• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Skoda Fabia MR'07 1,4 16V - BUD

JNC_946

Użytkownik
Samochód
Volvo
Marka samochodu
Skoda Fabia
Budżet/ile litrów
3,2 litra układ, bańka 4L
Styl jazdy
Silnik
1,4 16V BUD
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
Tabela w pliku
Jaki olej masz obecnie
Mobil 5W40
Volvo spokojnie stoi i czeka spokojnie na swoją kolej, a tym czasem w autku mamy zaraz stuknie 10kkm od ostatniej wymiany.
Fabia ma silnik 1,4 16V kod BUD. Przebieg to na tą chwilę 145 000, z czego jakieś 20 000 po założeniu LPG.

Mama kupuje zawsze olej z beczki na litry w lokalnym sklepiku motoryzacyjnym.
Mobil 5W40 głosi karteczka na beczce (prawdopodobnie X1 3000, nic innego nie przychodzi mi do głowy).
Generalnie olej ten lany jest od ładnych paru lat i nic się nie dzieje dziwnego z autem.
Mama twierdzi, że skoro działa na takim to po kupować jakiś inny.

Jak myślicie, warto wlać jakiś inny bardziej pewny, oczywiście butelkowany?
I jak to jest z tymi normami, w instrukcji podana jest ACEA i cztery różne aprobaty VAG.
Mógłby ktoś to wyjaśnić?
Z góry dziękuję za odpowiedzi i pozdrawiam
 

Attachments

  • Olej Fabia.jpg
    Olej Fabia.jpg
    257,9 KB · Odwiedzin: 331
Lotos syntetic5w40
Specol gold 5w40
Eurol sl 5w40
Post automatically merged:

502 -stałe przeglądy do 15kkm 1 rok
504-zmienne przeglądy 30kkm 2lata
 
Stary VAGowski motor. Do olejów które podał kolega @Hubert1 można dodać jeszcze Shella HU 5w40 oraz Motula Xcess 5w40.
Trzymaj sie interwałów max 10kkm.
 
Co do ACEA to masz wyjaśnione w instrukcji - oleje tych norm mozesz stosować w sytuacjach awaryjnych jeżeli nie są dostępne oleje w normach VW.

Co do doboru to jak pisal @Hubert1 - 504 jak wymieniasz olej wg wskazań komputera, 501/502/504 jeżeli co 10-15 tysięcy kilometrów.

Co do oleju to mozesz kupować ten z beczki, ale podejrzewam że butelkowe Lotosy czy Orlen będą tańsze, a równie dobre albo lepsze. W marketach często gęsto można obczaić jakąś promocje na polskie oleje.

Orlen MaxExpert V 5W-30 albo C3 5W-40 mają oficjalne aprobaty VW, a da się je kupić za 70-80 złotych przez net za 4 litry, w sklepach czasami taniej jak jest promocja.
 
Dorzucam Texaco Havoline Ultra, Elfa NF (to samo co Eurol SL tylko starszy pakiet (ACEA 10) . I uwaga Mannol Elite Ester 5w40 😄 olej zgodny z oficjalnymi zatwierdzeniami, "koledzy z berlina mu zaufali"
 
Wskazania komputera mam w głębokim poważaniu. Olej jest wymieniany co około 10 do 12 tysięcy.
Czyli z tego co widzę, to norma 504 jest dostosowana do wymian "longlife".
A pozostałe są mniej restrykcyjne i dotyczą wymiany stałej, co 10-15kkm.
Czy więc jeśli olej wymieniany jest częściej, to jest sens lać olej z aprobatą 504 czy nie?

Jeśli olej ma być fullsaps (z tego co wiem, to formuła do starszych aut bez DPF/GPF), to w czym jest lepszy od nowej formuły z ograniczoną zawartością popiołów (teoretycznie nowocześniejszej).
 
Moim zdaniem w tym wypadku nie. Dobry full saps sprawę załatwi a lepkość raczej 5W40 niż 5W30. Oczywiście 504/507 też można ale pytanie po co? Konstrukcyjnie to stary silnik bardziej dostosowany pod wyższe lepkości a klasyczny pakiet dodatków w odpowiedniej dawce powinien zrobić swoje.
 
Dokładnie, jeszcze problemy z piston slap w tym silniku.
Pozostać na tym Mobilu z beczki, albo dla odmiany kupić coś naszego np Lotos Syntetic Plus 5w40.
 
Last edited by a moderator:
Z ELFem mam raczej pozytywne skojarzenia.
Co powiecie o wyżej wspomnianym 5W40 Evoluton NF.
I czym różni się NF od SXR?
Chyba zdecyduję się na taki olej.
 
Nf dla Vaga
Sxr dla Reno
 
Tak wygląda Elf po 900km.
Nie wiem jak z temperaturą ani ciśnieniem gdyż autko nie ma wskaźników.
Pracuje poprawnie, nie zauważyłem nic niepokojącego.

Organoleptycznie zdaje mi się że nieco głośniej słychać szklanki przy zimnym rozruchu ale to też kwestia, że ostatni raz wsłuchiwałem się dwie wymiany wcześniej, ponad 20 tysięcy temu. Różnica przebiegu może więc też grać rolę.
IMG_20210318_143637.jpg
 
4000 pyknęło od wymiany
Żadnego poboru nie zaobserwowałem.

Olej ubywał kiedyś mocniej, ale to z powodu wycieku.
Po uszczelnieniu miski, to w ostatnich dwóch interwałach, był mały pobór, około 0,7l może maksymalnie koło 1l na 10 000.
Pewnie jak w większości przypadków, olej spadnie na bagnecie pod koniec interwału czyli koło 7000-8000 kilometrów przejechanych.

W tym roku nie mam zamiaru dolewać pod koniec oleju do maksimum, tylko na ostatnie 1000-800 km wlać XADO VItaflush.
 
Przelot na elfie dochodzi do 6000km.
Po długiej trasie (około 800km) spadł olej.
Dolałem z 0,3litra do około 3/4 stanu.
Zobaczymy czy pobór się utrzyma, czy to sprawa długiej jazdy autostradą z wysokimi obrotami i prędkością (130-140) i już nie będzie ubywało.
 
Przy następnej wymianie możesz spróbować Valvoline Maxlife 5w40, olej w niektórych przypadkach potrafi "doszczelnić" silnik i zmniejszyć pobór oleju.

Oprócz wspomnianego wcześniej Lotos Syntetic Plus, dobrym wyborem będzie Orlen Classic Syntetic 5w40, ma ciekawy pakiet z molibdenem.
 
Przelot na elfie dochodzi do 6000km.
Po długiej trasie (około 800km) spadł olej.
Dolałem z 0,3litra do około 3/4 stanu.
Zobaczymy czy pobór się utrzyma, czy to sprawa długiej jazdy autostradą z wysokimi obrotami i prędkością (130-140) i już nie będzie ubywało.
U mnie ten silnik pobiera olej od 120km/h
 
Czemu polecacie tutaj 5w40 zamiast 5w30? Ja jezdze w tym silniku juz 4ty sezon na 0w30 ect od shella. Co daje 40tka w tym wypadq?
 
Co daje 40tka w tym wypadq?
Te silniki znane są z podatności na tzw. piston slap, nawet w pewnym momencie w serwisach lali tam 5W40, bo zwyczajnie 30 nie dawała rady. Niezależne serwisy lały tam nawet 5/10W50, czego wcale autoryzowane punkty też nie negowały.
 
Back
Top