• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Motul Specific RN17

wszystko o produkatach Motul

jerseyAdmin

Administrator
Samochód
Kia Ceed CD 1.4 T-GDI
Motul Specific RN17 5W-30

Analizę ufundowali: @qba37_oldschool , @imć , @MarcinM-Lbn , @Uriziel , @KamilJB , @orzeszpole, @jerseyAdmin . Serdecznie dziękujemy.

Jakość:

  • ACEA C3
Aprobaty producentów:
  • Renault RN17
Spełnia wymagania:
  • MB 226.52

Strona produktu:


motul-rn17-5w-30-pierwiastki.jpg


Opis:
  1. Olej spełnia kryteria SAE 5W-30. Lepkość w i 100 stopniach Celsiusza plasuje się w samej górze przedziału wartości dla klasy SAE 30. Lepkość KV40=62.5cSt jest wartością stosunkowo niską, ale typową dla olejów tej klasy
  2. Indeks lepkości VI: 201 - wartość nietypowo wysoka dla olejów klasy C3 Niska lepkość KV40 i bardzo wysoka KV100
  3. Pakiet dodatków w oleju oparty o ZnDDP w ilości typowej dla oleju klasy API SN, SAE 30 (max 800ppm), aczkolwiek wartości są nieznacznie powyżej granicy. Związki Mo i B w ilości mniejszej porównując do oleju Motul Specific 229.51. Pakiet "detergentów" klasyczny, oparty o związki wapnia ze śladową ilością magnezu
  4. TBN – 8.5 mg KOH/g - wartość dość wysoka, typowa dla normy C3 (>= 6)

Baza:
Wg MSDS jest to mieszanina różnych baz HC.


Podsumowanie:
Specyfikacja RN17 opracowana w 2017r. Oleje te dedykowane są lekkim silnikom benzynowym (szczególnie z wtryskiem bezpośrednim TGDI i filtrami cząstek stałych GPF) oraz wysokoprężnym spełniającym normę EURO 6 od roku modelowego 2018. Motul Specific 17 5W-30 jest kompatybilny z filtrami cząstek stałych DPF w silnikach Diesla, katalizatorami selektywnej redukcji katalitycznej SCR, innymi układami katalitycznymi oraz filtrami cząstek stałych w silnikach benzynowych GPF.

Nietypowo jak na serię Specific Motula, producent deklaruje spełnienie wymogów normy innego producenta, konkretnie MB226.52 więc można go stosować w silnikach Mercedes Benz. Norma ta jest rzadko spotykana i oficjalnie spełnia ją tylko parę olejów więc Motul może być ciekawą alternatywą do użytku po gwarancji.

W porównaniu do testowanego wcześniej Specific 229.52, opisywany olej ma inną charakterystykę lepkościową w klasie 5w30, co może dać korzyści przy eksploatacji na krótkich odcinkach i częstych rozruchach również zimnego silnika.

Opakowanie:

20220504_084421.jpg 20220504_084426.jpg

Po 12 godzinach w zamrażalniku:
20220504_084717.jpg 20220504_225317.jpg
 
Wychodzi na to że wszystko jest ciekawsze niż serwisowy Castrol GTX :p
 
Ciekawsze?
A to olej ma być ciekawy, czy robić swoje?
 
Taki trochę jak .. no właśnie, co?
1651739430523.png

... jak referencyjny Mercedes Benz 229.52.
Tu z UOA, więc Boru mogło trochę ubyć.

Nie ma dowodu że RN17 wymaga czegoś więcej niż C3

Pozdrawiam!
 
Last edited:
Dzięki analizie Shella AR-L RN17 i Motula Specific RN17 pozwolę ASO wymienić przy przeglądzie na Castrola GTX RN17 (szczególnie, że jest "za free") bo też spełni swoją funkcję bez większych problemów. Do wymian pomiędzy przeglądem będę eksperymentować ;)

Do Shella AR-L RN17 chyba trzeba by zrobić eksperyment zamrażarkowy. Trochę mi zostało tego oleju jeszcze...

Edit: w danych Motula Specific 17 jest napisane KV40 = 65.1, jak duży może być odchył, jest na to jakaś norma/przepis?
 
Last edited:
Ciekawsze?
A to olej ma być ciekawy, czy robić swoje?
"Ciekawszy" w sensie ma jakieś dodatki. Castrol ma poprawną bazę i wygląda na to że poza tym jest goły - wygrać kontrakt z Renault i już.
Można robić swoje na 3, na 4 i na 5...
 
"Ciekawszy" w sensie ma jakieś dodatki. Castrol ma poprawną bazę i wygląda na to że poza tym jest goły - wygrać kontrakt z Renault i już.
Można robić swoje na 3, na 4 i na 5...
Tzn. Castrol w okresie docierania może być lepszy niż oleje z molibdenem
 
Klasyki o wielomilionowej wartości, po przebudowie silnka, są docierane na minerałach lub co najwyżej pół-syntetykach.
Więc idąc tym tropem powinno się używać minerałów z minimalną zawartością dodatków... coś jak API SA czy SB...
</koniec trollowania>
Dopóki nie ma porównawczych testów zuzytego oleju z tego samego silnika to nie ma powodu decydować który będzie lepszy.
No chyba że nie trzyma lepkości.
Życzę długiej eksploatacji 1.0TCe, żeby nie skończył tak jak mój 1.2, po 3ciej wymianie oleju :D

Pozdrawiam!
 
Last edited by a moderator:
Życzę długiej eksploatacji 1.0TCe, żeby nie skończył tak jak mój 1.2, po 3ciej wymianie oleju :D
offtopic: Ten 1.2 nie miał wad fabrycznych przypadkiem? :)
 
offtopic: miał: linka

Dopóki nie ma porównawczych testów zuzytego oleju z tego samego silnika to nie ma powodu decydować który będzie lepszy.
No chyba że nie trzyma lepkości.

To się da zrobić. Mam w domu zalane dwa silniki AR-L RN17, a potem oba będą zalane GTXem, bo wykupiony jest pakiet przeglądów w Reno.
 
Back
Top