi o KV to bardziej obawiać się jej wzrostu niż spadku spowodowanego rozcieńczeniem? Czy w przypadku dość niskolepkościowego oleju jest na tyle mało VM, że można tego wzrostu nie zauważyc?
 
TBN sluzy glownie do neutralizacji kwasnych produktow spalania itp. Glownie ma to znaczenie przy paliwach z duzym stezeniem S.
Odnosnie kontroli depozytow to glownie mix AOs, dyspergator/detergenty oraz sama mieszanina olejow bazowych (punkt anilinowy).

TAN rosnie wiec trzeba obserwowac Ox i ew. wzrost KV.

Warto miec probke refencyjna tego oleju, jezeli chcesz pozostac przy tym oleju. Mozesz zaproponowac ten olej do kontrolnego ICP: https://www.oilclub.pl/index.php?forums/propozycje-olejów-do-analizy.152/
 
Czyli "dobra" baza, nowoczesny pakiet dodatków z B jako dyspergator/AW i Mo w uproszczeniu pozwalają nie martwić się o depozyty jesli chodzi o ten konkretny olej?
TAN rosnie wiec trzeba obserwowac Ox i ew. wzrost KV.
Ale konkretnych wartości, które będą już kwalifikowały olej do wymiany nie ma? Wiem, że analizy z innego labu nie można brać jako referencję ale choć poglądowo przy zbadanym w rosyjskiej analizie TAN 1,71 da się oszacować jaka wartość będzie już krytyczna? Czy po prostu kiedy zarówno TAN jak i Ox wzrosną znacznie to jest ten znak?
Warto miec probke refencyjna tego oleju, jezeli chcesz pozostac przy tym oleju.
Tak, chcę przy nim zostać, bo wiele wskazuje, że to kompetentny pakiet, a w dodatku w korzystnej cenie i spełniający wymagania gwaranta. Także pomyślę o zaproponowaniu do analizy, zwłaszcza, że po wymianie zostało mi kilka setek oleju, który możnaby wysłać :)
 
Także pomyślę o zaproponowaniu do analizy, zwłaszcza, że po wymianie zostało mi kilka setek oleju, który możnaby wysłać
Wrzucaj do propozycji, myślę że szybko znajdzie się sporo chętnych na ten olej, sam się chętnie do niego dorzucę.
 
@kusy.patryk to oleje o niższej lepkości, obecność B rzeczywiście świadczy o obecności boranowego bezpopiołowego dyspergatora. Związki Mo również mogą się przyczynić do generowania osadów, ale w nadmiarze, <200 ppm jest w porządku. Paradoksalnie działa również jako AO (przeciwutleniacz), skutecznie min. depozyty w rejonie pierścieni.

ICP z innego labu nawet nie interpretuj.
 
Back
Top