• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Specol Gold 5W-40 [analiza 2020]

jerseyAdmin

Administrator
Samochód
Kia Ceed CD 1.4 T-GDI
Analiza ufundowana przez społeczność forum, między innymi: @Bear, @Michalos12, @TomaszM i wielu innych chcących zachować anonimowość. Serdecznie dziękujemy.

specol.jpg


specolir.jpg


Specol Gold 5W/40

Klasa jakości:
API: SN/SM/CF, ACEA: A3/B3, A3/B4
Specyfikacje: BMW LL-01, FIAT 9.55535-Z2, GM-LL-B-025, MB 226.5/229.3/229.5, Porsche A40, PSA B71 2296, RN 700/710, VW 501.01/502.00/505.00

  1. Olej spełnia standardy SAE 5W40. Lepkość w 40 i 100 C typowe i średnie wartości.
  2. Indeks lepkości 165 – standardowy, olej działa w szerokim zakresie temperatur.
  3. TBN 10,1 – dobra i wysoka wartość, olej będzie dobrze neutralizował produkty spalania w silniku.
  4. Pakiet dodatków mocno zróżnicowany, ale to co rzuca się w oczy to najnowszy pakiet detergentowy prawdopodobnie od Infineum dotyczący anty LSPI. Poziom ZDDP standardowy dla nowoczesnych formulacji. Dodatkowo jest molibden dla redukcji tarcia oraz bor jako dyspergator, mogą także wspierać rolę antyzużyciową.
  5. Widmo FITR wskazuje że olej bazowo oparty jest na III grupie (HC).

Podsumowanie: W porównaniu z poprzednią analizą sprzed kilku lat, widać, że olej został gruntownie zmieniony pakietowo i w tej chwili jest jednym z najnowocześniejszych pod tym kątem na rynku. Pakiet LSPI w takim przedziale cenowym to duża niespodzianka. Można przypuszczać, że dzięki temu mamy także niski poziom popiołów. Bazowo jednak już niespodzianki nie było i olej jest oparty na III grupie (HC), ale wszystkiego w tej cenie mieć nie można.

Link do tematu z analizą datowaną na 2016: https://www.oil-club.pl/index.php?threads/specol-gold-5w-40.537/
 

Attachments

  • 20200320_145857_resized.jpg
    20200320_145857_resized.jpg
    979,6 KB · Odwiedzin: 972
  • 20200320_145841_resized.jpg
    20200320_145841_resized.jpg
    1,1 MB · Odwiedzin: 1220
Plusem jest nowoczesny pakiet od Infineum. Lecz...jak juz wielokrotnie bylo podkreslane, co FT-IR jednoznacznie potwierdza w kilku konkretnych obszarach absorpcje, ten olej bazuje na VHVI.

Mimo wszystko cenowo ten olej jest atrakcyjny.
 
Jak dla mnie za tą cenę rewelacja. Ciekawe jak by wyglądał po 5-6k. 4l oleju tańsze od płukanki
 
Last edited:
Za tą cenę (58 zł 4l ) dali przynajmniej porządny pakiet dodatków.
 
Last edited:
Wg mnie wygląda bardzo dobrze. Też jestem ciekaw jak by wyglądał po pełnym interwale, może ktoś się skusi na kupno i analizę ;)

W każdym razie stosunek ceny do jakości, na tyle na ile można powiedzieć po analizie tylko świeżego oleju jest dobry. Olej można polecać do silników których wymagania spełnia.
 
O widzisz, to ładnie. Ja jakoś sceptycznie nastawiony jestem co do molibdenu. Mam wrażenie, że po 2-3 tys. rozbije się na takie drobniutkie cząsteczki ze nie będzie spełniał swojej funkcji, ale to już inny temat.
 
@feecle no "prawdziwy". Ale były osoby, które w to wierzyły, że to olej bazujący na PAO. Ale wystarczy spojrzeć na cenę.
 
pakiet detergentowy prawdopodobnie od Infineum dotyczący anty LSPI.
Poziom Ca nie musi oznaczać pakietu przeciwdziałającego LSPI.
Olej oficjalnie posiada "tylko" API SN, więc nie dotyczą go testy anty LSPI (wg API SN+).

Jak dla mnie to ten olej jest "ni pies, nie wydra" ...
Stosunkowo niski VI powoduje, że oliwa dość znacznie zmienia lepkości ze wzrostem jej temperatury.
"Na zimno - gęsty", "na ciepło, prawie SAE30".
Jednak 60PLN/4L ...
CCC i tak trzeba na niego patrzeć!
Dla samochodów lat 15+, jak znalazł.
 
Indeks lepkości nie jest wyznacznikiem jakości.
 
Lepkość łatwo podbijają polimerami.
 
Bo to olej uniwersalny z danym pakietem, jakby miał być specjalistyczny to byłaby norma - Shell ma taki pakiet masz tam info o specjalnych normach? W tą stronę to idzie.
Stosunkowo niski VI powoduje, że oliwa dość znacznie zmienia lepkości ze wzrostem jej temperatury.
Jaki niski, a ile ma mieć przy 5w40 - 200? Po co i do czego jak masz niedużą rozpiętość lepkościową. Bazy HC jak dobre same sobie dadzą radę.
"Na zimno - gęsty", "na ciepło, prawie SAE30".
Po to masz trochę moly, a po drugie zakres niskich czterdziestek to 12,5-13,5 więc tu masz górne widełki, po za tym tych wartości nie należy traktować po aptekarsku, w zależności od partii masz wahania przecież.
Dla samochodów lat 15+, jak znalazł.
Dobry żart, z popiołami 1,1 może deko więcej to bardzo nowoczesny olej do nowych układów katalitycznych.
 
M4R 726 Hi Flex

Pisz po ludzku że olej do Renaulta, bo przez dłuższą chwilę główkowałem po co ci Specol do kosiarki 😂

@feecle , @poziom1989 - mamy zweryfikowane co tam w nim siedzi, będzie można informować ludków. Forum jest dobre w odkrywaniu niedoborów PAO w olejach.

Co nie zmienia faktu, że to olej z fajnym stosunkiem ceny do jakości, tak jak pisali koledzy. Ciekaw jestem skąd biorą bazy.

@SACZI - korzystają z gotowych pakietów, więc można założyć z jakimś prawdopodobieństwem że korzysta z pakietu z formułą przeciwdziałającą LSPI. Co do norm API to żaden polski olej nie spełnia oficjalnie norm tej organizacji. Ani Specol, ani Orlen ani Lotos. Dopisek API SN oznacza tylko że wg producenta olej spełnia założenia normy, ale oficjalnie nikt tego nie sprawdzał.
 
Pisz po ludzku że olej do Renaulta, bo przez dłuższą chwilę główkowałem po co ci Specol do kosiarki 😂
😂

Normy GM są bardzo drogie, chyba jedne z droższych bo rozliczanie ich jest w inny sposób i swego czasu Lotos wypiął się na to, stwierdzili że się nie opłaca :) A Specol to mikrus w porównaniu z nimi.
 
miałem go w swojej astrze i ubywa go dużo więcej niż Eurol Super Lite
wiadomo jaki ma noack ? bo nie wiem czy to idzie
 
Przydałoby się go sprawdzić szerzej, ale to już dużo wyższe koszty a producent nie jest tym zainteresowany wsparciem finansowym z tego co wiem.
 
Back
Top