• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Kacper_96

Użytkownik
Samochód
Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.5 V6 24V 192KM, BMW E34 2.5 TDS
SPECOL-EXTRASPEC-10W50-Z-269462-Sev0-1.png

Załączam analizę oleju 10W50, podstawowa ale mi zależało poznać poziom zddp w tym oleju z ciekawości, no i właśnie co sądzicie o ochronie patrząc na powyższą analizę?
Olej ma dość szerokie API SL/SN/CF/SM.
Co mnie zaskakuje, to fakt że niby SM można użyć tam gdzie zalecane było SJ ale nie widzę opcji żeby ten olej dobrze zabezpieczył silnik starszego typu przy tym poziomie zddp i z tym poziomem detergentów które będą raczej niwelować efekt jaki ma zddp, ale być może się mylę lub jednak nie do końca rozumiem pewne kwestie.
Jestem ciekaw waszej opinii tego oleju w oparciu o tę ubogą analizę.


------------------------------------------- OPIS FORUM -------------------------------------------

Standardowy olej silnikowy w niezbyt często używanej lepkości 10W-50. Wg producenta spełnia normy ACEA A3/B3 oraz A3/B4, ma także zadeklarowane spełnianie starszych norm Mercedes-Benz i VW. Niestety mamy co do tego wątpliwości.

TBN wg analizy jest zdecydowanie zbyt niski jak na A3/B4, powinien przekraczać 10. Nie do końca zgadzają się także lepkości w stosunku do deklarowanych przez producenta (chociaż nadal mieszczą się w normie). Olej ma stosunkowo niskie poziomy ZDDP, chociaż dodatki Boru i Molibdenu mogą to równoważyć. Zastanawiająco dużo krzemu pełniącego zazwyczaj rolę środka przeciwpiennego.

Potrzebowalibyśmy zrobić dodatkowe analizy (popiół, NOACK etc) żeby mieć pewność, jednak przypuszczamy iż jest to olej dla normy A3/B3, nie spełniający nowszej normy A3/B4. Z punktu widzenia samochodów z silnikami benzynowymi nie ma to większego znaczenia, jednak w wypadku starszych diesli raczej nie zalecalibyśmy stosowania tego oleju. Polecalibyśmy także podchodzić z ostrożnością do deklaracji producenta odnośnie norm MB patrząc. Prawdopodobnie spełnia wymagania normy VW 500.00, jednak mamy wątpliwości co do VW 502/505.

Podsumowując - jest to budżetowy olej do starych silników który raczej nie powinien być stosowany w nowoczesnych jednostkach (mimo deklaracji spełnienia normy API SN - patrz wątpliwości odnośnie A3/B4).
 
Last edited by a moderator:
Ale on spełniać ma tez A3/B4 a tam powinno być min 10
 
KV100 i TBN są niezgodne nawet z deklaracja producenta.
Jeszcze coś więcej trzeba pisać?
Do czego taki olej można zastosować?
 
Nędza nie olej. Mobil 5W50 to go na łeb bije. Nawet do Poloneza bym nie wlał.
 
Specol przyzwyczaił mnie do opisów niezgodnych z kartą. Po za tym nie ma żadnych dowodów na to, że olej może w jakiś kolwiek sposób szkodzić .
Wyjazd zakończony także zdam krótką relację, a nóż komuś się przyda. Polonez 1.6 na gaźniku zalany w Polsce Specolem 10W50. Bez dodatków żadnych, po zalaniu stan w na środku miarki bagnetu. Przejechane 9500 km z Warszawy do Maroka i z powrotem. Jazda autostradowa, po górach, po pustyni w 45 stopniach. Ubytki oleju marginalne, ciśnienie oleju bez większych odchyłów niezależnie od warunków, praca silnika nieobiektywnie lepsza niż na 10w40. Jaki wniosek z tych absolutnie nielaboratoryjnych testów? 10w50 można i działa (bardzo?)dobrze :D.
 
Last edited by a moderator:
@ozzy1979, niekoniecznie jest taka "tragedia".
Specol ma swoich zagorzałych zwolenników, choćby i tu na forum.
Same oleje raczej ok, chociaż mogliby pilnować chociaż tych parametrów, które podają w kartach dostępnych dla każdego.
 
W tej lepkości Total wydaje się lepszym wyborem właśnie ze względu na kontrolę jakości. Nie dużo droższy, a powinien mieć szczyptę gr. IV. Jak ktoś ma dużo pieniędzy na olej silnikowy, to może jakiś Millers CFS albo Penrite.
 
