• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Skoda Favorit 1.3 1991 LPG

Status
Zamknięty, nie można już odpowiadać.

Favorit135

Nowy użytkownik
Samochód
Skoda Favorit 1.3 Gaźnik
Marka samochodu
Skoda Favorit 135L
Budżet/ile litrów
200
Styl jazdy
Silnik
1.3 781. Gaźnik
Data produkcji
1991
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
-
Jakiego oleju wymaga instrukcja
10w40/15w40
Jaki olej masz obecnie
10w40
Witam wszystkich, jest to mój pierwszy post na tym forum więc proszę o wyrozumiałość.
Posiadam Skodę Favorit z 1991 na gaźniku. Przebieg 53 tys. W przyszłym tygodniu zakładam instalację LPG (95 swoje jednak łyknie, a aktualnie przez długi jeszcze czas auto będzie służyło do codziennej jazdy). Na olejach totalnie się nie znam więc proszę o pomoc w doborze odpowiedniego pod jazdę na gazie. Poprzedni właściciel zalał 10W40. Z góry dziękuję za odpowiedzi.

Pozdrawiam
 
wietnie zachowany egzemplarz, garażowany od nowości, zaraz po zakupie zrobiona konserwacja podwozia (progi są jak nowe). Posiadam do niego wszystkie kwity łącznie z fakturą zakupu i fakturą na ową konserwację. Od zawsze mi się marzył ten model i udało się trafić owy egzemplarz. Plan jest taki że ma być to samochód do jazdy na co dzień, w międzyczasie doprowadzenie go do stanu idealnego (poprawki lakiernicze itp). Jazda na co dzień tym autem sprawia mi olbrzymią frajdę. Moi rodzice mieli identyczny model jak byłem mały, stąd ten wielki sentyment. Do tej pory dużo zajmowałem się starymi motocyklami, stąd też chęć posiadania takiego starszego auta w którym będę mógł coś porobić sam na spokojnie (uwielbiam starą motoryzację). Ogólnie auto zostanie już u mnie, a kiedyś jak już będę mógł pozwolić sobie na drugie auto, Favorit pójdzie na zasłużoną emeryturę pod kocyk, a potem tylko spacery na zloty. Obecnie chce żeby "auto przeżyło drugą młodość"
Gratuluję i winszuję :) Ja też dbam o to żeby samochodzik przeżył jeszcze raz swoją młodość i chyba to wychodzi skoro wyprzedzałem ostatnio na luzie BMW, Seaty Ibizy...

Współczesne oleje są bardziej stabilne temperaturowo i tym samym cechują się większą odpornością na jej działanie. Wiadomo, że najlepiej pod tym kątem (przeważnie) wypadną oleje oparte o osławione już PAO lub inny miks baz olejowych z grupy V + IV, ale HC nie są wcale takie złe pod tym względem. Technika poszła do przodu jak i również zwiększyły się wymagania samych silników pod tym względem.
Padło wiele trafnych propozycji olejów w klasie 10W-40 i 5W-40. Te drugie jednak są bardziej stabilne pod tym względem, choć dla 10W-40 również znajdziesz rodzynki jak np. obecnie stosowany przeze mnie olej (niektórzy piszą, że to PAO inni, że porządna grupa III a może i III+, a więc syntetyk taki), ale dzięki sytuacji jaka jest jego cena drastycznie się zwiększyła w ostatnim czasie.
Nie masz jakoś bardzo obciążonego termicznie silnika jak np. 1.8 Turbo z grupy VW czy 2.0 Turbo z Lancera Evo (mam na myśli motory z lat 90-tych czy zaraz przełomu wieków) więc aż tak bardzo tym bym się nie przejmował.
Podsumowując do wyboru masz:
- 10W-40: Total 7000, Valvoline MaxLife, PMO Max Milleage (pewnie podobne do Valvo), Xado Max Drive (jako coś odmiennego i jako eksperyment), Texaco Havoline Extra no i LiquiMoly MOS2,
- 5W-40: Total 9000, Eurol SuperLite, Valvoline MaxLife, Meguin SuperLeichtlauf no i niech będzie Penrite HPR5.

Odpowiednio krótkie interwały, płukanka postojowa przed wymianą oleju, dobre filtry, sprawny zapłon i gaźnik no i jazda !

