• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Eneos Spalanie paliwa a specyfikacja oleju - porównanie 0W20 i 5W30 - z życia

wszystko o produkatach Eneos

dirdkiggler

Nowy użytkownik
Samochód
Subaru x 3
Mówią że 0W20 jako olej lekkobieżny sprzyja obniżeniu spalania paliwa


Generalnie wszystkie działania obsługowe rejestruję w apce paliwowej. A korzystajac z apki można dośc szybko wyciagnąć różne dane.

I tak to pewnego popołudnia na podstawie własnych danych powstało oto opracowanie dotyczące zależności spalania benzyny od specyfikacji lepkościowej oleju.

Auto: Subaru Outback 2,5i 2022.

Pojedynek 0W20 vs 5W30 (oba od ENEOSa -Sustina/X-Prime)

Łączny analizowany przebieg to 78 tys km.

Spalanie liczone z pompy dystrybutora więc realne, rejestrowane od nowego w apce.

Jedno auto, jeden kierowca, powtarzalne trasy bo mam swoją ścieżkę po kraju.

Oczywiście zmienne to pory, roku, opony letnie, zimowe, raz zimno, raz gorąco, 5w30 przejechał znacznie więcej niż 0W20 itp

Rozważania laboratoryjne to nie są, ale myślę że jak na codzienne użytkowanie oddają całkiem realnie obraz wpływu oleju na spalanie.
Czy też braku mierzalnego wpływu na to :)



.
image.thumb.png.6630951bbfd1c42f84689e711ab1c9f2.png



Analizowany przebieg to: 78 tys km.
 
Widać że spalanie bardziej zależy od pory roku niż od oleju.
 
Ale w laboratorium badawczym wychodzi im ,że na oleju 0w20 spalanie spada o 1% 😅😅
 
@magic27 ...w stosunku do? Bo zdaje się, że referencyjny jest 15W40. Kolejna sprawa, patrząc na markę i model samochodu, porównujemy SAE30 A5/B5 do jakiegoś SAE20, gdzie znowu dochodzimy do tego, że oleje SAE30 A5/B5 stoją praktycznie "na miedzy" z SAE20, także nie do końca rozumiem, jakich spektakularnych wyników się spodziewacie.
Inna sprawa, że kolega Poziom, już kiedyś wspominał o tym, że oleje SAE20 w pewnych przedziałach temperatur, mogą utrzymywać nawet wyższą lepkość, niż SAE30.
 
Total i shell pisze że 0W20 zmniejsza spalanie do 4% mniej od 5W30 czy 0W30.
 
Pitu pitu. Po co takie dyrdymały piszesz? Do oleju referencyjnego w teście ACEA M111FE
 
Fajne. Tylko z założenia różnica w spalaniu w obrębie sąsiednich klas lepkości SAE to praktycznie granica błędu pomiarowego, nie do wyłapania w codziennej jeździe. Żeby wyciągać jakiekolwiek wnioski, należałoby test wykonywać w identycznych warunkach co do joty - temperatury, prędkości, czas pracy, średnia prędkość, czas do rozgrzania do temperatury roboczej oleju i dziesiątki innych czynników. Czyli w warunkach laboratoryjnych ;) Jedno czy dwa mocniejsze przyspieszenia na trasie + parę mroźnych marcowych poranków i SAE20 pali więcej niż 15W50.
 
Sam przeszedłem ostatnio z 10w40 na 0w20 i spalanie nie spadło. w żaden sposób nie jestem tego w stanie stwierdzić. Jeżdżę tą samą trasę na okrętkę i jak było ok 8 litrów tak dalej jest 8 litrów. Różnicę 3-4% nie jestem w stanie zauważyć nawet przy dystrybutorze.
Jedynie mogę z całą pewnością stwierdzić, że poprawiła się kultura pracy na zimno :cool:
 
No dobra ale tu mamy eneos x Prime 😉

Miały być oszczędności w odniesieniu do oleju w tej samej klasie lepkości
 

Attachments

  • 20231128_070723.jpg
    20231128_070723.jpg
    104,4 KB · Odwiedzin: 73
W teście WLTC to pewnie są.
 
WLTC to testy na hamowni w warunkach laboratoryjnych. Tego nie jesteś w stanie stwierdzić w realnym ruchu ulicznym. Zresztą przy 8 litrach oszczędność rzędu 3% to raptem 0,24 litra. Kto to sprawdzi? 😆
 
No tak w testach M111FE, WLTC, NEDC oszczędności są ale w ruchu ulicznym jest to nie do zauważenia. Choć czasem na forum można przeczytać zupełnie coś innego 😉
 
Oj tam. Kiedyś wrzucałem komentarz z neta pod jakimś olejem ,że zmienił człowiek z oleju x na olej y i spalanie mu spadło o 1 L 😅😅😅
 
Back
Top