• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Motul Specific 229.52

wszystko o produkatach Motul

jerseyAdmin

Administrator
Samochód
Kia Ceed CD 1.4 T-GDI
Motul Specific 229.52

Analizę ufundował anonimowy darczyńca. Serdecznie dziękujemy!

Jakość:
  • ACEA C3
  • API SN
Aprobaty producentów:
  • MB 229.52
Strona produktu:


motul229.52-5w-30-pierwiastki.jpg



Opis:
  1. Olej spełnia kryteria SAE 5W-30. Lepkość w i 100 stopniach Celsiusza plasuje się w górnym przedziale wartości dla klasy SAE 30. Lepkość KV40=71,6cSt jest wartością stosunkowo wysoką, jak na oleje klasy SAE30
  2. Indeks lepkości VI: 165 - wartość typowa, aczkolwiek nie najwyższa. Olej nie zmienia nadmiernie swojej lepkości w funkcji temperatury. Prawdopodobnie jest produktem stabilnym pod kątem ścinania.
  3. Pakiet dodatków w oleju oparty o ZnDDP w ilości typowej dla oleju klasy API SN, SAE30 (max 800ppm) ze sporą dawką Molibdenu. Bor pełni rolę dyspergatora zanieczyszczeń lub dodatku przeciwzużyciowego. Pakiet "detergentów" - klasyczny, oparty o związki wapnia ze śladową ilością magnezu
  4. TBN – 7.8 mg KOH/g - wartość dość wysoka, typowa dla normy C3 (>= 6)

Baza:
Wg MSDS jest to HC z niewielkim (do 10%) dodatkiem PAO.

Podsumowanie:
Specyfikacja MB 229.52 opracowana została w 2015r na bazie 229.51 i ACEA C3. Jest dedykowana silnikom benzynowym i wysokoprężnym z i bez filtrów cząstek stałych. Formuły olejów z tą normą powinny się wykazywać wysoką odpornością na utlenianie. Wymagania odnośnie własności przeciwzużyciowych (testy silnikowe) są identyczne jak dla normy 229.51 i są jednymi z bardziej wymagających.

Oleje te są dedykowane silnikom wyposażonym w Selective Catalyst Reduction (redukcja tlenków azotu poprzez zastosowanie AdBlue). Wspomniany pakiet dodatków może być dedykowany starszej rewizji normy, ponieważ zawiera dość spore ilości Ca co jest ewidentnie nietypowe dla olejów, które mają przejść test LSPI.

Nowsze rewizje normy przewidują test LSPI. Praktyczny brak Mg potwierdza powyższe (typowe proporcje Ca/Mg to 1500/500).

Olej dedykowany silnikom MB:
  • wysokoprężnym: OM 607, 626, 629, 640, 642. 646, 651, 654, 656, 660
  • benzynowym: M 132, 176, 256, 266, 270, 271, 274

Może być stosowany w każdym silniku nie będącym produktem MB, gdzie wymagane są oleje spełniające lepkości SAE0w30 i SAE 5w30 oraz ACEA C3.

Opakowanie:
20220428_105221.jpg 20220428_105228.jpg

Po 24 godzinach w zamrażalniku:
20220428_105353.jpg 20220429_093543.jpg
 
Last edited:
ponieważ zawiera dość spore ilości Ca co jest ewidentnie nietypowe dla olejów, które mają przejść test LSPI.
<2000 ppm jest jeszcze okay oraz zawiera dosc duze stezenie zwiazkow Mo, ktory minimalizuje te zjawisko.
 
@poziom1989 w takim razie, trzeba do Motula pisać czy ten konkretny olej jest już sformułowany pod LSPI...
 
ICP praktycznie 1:1 z 8100 X-Clean EFE 5W30 i naszym Lotosem Synthetic C2+C3 5W30.
 
Praktycznie jak klasyka C2/C3
 
"Motul" twierdzi, że olej jest sformułowany w taki sposób, żeby nie wywoływać nadmiernie LSPI.
 
Nie wiem, czy ktoś zauważył, ale olej wg analizy wygląda niemal identycznie, jak Orlen Platinum MaxExpert XD 5W30 🤔. Tylko, że Orlen PME XD można kupić za niecałe 25 zł za 1L 😅, więc po co przepłacać 😌.
 
Last edited by a moderator:
Dokładnie, orlen też ma 229.52.

No i porównując tego motula ze specific RN17, widać że norma Renault jest mniej wymagająca.
 
Back
Top