Zdrowia dla Skody i ja się wyłączam.
 
Dużo gdzieś słyszałem na temat wypalania starego oleju przez Gaz na wskutek jego wyższej temperatury
Mitów dotyczących gazu jest co nie miara. Najczęściej wypowiadane przez tych, którzy nie mają zbyt wielkiego pojęcia. Ja w mojej Tojotce zrobiłem instalkę w zeszłym roku I żałuję że tak późno, bo przejeździłem 6 lat na benzynie. Łatwo przeliczyć ile kasy poszło mi bokiem 😉 Co do wyższych temperatur to nie jest tak że są one jakoś dużo większe. Tak samo jak zawartość siarki. Generalnie LPG to najczystsze paliwo z tych popularnych, więc ma to też swoje zalety.
Co do oleju polecam Shell Helix Ultra 5w40 (baza oparta o GTL), Lotos Synthetic Plus 5w40 (olej analizowany na forum i zbiera naprawdę dobre opinie). Do tego płukanka przed każdą wymianą i rozsądne interwały to najlepsze co możesz zrobić dla Favoritki😃
 
Podsumowując do wyboru masz:
- 10W-40: Total 7000, Valvoline MaxLife, PMO Max Milleage (pewnie podobne do Valvo), Xado Max Drive (jako coś odmiennego i jako eksperyment), Texaco Havoline Extra no i LiquiMoly MOS2,

LM MOS2 drogi olej, trochę "wycisza" silnik, ale moim zdaniem nie warty tej ceny zwłaszcza, że to dalej tylko 10W40 więc tam nie ma żadnej kosmicznej technologii. Płacisz za markę, MOS2 i grafitowy kolor.
Valvo Maxlife - najgorszy 10W40 jaki miałem zalany w silniku, słaba kultura pracy zwłaszcza na zimnym silnik aż jęczał na tej oliwie.
PMO Max Milleage - bardzo dobrze wspominam ten olej i mogę jak najbardziej polecić.
Szczerze to w klasie 10W40 nie ma dużych różnic między olejami, a już na pewno nie zobaczysz ich w Twoim silniku.
Ja bym celował np. w Mobila 2000 10W40 - solidny półsyntetyk od dużego producenta (trzeba tylko wystrzegać się ewentualnych podróbek), może być Lotos 10W40 również solidny i jak plus mało podrabiany olej.
 
Shell HU 5W40 lub HX8. Skoro wymiana raz do roku to nie ma sensu dziadować. Tym bardziej, że taka "perełka". Jeśli ma zostać dożywotnio to montuj lpg. Bo gdybyś miał plany w przyszłości sprzedać w stanie, jak opisujesz, to z lpg weźmiesz grosze.
 
Nie rozumiem dlaczego w tych olejach "High Mileage" wielkimi literami napis o konserwacji i rewitalizacji uszczelnień? Przecież to bzdet. Że niby sparciała czy stwardniała guma zmięknie i spuchnie i w ten sposób się zrewitalizuje? Wszelakie uszczelki itp się po prostu wymienia i tyle. Uszczelka to nie panewka/pierścień. Ja u siebie powymieniałem wszystkie uszczelnienia i spokój. Dla mnie te oleje to kit podobnie jak oleje do lpg.
 
Po prostu zbyt duże oczekiwania ludzi, ale właśnie ze względu na tak agresywny marketing. Jak już leci to przecież ten HM olej nic z tym nie zrobi. Natomiast nie kwestionowałbym, że nie ma tam lepszych/innych/więcej dodatków konserwujących uszczelki (nie dowiemy się, bo nie wyjdzie to w analizie) , bo jednak w stosunku do zwykłego oleju wektor jest przesunięty w stronę starych trupów.

Jak się przeczyta ulotkę to Maxlife zwalczy główne przyczyny awarii oraz zawiera ekskluzywne ( :D ) dodatki.

