• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Specol Specol Gold 5w30 API SN ACEA A3/B4

wszystko o produkatach Specol
Ok, zgadzam się, stare dobre żeliwo + turbina, jeżdżące na 5w40. Ale, co do tego ma Specol i jego rzekoma "niekompatybilność"? Turbo się komuś ukręciło?
 
Na podstawie:
- wymagań producenta
- aprobaty/spełnienia norm
- analizy składu i widma
- analiz olejów przepracowanych
- osobistych preferencji co do marki
- osobistych doświadczeń
- ...
A więc jednak analizy moga pomóc w doborze " lepszego oleju" . Kamień z serca bo już myslalem że te wszystkie analizy to tak dla zabicia czasu są robione i z nudy i można je o kant D.... potłuc ;)
 
A więc jednak analizy moga pomóc w doborze " lepszego oleju"
Pod warunkiem, że stosujesz zasadę "3<2+2<5", czyli nie bierzesz wszystkich danych jako pewniki, tylko pewne wskazania.
Tak jak ktoś pisał wcześniej, czasem olej, który po interwale dał 20ppm fe może być "lepszym" niż ten co dał 10ppm.
 
To ja mam pytanie odnośnie paliwa w oleju.
W komentarzach pod analizami "dobrego" oleju można przeczytać, że TBN jest niski ponieważ jest paliwo w oleju..Czy wraz z odparowaniem paliwa TBN będzie wzrastał?
Czyli czy moment poboru próby (lato/zima) ma znaczenie dla wyników analizy i co za tym idzie sensu ich porównywania.
 
A ja właśnie chętnie bym sie dowiedział od forumowych szpeców dlaczego ten sam silnik jezdzony przez tego samego kierowcę potrafi spalić jednego oleju mniej a innego wiecej?

Może to głupio zabrzmi, ale uroda silnika :D Może być mnóstwo powodów - np zużyte pierścienie albo turbo i delikatna różnica lepkości roboczej oleju i już jednego będzie ubywać więcej niż drugiego.

Właśnie dlatego nie da się jednoznacznie ocenić który olej jest najlepszy na podstawie suchych parametrów. Zwłaszcza do używanego samochodu z często już sporymi przebiegami. Poleca się oleje na podstawie własnych doświadczeń i renomy firmy, ale jak się olej sprawdzi zależy koniec końców od samochodu i użytkownika. Jednemu w tym samym silniku olej na PAO będzie odpowiadał, drugi będzie klął i pomstował bo mu znika, jest głośniej czy co tam jeszcze.

To ja mam pytanie odnośnie paliwa w oleju.
W komentarzach pod analizami "dobrego" oleju można przeczytać, że TBN jest niski ponieważ jest paliwo w oleju..Czy wraz z odparowaniem paliwa TBN będzie wzrastał?
Czyli czy moment poboru próby (lato/zima) ma znaczenie dla wyników analizy i co za tym idzie sensu ich porównywania.
1) Tak. Paliwo nie powinno zmieniać TBN samo z siebie. Ale mając olej rozcieńczony paliwem mierzony TBN będzie niższy bo w objętości próbki będzie także paliwo, a nie tylko olej. Ale niech nasi chemicy potwierdzą (albo zaprzeczą :p)

2) Nie. Silnik pracuje przecież przez cały rok więc różnice pomiędzy latem i zimą nie będą wpływać na analizę. W końcu nie pobiera się próbki żeby ocenić stan silnika i oleju w konkretnych warunkach atmosferycznych, tylko ogólnie.
 
Last edited:
Raczej pierścienie i turbine i ogólne zużycie silnika bym w to nie mieszał. Przecież jak mamy zużyte turbo to jaki by nie wlać olej to itak będzie spalony. Mi chodzi o różnice w spalaniu miedzy jednym olejem a drugim na tym samym silniku gdzie jednego potrafi nie brać wogóle a drugi już znika. Przykładem tego np shell HU potrafi go ubywać więcej niż innego oleju. Myślę że trop z NOACK i lepkością roboczą jest tu właściwy. Chociaż na forum krąża opinie że nie ma to ŻADNEGO związku z poborami oleju.
 
Back
Top