Jednym słowem lepiej wybrać lotos,a lub Orlen
Tylko że Orlen i lotos nie mają 10w50;)
Następny jest total za 140zl.
Ciekawe jak wyglądają aprobaty w tym specolu? Czy też się mijają z prawdą? Myślicie że można mówić o błędzie polarowa?
Dobra, olać tego Specola i tyle. Ja bym go za darmo nie chciał, ale to moje zdanie. Coś z tym Specolem jest i koniec.
Do starszych aut może być , ale fakt za kilka zł więcej kupi się pewniejszy olej. Jednak myślę że na krótki interwał może być, lub do auta gdzie olej znika w oczach i auto ma pojeździć jeszcze że 4 lata.
Sam teraz jestem na etapie czyszczenia silnika i do tego celu olej specola się sprawdzą, 6tys km i wymiana. Lecz po lekturze forum chyba docelowo zaleje Shella.
 
@Kuba o jakich aprobatach piszesz ?
Specol nawet nie widnieje w wykazie firm zgodnych z API ani ACEA.
To wszystkie ich normy to tylko deklaracje - wierzysz, albo nie wierzysz.
Była już o tym dyskusja, toczyły się wojny forumowe:
 
Tak chodziło mi o deklaracje , moje przejęzyczenie. I powiem wam że zaczynam wątpić w te ich deklaracje, szczególnie o te bardziej wymagające :rolleyes:.
 
Naprawdę warto tracić czas na to gawno? Jak nie ma go w wykazie API/ACEA to po co w ogóle o nim gadka? Dołożyć kilka PLN i brać porządny olej. Tym bardziej, że nikt tego nie kupuje na hektolitry, więc żadna oszczędność. Już było tu opisane, że komuś zrobił się z tego Specola kisiel w bańce. Szkoda czasu na to smarowidło.
 
I powiem wam że zaczynam wątpić w te ich deklaracje, szczególnie o te bardziej wymagające :rolleyes:.
Ja myślę, że rozbieżności w tym konkretnym oleju (KV100 i TBN) nie wpłyną zupełnie na pracę silnika, do którego zostałby ten olej zalany.
Natomiast my nie jesteśmy w stanie dogłębnie przeanalizować olej, więc tak naprawdę nic o nim nie wiemy.
A jak wiadomo, poza lepkością i "wiadrami dodatków" metalicznych, są pewne kwestie, które mogą w dłuższym okresie eksploatacji doprowadzić np do zakleszczenia pierścieni, bo olej "syfi" w ich okolicy wskutek warunków tam panujących.

warto tracić czas na to gawno?
@ozzy1979, opanuj się ...
 
@SACZI KV100 i tbn nic nie zmieni w pracy silnika, ale wybierając olej chciał byś aby spełniał deklaracje.
@Navi miał chyba problem z galaretą w bańce jak to się zakończyło ?
 
Specol jak każdy producent/blender ma w ofercie produkty lepsze i gorsze. Ten olej akurat należy do tych słabszych co zresztą nie jest zaskoczeniem ale porównywanie go np. do Mobila 5w50 jest moim zdaniem pozbawione sensu bo to jest olej w specyficznej klasie lepkości 10W50 i biorąc pod uwagę cenę to "jak już coś" należy go porównywać raczej z produktami o lepkości 10W40 bo często będzie on stanowił ich alternatywę. Lepkośc 10W50 sprawdza się w niektórych starszych konstrukcjach np. w silnikach Alfa Romeo (choć wolałbym osobiście zalać tam Penrite HPR ) a wybór w tej klasie lepkości jest bardzo mocno ograniczony i chyba nikt na Rynku nie oferuje tak taniego oleju. Dla mnie osobiście to jest olej budżetowy i tak należy go traktować. Generalizowanie, że Sepcol, to czy Specol tamto na podstawie jednej analizy jest pozwanione sensu. Ten olej jest bardzo przeciętny jakościowo i znajduje to odzwierciedlenie w cenie. Inny olej tego producenta będzie bardzo dobry jakościowo ale już niekoniecznie taki tani bo niestety wyprodukowanie dobrego oleju musi swoje kosztować i np. robiąc wg. konkretnego przepisu pod normę/aprobatę swoje koszty trzeba ponieść. W tym wypadku priorytetem najwyraźniej było zrobienie wzglednie taniego oleju w tej konkretnej klasie lepkości a nie produktu o wyśrubowanych parametrach.
 
należy go porównywać raczej z produktami o lepkości 10W40 bo często będzie on stanowił ich alternatywę
Kek? Jaką alternatywę? Że niby ktoś, kto szuka 10W40 nagle stwierdzi, że "a kupię sobie Specola 10W50"?
Generalizowanie, że Sepcol, to czy Specol tamto na podstawie jednej analizy jest pozwanione sensu.
Analiz mamy co najmniej kilka, poza tą, Gold 5W30 A3/B4 wyszedł bardziej jak A5/B5, znowu A5/B5 wygląda jak C2 i nijak się do A5/B5 nie ma, to nie jest twierdzenie na podstawie jednej analizy.
Nie twierdzę, że to złe oleje, że nie potrafią olejów blendować, twierdzę tylko, że robią do z "dużą dozą dziadowizny" ;)
 
Back
Top