1670393270490.png
 
@ozzy1979 jest wątek o takich "bzdetach"

 
Trochę czasu upłynęło, a jestem bardzo ciekawy jakie smarowanie otrzyma szanowna Skoda.
Padło wiele dobrych propozycji olejów w lepkościach 5W40 jak i 10W40: Eurol, Meguin, Shell, LiquiMoly, Texaco, Total, PMO, Xado, Valvoline. PMO również ma swój olej w lepkości 5W40 w wersji Max-Milleage Zawsze w celu uproszczenia można zrobić podział na te mniej znane marki, ale nie gorsze za to z mniejszym ryzykiem trafienia na podróbkę (czy/ i też może niewłaściwe przechowywane jak to w zastrzeżeniach opisał @Firewall w kontekście oleju Valvoline MaxLife).

Szkoda, że w Polsce nie są dostępne takowe oleje:

View attachment 14583 View attachment 14584

Cóż zrobić.
Jaka jest decyzja właściciela ?
Wieloletni użytkownik tego modelu wspomniał mi, że ze względu na stary typ pompy oleju nie ma co kombinować z 5w40 żeby nie nastała taka sytuacja, że pompa nie dzwignie oleju. Miałem już stawiać na millersa, kiedy trafiłem na dużą promocje 10w40 Liqui Moly mso2 5L i w niego się zaopatrzyłem :) pojeździmy i zobaczymy.
Dla niektórych może to i stare auto do którego nie ma co jakichś super olejów lac, ale przynajmniej sumienie czyste :)
 
Wieloletni użytkownik tego modelu wspomniał mi, że ze względu na stary typ pompy oleju nie ma co kombinować z 5w40 żeby nie nastała taka sytuacja, że pompa nie dzwignie oleju. Miałem już stawiać na millersa, kiedy trafiłem na dużą promocje 10w40 Liqui Moly mso2 5L i w niego się zaopatrzyłem :) pojeździmy i zobaczymy.
Dla niektórych może to i stare auto do którego nie ma co jakichś super olejów lac, ale przynajmniej sumienie czyste :)
A rozgrzane 10w40 dźwiga ? ;)
 
@Favorit135 zrób płukankę, zalej Meguina 5W40/Shella HU 5W40 i nie czytaj BZDUR, że zębata pompa oleju nie da rady z 5W40. Ja jeżdzę starszym silnikiem niż twój na 5W30.
 
JA bym wolał już wlać oleum Lotos Semisynthetic 10W-40, jeśli 10W. Aktualnie w Oszą po 74,90 za 4 l.
 
Miałem już stawiać na millersa, kiedy trafiłem na dużą promocje 10w40 Liqui Moly mso2 5L i w niego się zaopatrzyłem :) pojeździmy i zobaczymy.
Dla niektórych może to i stare auto do którego nie ma co jakichś super olejów lac, ale przynajmniej sumienie czyste :)
Gratuluję wyboru oliwy :) Tak, to prawda- stary samochód również (jak nie tym bardziej) zasługuje na porządną oliwę. No, to przynajmniej masz naprawdę ciekawy olej dość obficie doładowany dodatkami. Może trochę drogi (kiedyś był jednak 30- 40 zł tańszy, ale cóż tanio (tzn. mniej drogo) już było. Wreszcie coś innego niż typowa masówka (co również nie jest złe, ale forum trochę straciłoby sens).
Obowiązkowo daj znać jak wrażenia z eksploatacji dziarskiej Skody, żwawszej of 1.0 MPI... :cool:

Wieloletni użytkownik tego modelu wspomniał mi, że ze względu na stary typ pompy oleju nie ma co kombinować z 5w40 żeby nie nastała taka sytuacja, że pompa nie dzwignie oleju.
I oto nadeszła burza... A był taki względny spokój. Jasne, silnik będzie bdb pracował na współczesnym 10W40 z takiej wyższej półki.

No to czas na moje mądrości :p
Zobacz parametr wartość parametru CCS (czyli lepkości strukturalnej oleju w niskich temperaturach) dla mojego syntetycznego 10W-40:

1670957133346.png


Poniżej co nieco o oleju dla yountimerów od Millersa:

