• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Specol Spec Premium C3 5W30

Mr.Wolf

Użytkownik
Samochód
Hyundai Coupe GK FL2 2007, 2.0 G4GC 143 KM
Cześć i czołem!

Na początku proszę jakiegoś szeryfa o utworzenie podforum o Specolu, bo jeszcze w dziale UOA go nie mamy;)

Wklejam jeszcze cieplutką analizę przepracowanego oleju ze swojego bombowca.

Na początku parę danych:

Olej: Specol Spec Premium C3 5W30

Ilość kilometrów przejechanych na oleju: 10102 km (śr. prędkość 51 km/h, 198 motogodzin)

Specyfika przejazdów: 40% teren zabudowany/60% trasa, dziennie ok. 100 km (2x 50 km)

Pojazd: Hyundai Coupe GK FL2 2007r, silnik 2.0 G4GC 143 KM Benzyna + LPG

Stan licznika podczas pobrania próbki: 204716 km

Data pobrania próbki: 8.05.2020

Dolewka oleju od czasu wymiany: 500 ml

Dodatki do oleju: Nie były stosowane

Parę moich spostrzeżeń:

Ilość metali zużyciowych na niewielkim poziomie. Pewną anomalią jest podwyższony ołów, który śmierdzi mi panewkami, choć niekoniecznie tak musi być. Nie ukrywam, że auto niekiedy dostaje trochę w palnik, ale staram się w miarę rozgrzewać olej. Jeżdżę dość dynamicznie, ale przepisowo.

Lekko podwyższony krzem, ale bez tragedii (do tej pory wymieniałem filtr powietrza raz do roku i w tym czasie przejeżdżał jakieś 35-40 tysięcy kilometrów, dolot szczelny). Mam zamiar zmieniać go częściej tj. dwa razy w roku.

Lekko podwyższony potas. Nie zauważyłem ubytku płynu chłodniczego. Przez chwilę myślałem, że to może jakaś resztka AR9100, bo pływał 3-4 wymiany temu, ale wtedy też byłby lekko podwyższony bor, a nie jest, więc nie bardzo mam pomysł skąd się wziął.

Rozcieńczenie paliwem nie występuje, olej zachował niemal fabryczną lepkość w 100 stopniach (karta podaje 11,5, ale wiadomo, że może się to lekko wahać w zależności od partii). Niestety widać ewidentnie, że olej się skończył w kwestii neutralizacji kwaśnych produktów spalania. W moim silniku interwał 10 tyś kilometrów to za dużo dla tego oleju. Aktualnie jeżdżę na 5W20 full saps od Specola i po 10 tysiącach robię analizę. Jeśli poziomy metali mocno wzrosną to wrócę do tego oleju, ale skrócę interwał do jakichś 7-8 tysięcy kilometrów.

To tak ode mnie, jeśli macie jakieś dodatkowe wnioski lub gdzieś się mylę śmiało piszcie.

Pozdro!
#4656-Z-138868-Sev2-page-001.jpg
 

Attachments

  • #4656-Z-138868-Sev2.pdf
    104,3 KB · Odwiedzin: 274
Twój silnik wymaga oleju C3?
Jeśli nie, to spróbuj 5w30 fullsaps.
A co do tego oleju, to może nie wytrzymał on tych 10000km, przez to że jest zamontowane LPG, a oleje c3 maja niezawysoką wartość TBN, chodź moge się mylić, ciągle się uczę o olejach 🙄
 
@Michalos12 nie wymaga, ale chciałem sprawdzić jak się dogada z silnikiem. Występuje akceptowalny pobór oleju w granicach 1 litra na 10 tysięcy kilometrów, więc chciałem trochę odciążyć katalizatory (mam dwa) i sondy lambda (też dwie).
 
Rozumiem,
Jak silnik nie wymaga C3, zalej fullsaps 5w30, zawsze to większy TBN, ale kosztem większych popiołów.
 
Potas może być z dodatków do benzyny, zakładam że auto odpala na niej a lpg włącza się po rozgrzaniu.
Ołow, miedź, cyna to braz/mosiądz więc panewki raczej.
Zdecydowanie lpg domaga się wyższego tbn, w gazie masz siarkę z nawaniacza.

Pozdrawiam,
 
Z tego co kojarzę to C3 zalecany jest do LPG. To chyba nie działa tak, że jak wlejesz olej z TBN 12 to po 10kkm będze o 4 wyższy niż ten co miał 8
 
@Mr.Wolf a jednak będzie UOA porównawcze :) Ciekawa analiza, ołów myślę podobnie jak lab łożyska i wałek, a miedź panewki. Poziomy, myślę że dobre i bez niepokoju, ale to następna UOA pokaże jak będzie. TAN/TBN faktycznie nie jest najlepszy stosunek ale jeszcze nie jakoś tragicznie choć też preferuję jak kwasowość nie przekracza zasadowości. Ciekawe jest to że przy okazji zrobiłeś też pierwszy analizę Specola 5w30 C3 i imho znowu niespodzianka bo mamy sporo magnezu (detergenty) i molibdenu (redukcja tarcia). Imho do azjatów? Czemu nie - fajny olej :)
 
Last edited:
@rob_roy słuszna uwaga. Nie pomyślałem, że może to być dodatek, który dodają do benzyny. Generalnie ten potas nie spędza mi snu z powiek. Jest bardzo przyzwoicie z wyjątkiem ołowiu i relacji TBN/TAN.

@cytrynowiec będzie, będzie porównanie z 5W20 full saps;). Również uważam, że analiza wyszła bardzo przyzwoita. Za tę cenę nie mam się do czego przyczepić jeśli chodzi o ten olej.
 
Właśnie nie wiem skąd to skojarzenie "jeżeli lpg to c3". Wyższa temp spalania więc wieksze ryzyko koksu? Ale z siarki jest kwas siarkowy w spalinach

Pozdrawiam,
 
W innym wątku o LPG wklejałem parę materiałów na temat LPG i C3 trzeba poszukać, jest szansa że będzie tego więcej, ale to nie ten wątek.
Znowu będzie okazja do zobaczenia jaki skład ma tym razem 5w20, może być ciekawie ;)
 
@rob_roy różnica w temperaturze spalania mieszanki LPG vs benzyna jest pomijalna przy prawidłowo zestrojonej instalacji. Może bierze się to stąd, że oleje "dedykowane" do LPG posiadają niższą liczbę zasadową? Nie wiem czy jest to reguła, ale zauważyłem taki trend przeglądając dane kilku olejów. Faktem natomiast jest, że przy LPG może się szybciej zrobić kwaśno w stosunku do benzyny.

@cytrynowiec obstawiam minimum 150 ppm moli i dużo wapnia, chyba że namieszają w formulacji, by spełniała API SN plus. Sam jestem bardzo ciekawy.
 
Nie masz problemu z ciśnieniem oleju po postoju np: po nocy albo kilka godzin.?
 
Nie. Kontrolka gaśnie momentalnie.
 
Kontrolka to nie wyznacznik odpowiedniego ciśnienia oleju. Gaśnie przy minimalnych wartościach.
Zmieniłeś olej na 5W20, jeśli są problemy z ciśnieniem powinno wyjść to w uoa tego oleju.
 
@soszo w sumie racja jak zapala się alladyn to jest już krytycznie w kwestii ciśnienia oleju. Zobaczymy co wyjdzie w następnej analizie. W wypadku znacznego pogorszenia, manometr w dłoń i jechane.
 
Sporo magnezu, skąd mógł się tam wziąć?
 
Z oleju :)
 
Back
Top