• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Smar do łożysk

maciek111

Użytkownik
Samochód
Kia Sportage III 2,0. Mitsubishi Pajero pinin 1,8mpi
Witam, jaki stosujecie smar do łożysk? Zwykle ŁT czy inne zamienniki litowe ?
Akurat mam pod ręką mobila xhp 222 i zastanawiam się czy będzie odpowiedni do łożyska w piaście.
 
Panowie a jaki smar polecacie do swożni w koparce.
 
Dyskusja o smarach łożyskowych ostatnio toczyła się tu:
 
Tak widziałem ją tylko to są łożyska rowerowe trochę inny temat. W Ducato są trochę większe i inne obciążenia. Tak samo w motocyklowych łożyskach inne obciążenia. Dlatego pytam czy ten smar się nadaje do takiego zastosowania samochodowego.
 
Last edited by a moderator:
Możesz zastosować w zasadzie zwykły Łt-43 i się sprawdzi z tym że on dosyć szybko traci właściwości ale o dziwo łożyska stożkowe w osobówkach bardzo długo na nim żyją nawet bez wymiany smaru. Z tym że w dostawczaku obciążenia będą nieco większe i temperatury zwłaszcza na dłuższych trasach. Mobil jest nieco lepszy ale to też baza mineralna. Do elementów takich jak łożyska samochodowe a szczególnie jeśli możliwość zmiany smaru jest mocno kłopotliwa a zależy nam na długiej żywotności sam stosuje smar syntetyczny z Amsoila i z praktyki wiem że dużo dłużej zachowuje swoje właściwości. Raz nawet w nowym łożysku FAGa zamkniętym wymyłem oryginalny smar i napełniłem tym Amsoilem. Łożysko zrobiło 50tys km póki co i jeździ bez żadnych oznak zużycia.
 
Last edited by a moderator:
Dzięki, oryginalne łożysko wytrzymało 158tys km i 27lat. Nie miałem nic pod ręką to kupiłem smar z Mos2 z mobila. U nas w okolicy kompletnie nie ma dużego wyboru a musiałem złożyć całość. W przednich piastach aby wymienić smar trzeba wyjąć uszczelniacz i wyprasować piastę.
 
Ostatnio zakupiłem smar Plastmal do łożysk -jest świetny polecam.
 
Polecam ELF MULTI 420G
 
Last edited by a moderator:
Do sworzni wahacza można użyć XHP 222? Ewentualnie mam jeszcze GKN molibdenowy i Isoflex NBU 15 :)
 

Attachments

  • 20230407_161342.jpg
    20230407_161342.jpg
    1,5 MB · Odwiedzin: 120
Last edited:
Bo mam trzy tubki tego Mobila i z ciekawości popatrzyłem pod gumę. Tak sobie myślę może by coś tu dołożył żeby było ślisko 😅
 
Nie widzę potrzeby.
 
Będzie gorzej, bo z mydła litowego zrobi się błoto. Do zawieszeń powinien być wapniowy (odporny na wodę). Poza tym - gumę zakłada się tylko raz.
 
Chyba lepszy byłby tutaj litowo wapniowy Elf Multi.
 
odporny na wodę
XHP222 to tzw. smar okrętowy, rusz go wodą, to Ci chyba wyślę 4-pak, stosuję go w rowerach, po sezonie jazdy w śniegu, deszczu, soli, piachu, błocie w piastach czy sterach jest nie ruszony, trzeba się trochę namęczyć, żeby kulki z bieżni odkleić a i pod zmywaczem do hamulców łatwo się też nie poddaje.

Oczywiście, najlepiej w takich przypadkach stosować syntetyczne smary, np. Silkolene ProRG2, ale ten XHP to naprawdę niezły badass smarny.
 
XHP222 to tzw. smar okrętowy, rusz go wodą, to Ci chyba wyślę 4-pak, stosuję go w rowerach, po sezonie jazdy w śniegu, deszczu, soli, piachu, błocie w piastach czy sterach jest nie ruszony, trzeba się trochę namęczyć, żeby kulki z bieżni odkleić a i pod zmywaczem do hamulców łatwo się też nie poddaje.

Oczywiście, najlepiej w takich przypadkach stosować syntetyczne smary, np. Silkolene ProRG2, ale ten XHP to naprawdę niezły badass smarny.
Używam tego smaru, ale lepszy jest wapniowy, np. Dura Ace.
 
Back
Top