1670957298380.png


CCS to test, który określa zdolność do rozruchu silnika w niskich temperaturach. Ale generalnie też daje pewne wyobrażenie o zachowaniu oleju w nieco wyższych temperaturach typu - 10 stopni, czy zero. Im lepkość oleju jest niższa w niskich temperaturach (a więc oleju zimnego) tym szybciej olej zostanie rozprowadzony po układzie, szybciej aktywują się dodatki przeciwzużyciowe i tym samym szybciej nastąpi start optymalnego smarowania. W warunkach miejskich ma to znaczenie.
Oleje 5W-40 mają wartość graniczną 6600 cP dla -30 stopni Celsjusza, zaś oleje 10W-40 7000 cP dla -25 stopni Celsjusza. Powyższe oleje (przykładowe) mają temperaturę krzepnięcia (utraty płynności oliwy) na poziomie -42 stopni Celsjusza. Istnieje realna szansa, że wartość parametru CCS dla -30 stopni w powyższych olejach, głównie w Amsoilu z uwagi na to, że jest to syntetyk będzie... poniżej wartości granicznej dla olejów 5W40 ! Czyli ja już prawdopodobnie jeżdżę na oleju w lepkości 5W40 ! Silnik uruchamia się, jest żwawy jak nigdy, a ja jestem szczęśliwy. Zresztą hydraulika lubi szybkie smarowanie, a filmu olejowego mi nie zerwie silnik bo HTHS wynosi 4.
Poza tym zobacz- olej dla klasyków Millersa ma bardzo niskie wartości lepkości KV w 40 i 100 stopniach. CCS jest jeszcze niższy niż w Amsoilu. Priorytetem jest co prawda tutaj możliwie jak najbardziej lekki start silnika i zarazem smarowania dla motorów z dłuższymi okresami przestoju, ale jednak ! Mało jest olejów, które mają tak niską lepkość KV w 100 stopniach... Lepkość w 40 stopniach jest typowa dla olejów 5W40 niż 10W40... Dodam tylko, że wartość CCS dla olejów 10W40 tych typowych zazwyczaj jest w okolicach 6000- 6500 cP dla -25 stopni Celsjusza.

Nie chodzi o to, że źle wybrałeś- wybór jest dobry, tylko powyższe niech pokaże, żeby nie demonizować olejów 5W40. A skoro mechanik się upiera to zawsze chyba można go zmienić, albo... oszukać kupując odpowiedni olej 10W40, który będzie jednak 5W40 :cool:
 
Olej kupiony - koniec, kropka. Bardzo dobry wybór choć argument z nie dźwiganiu oleju 5W40 trochę z tyłka.

@Limonka nie rozumiem twojego wywodu LM MoS2 to żaden ulep jak na 10W40
Lepkość przy 40 ° C 90,0 mm² / s ASTM D 7042-04
Lepkość w 100 ° C 14,2 mm² / s ASTM D 7042-04
 
@Limonka nie rozumiem twojego wywodu LM MoS2 to żaden ulep jak na 10W40
Lepkość przy 40 ° C 90,0 mm² / s ASTM D 7042-04
Lepkość w 100 ° C 14,2 mm² / s ASTM D 7042-04
@soszo Nie pisałem nigdzie o lepkościach kinematycznych dotyczących wybranego przez @Favorit135 oleju. Oliwa ta jest naprawdę dobra. Fajnie, że coś odmiennego i oryginalnego.

Z tymi lepkościami CCS to chodziło mi tylko o przełamanie strachu przed olejami 5W40 przez pokazanie, że są oleje 10W40 o cechach 5W40 dedykowane do starszych i starych silników. Producenci przecież chyba wiedzą co robią :) Fakt, takich olejów jest niezbyt dużo.

Tak, LM MOS2 10W40 to żaden jak to określiłeś "ulep" jeśli chodzi o lepkości kinematyczne. Taki rzekłbym wyważony (bogaty w dodatki, ale nie "grubas" czy jak to zwykło określać "tłuścioch"), a nawet zbliżony do... 5W40. Indeks lepkości oleju 163 również jest zbliżony do 5W40. Nie wiadomo jak z CCS (ten parametr jest dużo ważniejszy jeśli chodzi o własności niskotemperaturowe oleju), ale podejrzewam, że bazy są na tyle dobre, że może być zdecydowanie lepiej niż w przypadku "typowej masówki". To taki dobry olej przejściowy między przeciętnym 10W40, a standardowym 5W40.
 
Autor olej wybrał, zakupił, kończąc bezcelowe dyskusje zamykam temat do posprzątania.
 
Status
Zamknięty, nie można już odpowiadać.
Back
Top